دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه مهلت خودروسازان برای اجرای کامل استانداردهای جدید ابتدای دیماه ۱۳۹۸ است اظهار کرد که عمده خودروهای پرتیراژ فعلی استانداردهای جدید که از ابتدای دیماه ۱۳۹۷ اجرای آزمایشی آنها آغاز میشود را پاس نخواهند کرد.
احمد نعمتبخش اظهار کرد: طبق مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، تعداد استانداردهای اجباری خودرو از ۵۵ استاندارد به ۸۵ استاندارد افزایش مییابد.
وی با بیان اینکه ۹ استاندارد جدید از ابتدای دیماه امسال اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: با اجرای این استانداردها تولید حدود ۲۵ مدل خودرو که امکان ارتقاء به استانداردهای جدید را نداشتند ممنوع شد. البته بیشتر این خودروها پیشازاین از خطوط تولید حذف شده و در برنامه تولید خودروسازان قرار نداشتند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: اجرای ۲ استاندارد جدید نیز آر ابتدای تیرماه سال آینده آغاز میشود که احتمالاً خودروهای فعلی در حال تولید این ۲ استاندارد را پاس خواهند کرد.
وی افزود: اجرای ۲۲ استاندارد جدید نیز از ابتدای دیماه سال آینده آغاز خواهد شد البته طبق مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، خودروسازان داخلی تا ابتدای دیماه ۱۳۹۸ مهلت دارند این استانداردها را اجرایی کنند.
نعمتبخش با بیان اینکه خودروهای پرتیراژ فعلی امکان پاس کردن ۲۲ استاندارد جدید را نخواهند داشت، اظهار کرد: این خودروها شامل پراید، وانت پراید، تیبا، سمند، پژو ۴۰۵، پژو پارس، وانت آریسان، وانت زامیاد و وانت مزدا هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر تیراژ تولید خودروهای یاد شده حدود ۸۰۰ هزار دستگاه است که از رده خارج شدن یکباره آنها شوک بزرگی به بازار خودرو وارد خواهد کرد و مصرفکنندگان دیگر به خودروهایی با قیمتهای پایینتر دسترسی نخواهند داشت.
دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: در آن صورت تعداد زیادی از شرکتهای قطعهسازی نیز که هماکنون قطعات خودروهای یاد شده را تولید میکنند با معضل متوقف شدن خطوط تولید و عواقب بعدی روبرو خواهند شد ضمن آنکه تجربیات گذشته نشان میدهد که بالغبر هشت سال زمان میبرد تا تیراژ تولید خودروهای جدید به ۱۰۰ هزار دستگاه برسد بنابراین در سال ۱۳۹۸ خودروهای جدید نمیتوانند خلأ از رده خارج شدن خودروهای پرتیراژ فعلی را پر کنند به همین دلیل تعادل عرضه و تقاضا و ثبات قیمتها در بازار خودرو بههمخورده و مصرفکنندگان متضرر خواهند شد.
وی با بیان اینکه ۲۲ استانداردی که از ابتدای دیماه ۱۳۹۷ اجرای آزمایشی آن آغاز میشود در خود اتحادیه اروپا نیز بهطور کامل اجباری نشده است، اظهار کرد: خودروسازان اروپایی در تولید خودروهای جدید خود ملزم به اجرای این استانداردها هستند اما خودروهای فعلی در حال تولید در اتحادیه اروپا مشمول این استانداردها نمیشوند ضمن آنکه درآمد سرانه ما پنج هزار دلار و درآمد سرانه کشورهای اروپایی ۲۵ تا ۴۰ هزار دلار است بنابراین اینکه ما خودروهای فعلی در حال تولید را نیز مشمول استانداردهای جدید بکنیم غیرمنطقی است.
نعمتبخش گفت: این موارد در نامهای به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اطلاعرسانی شده تا متولیان سیاستگذاری صنعت خودرو برای خلأ بزرگی که بازار خودرو از دیماه ۱۳۹۸ با آن روبرو خواهد شد فکری بکنند.