عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با اشاره به آمار بالای فارغالتحصیلان بیکار، گفت: نرخ بیکاری فارغالتحصیلان دیپلم و زیر دیپلم در بیشتر استانها ۶ تا ۷ درصد است ولی فارغالتحصیلان مدارک لیسانس و بالاتر به بیش از ۲۰ درصد رسیده است. امروز اکثر تحصیلکردهها به دنبال شغلهایی هستند که با مدرک تحصیلی و دانشگاهی آنها مرتبط باشد، ولی بازار از وجود بعضی رشتهها اشباع شده یا اینکه فرد مهارت لازم برای ورود به آن شغلها را ندارد.
علی اصلانی ادامه داد: فلسفه و اساسنامه دانشگاههای علمی ـ کاربردی این بود که هر کارخانهای که مایل به داشتن مرکز دانشگاهی مختص به خود بود در داخل کارخانه آن را ایجاد کند تا نیروهایش را به شکل حضوری و عملی آموزش بدهد ولی امروز تمام مراکز علمی کاربردی به دانشگاه تبدیل شدند و مدرکگرایی را رواج دادند و نیروهای کار ناچار به شکل غیرحضوری آموزش میبینند.
به اعتقاد او مافیایی که درباره کلاسهای علمی ـ کاربردی ایجاد شده و نمیگذارد کنکور حذف شود، باعث رواج مدرکگرایی در کشور شده است.
اصلانی گفت: امروز بیشتر دانشجویان با مدارک بالا فارغالتحصیل شدهاند ولی مهارت کار کردن ندارند. یک فوقلیسانس برق صنعتی باوجود داشتن مدرک دانشگاهی، به شکل عملی دوره لازم را ندیده که بخواهد وارد بازار کار شود و بخش بزرگی از این ضعف به عدم اتصال مراکز دانشگاهی با بنگاههای اقتصادی و عدم ارائه آموزشهای مهارتی برمیگردد.
این مقام مسئول کارگری با اشاره به پیشبینی طرح مهارتآموزی و کارورزی در طرح اشتغال فراگیر، گفت: در فصل پنجم قانون کار به این طرح اشاره شده و موضوع مهارتآموزی نیروی کار مورد تأکید قرار گرفته تا کارگر قبل از ورود به محیط کار مهارت لازم را برای انجام کار بیاموزد. مثلاً یک جوشکار ابتدا آموزش عملی ببیند سپس در کارخانه مشغول کار شود.
او افزود: پیشبینی تخفیفهای بیمهای و یارانه مزد برای کارفرمایان در این طرح محل ابهام است چون همین حالا سازمان تأمین اجتماعی کسری بودجه سنگینی دارد و با چنین وضعی مشخص نیست چطور میخواهد به کارفرمایان یارانه بدهد تا نیروهای کار را حفظ کنند.