مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی با اشاره به انجام تراکنش با تلفن همراه، گفت: این تراکنشها برخط است و برای حفظ منافع و صیانت از اطلاعات مشتریان باید مدلهای جدید پرداخت با تلفن همراه شکل گیرد.
محمد بیگی، یکی از مشکلات اصلی پرداخت کشور را انجام پرداختهای ریز دانست و عنوان کرد: با توجه به هزینه بالای تراکنشهای برخط لازم است اقداماتی برای خروج این تراکنشها از حوزه برخط به برونخط انجام شود.
مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی افزود: با توجه به ضریب نفوذ بالای تلفن همراه بهعنوان ابزار هوشمند و در دسترس مشتریان برنامهریزی لازم برای استفاده حداکثری از این زیرساخت با معرفی تراکنشهای مبتنی بر نشان گذاری در سال جدید انجام شده اما برای گسترش و تعمیم این ابزار نیازمند ایجاد هماهنگی بین تمام ذینفعان و تدوین استانداردها هستیم.
بیگی با بیان اینکه موضوع هوشمند سازی کارتهای بانکی از دو جنبه حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: زیرساختهای شبکه بانکی کشور باید توان تولید و پردازش تراکنشهای صادره از ابزار هوشمند را داشته باشد و دوم اینکه تعاملپذیری بین ذینفعان برای پردازش تراکنشهای یکدیگر نیازمند تدوین مشخصات استانداردهای واحد و یکسانی در شبکه پرداخت است.
وی تأکید کرد: استفاده از موبایل میتواند بهسرعت پیشرفت هوشمند سازی کارتها کمک کند چراکه میتوان از فضای امن آن برای نگهداری اطلاعات حساس بهرهمند شد و علاوه بر این انجام تراکنش برونخط بهسادگی امکانپذیر خواهد بود. البته باید توجه داشت که بانک مرکزی امسال با معرفی بازیگران جدید نظیر پرداختساز و پرداختبان در تلاش است که چارچوبهای کلان فعالیت در این حوزه را ترسیم کند.
این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: ابزار موبایل محیط مناسبی برای ایجاد کیف الکترونیک برای مشتریان شبکه بانکی است چراکه در این صورت نیازی به همراه داشتن کارت برای پرداختهای برخط و برونخط وجود ندارد البته این به این معنی نیست که در آینده نزدیک کارتها کنار گذاشته میشوند بلکه مشتریان درواقع حق انتخاب خواهند داشت.
وی گفت: موضوع امنیت در پرداخت از خط قرمزهای بانک مرکزی و شبکه پرداخت کشور است و همواره به دنبال این هستیم که در پرداخت و ارائه خدمات جدید و امنیت در پرداخت تعادل ایجاد کنیم و برای ایجاد امنیت ابزار و زیرساخت باید توأمان موردتوجه قرار گیرد.