نایبرئیس اتاق ایران در نشست سالانه شورای بینالمللی مؤسسات مشاوره مدیریت آسیا- اقیانوسیه نقش مدیریت نو در توسعه پایدار را بررسی کرد. به باور وی مفاهیم توسعه پایدار همچنان به صورت دقیق تعریف نشده و برای آنها استانداردی وجود ندارد.
پدرام سلطانی، نایبرئیس اتاق ایران در ابتدای این نشست تعریفی از توسعه پایدار ارائه داد. وی گفت: توسعه پایدار به معنای توسعهای که اقتضائات و نیازهای امروز جامعه را بدون دستاندازی به سهم نسلهای آینده و حق آنها تأمین کند، اطلاق میشود که در فرآیند رشد مفاهیم مربوط به توسعه پایدار سه رویکرد مدنظر است. ثبات، موضوع اولی است که در این رابطه مورد توجه قرار میگیرد. برای رعایت این مفهوم نیاز به تغییراتی داریم ولی این تغییرات باید در چارچوب نمادهای سیاسی و اقتصادی کشور قابل اجرا باشد.
بر اساس اظهارات وی میتوان همزمان با توسعه اقتصادی، توسعه پایدار را شکل داد. در واقع موتور حرکت توسعه پایدار توسعه اقتصادی است.
نایبرئیس اتاق ایران از اصلاح به عنوان رویکرد بعدی در فرآیند رشد مفاهیم مربوط به توسعه پایدار یاد کرد و ادامه داد: در این حوزه تغییراتی اساسی و جدی هم در شیوه زندگی و هم در سیاستها رخ میدهد که تحقق آنها با استفاده از فناوری و بهرهوری، کاهش مصرف انرژی و تغییر در قوانین امکانپذیر میشود.
سلطانی رویکرد دیگر موجود در این فرآیند را تحول اساسی عنوان کرد و ادامه داد: به طور حتم در ادامه این مسیر تغییرات ریشهای در مبانی اجرایی و نهادی هر جامعه از نهادهای اجتماعی گرفته تا نهادهای سیاسی ضرورت پیدا میکند. البته این نکته را باید در نظر داشت که توسعه پایدار از سه ستون تشکیل میشود؛ اقتصاد، مسائل زیستمحیطی و موضوعات اجتماعی که وجوه مشترک آنها، توسعه پایدار را شکل میدهد.
وی در ادامه به ارتباط توسعه پایدار و مدیریت نو پرداخت و گفت: این ارتباط از اینجا شکل میگیرد که ابتدا توسعه پایدار محصول مدیریتهای نو است. اما توسعه پایدار ضمن اینکه زاده مدیریت نو است به چارچوبی برای مدیریتهای نو تبدیل شده است. در بنگاههای توسعهیافته برای مدیریت و توسعه پایدار استاندارهایی تدوین شده، حتی توسعه پایدار فراتر رفته و به سکویی برای همه بازیگران جامعه محلی یا ملی و حتی بینالمللی برای رسیدن به اهداف مشترک، تبدیل شده است.
سلطانی تصریح کرد: همانطور که میدانیم هر کالا و خدمتی زمانی که به جامعه معرفی میشود، جریانی مشخص برای شناخت آن در جامعه سیر میشود. در ابتدا گروه نوآوران از آن استفاده میکنند، سپس گروههای بعدی تا برسیم به طبقه مصرفکنندگان. در مفهوم مدیریت نو و در ارائه خدمت و کالا، نگاه به قیمت و کیفیت مطرح است و این نگاه سیر مشخصی را طی میکند.
وی ادامه داد: چارچوب جدیدی در رفتار مصرفکنندگان قابل مشاهده است. بلوغ جامعه و مصرفکنندگان تقاضا را به سطح بالاتری سوق داده است به این معنا که آنها دیگر قیمت و کیفیت به تنهایی مدنظر قرار نمیدهند بلکه به این توجه میکنند که آیا تولیدکننده به مسائل زیستمحیطی توجه کرده است؟ آیا حقوق کودکان رعایت شده؟ آیا این شرکت عملکرد شفاف دارد یا خیر؟
نایبرئیس اتاق ایران در ادامه از ارتباط سهجانبه مدیریت نو با پایداری و نوآوری سخن گفت و افزود: این سه ضلع روی هم اثر متقابل دارند و رشد هر مفهوم، رشد دیگری را درپی دارد. این مثلث مرتب روی هم اثر همافزا میگذارند تا تقویت شوند.
سلطانی در بخش دیگری از سخنان خود به یک نکته اساسی توجه کرد و گفت: همانطور که در صنعت، نسلهای مختلفی با ادبیات خاصی تعریف شدهاست و در حال حاضر وارد نسل چهارم صنعت شدهایم، بنگاهها نیز از سطوحی تشکیل شدهاند ولی کشورهای محدودی آن هم فقط بنگاههای بزرگ این سطحبندی را انجام دادهاند. البته این کار را برای اتاقها انجام دادهایم. بازیگران توسعه پایدار بازیگران فراقوهای هستند و در تعامل با دولت و جامعه مدنی حرکت میکند.
وی افزود: در نتیجه باید گفت تأثیر مفهوم مدیریت نو فراتر از نهادینه کردن توسعه پایدار در بنگاههای اقتصادی عمل کرده است. جریانی که توسعه پایدار طی کرده این است که در بنگاهها و سازمانهای بخشخصوص هنوز در قالب ابتکارات، عمل میشود یعنی به صورت گسترده و یک تعریف واحد و استاندارد درنیامده و همچنان تقاضای آن به میزان لازم وجود ندارد.
سلطانی تصریح کرد: در همین راستا همه کشورها در تلاشند از ابتدای قرن حاضر تعاریف و همکاریها را همراستا و مشترک کنند؛ اهداف توسعه هزاره و اهداف توسعه پایدار را طراحی کرده و به عنوان یک مأمورت مشترک دنبال کنند. البته این اهداف باید با فرهنگ کشورها هماهنگ باشد که این امر قابل قبول است، هرچند به صورت ویژه میتوان از این چارچوب در محیط زیست استفاده کرد.
وی ادامه داد: در نهایت به این شیوه است که مثلث پایداری بین دولت، بخش خصوصی و جامعه، مدتی شکل میگیرد و در تعامل با آن، نگاه ابتکاری به چارچوب نهادینه تبدیل و مسیر ایجاد این تفکر با سرعت بالاتری دنبال میشود.