در روزهای اخیر، کامیون داران نسبت به کم بودن کرایه و مشکلات بیمهای و صنفی، اعتراض کرده و خواهان رسیدگی به وضعیت خود شدند.
در این رابطه نشست هماندیشی وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان رانندگان بخش حملونقل بار و مسافر جادهای (کامیون و اتوبوس) با هدف چارهاندیشی برای رفع مشکلات این صنف عصر دیروز(شنبه) در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد.
در این جلسه نمایندگان رانندگان بار و مسافر (کامیون و اتوبوس) به تشریح مشکلات و خواستههای رانندگان هر یک از بخشها پرداختند.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در پاسخ به حاضران، اعتراض صنفی رانندگان را حق قانونی و طبیعی آنها دانست و تأکید کرد: باید توجه داشت که حق اعتراض با سنگ پراکنی متفاوت است؛ همانند گفتههای نمایندگان رانندگان باور دارم افرادی که وسط جادهها اقدام به سنگ پراکنی کردند جزو رانندگان نیستند.
وی افزود: مشکلات رانندگان را باید با مشارکت و مشورت همدیگر رفع کنیم. بر همین اساس به دنبال توافق پشت دربهای بسته نبوده و رانندگان از همه جزئیات تصمیمگیریها مطلع خواهند شد.
مخالفت وزیر با نرخگذاری دولتی
وزیر راه و شهرسازی درباره نرخگذاری کرایه حمل نیز توضیح داد: شخصاً با نرخگذاری از جانب دولت مخالفم اما باید یک مبنا بهعنوان نرخ راهنما وجود داشته باشد تا حدود نرخ مشخص شود؛ میتوان با همفکری یکدیگر آن را مشخص کرد.
آخوندی با یادآوری مشکلات بین شرکتهای حملونقل و رانندگان گفت: ابتدا باید درباره انواع شرکتها بحث کرد و تنوع آن را افزایش داد؛ همچنین چگونگی رابطه مالک کامیون، شرکت و راننده موردبحث و بررسی قرار گیرد تا هرگونه تغییرات لازم اعمال شود.
باید منافع همه ذینفعان را در نظر گرفت
این عضو کابینه دولت دوازدهم 2 مسئله «افزایش نرخ بهرهوری و نظم عادلانه» را مهم دانست و گفت: برای رانندگان ممکن است تأمین حداکثری منافع شخصی از بیشترین اهمیت برخورداری باشد اما باید منافع دیگران را نیز دید و مدلی که منافع همه ذینفعان را در برمیگیرد انتخاب شود.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: این قابلیت وجود دارد که هرگونه اقدامی که نظم عادلانه اعم از نحوه محاسبه کارمزد، پرداختها و رسیدگی کمیسیونهای ماده ۱۱ و ۱۲ را بر هم زند، مورد بازبینی قرار گیرد و در صورت نیاز تجدیدنظر شود.
بازبینی آییننامه و فرایندها
آخوندی ادامه داد: درصورتیکه خواستهها بهصورت مکتوب ارسال شود میتوان با تشکیل یک کارگروه تخصصی متشکل از نمایندگان رانندگان، سازمان راهداری و حملونقل جادهای و معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی، به بررسی و بازبینی همه آییننامه و فرایندها پرداخت و پس از جمعبندی نهایی اعلام عمومی شود.
وی به مسائل مربوط به بیمه رانندگان نیز اشاره کرد و گفت: باوجوداینکه مسئله بیمه مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است، اما وزارت راه و شهرسازی برای تشکیل جلسههای سهجانبه، حاضر به کمک به رانندگان است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از مسائل قابلپیگیری در کارگروه مشترک، بررسی بیمه شخص ثالث، بدنه و خویشفرما و بررسی رابطه مالکان و شرکتها و مسائل انضباطی و مالیاتی است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم به اعتراض رانندگان نسبت به سهمیه سوخت بر اساس پیمایش نیز اشاره کرد و افزود: بهطورکلی اجرای این طرح به نفع رانندگان است اما در صورت اثبات صحبتهای نمایندگان رانندگان مبنی بر وجود اشکالاتی در مناطق مختلف همچون مرزها، باید با همکاری شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی بررسی و برطرف شود.
پیشنهاد واردات لوازمیدکی توسط صنف کامیون داران
آخوندی در خصوص افزایش قیمت لوازمیدکی و محصولات پرمصرف در بازار خطاب به نمایندگان رانندگان گفت: وزارت راه و شهرسازی این آمادگی را دارد تا از واردات لوازمیدکی موردنیاز رانندگان توسط خود آنها حمایت کند؛ این اقدام سبب میشود با ورود نخستین محموله وارداتی، لوازمیدکی در بازار با قیمت مناسب عرضه شود.
وی افزود: بهطور حتم در صورت مطلع شدن وزارت صنعت، معدن و تجارت از شرایط کنونی بازار لوازمیدکی و محصولات پرمصرف کامیونها و تصمیم رانندگان، از طریق انجمنها برای واردات این محصولات به اصلاح امور خواهد پرداخت و شاهد توزیع با قیمت مناسب در بازار خواهیم بود.
آخوندی تأکید کرد: یک کارگروه مشترک با همه انجمنها در خصوص رابطه شرکتها و رانندگان، مدل قیمتگذاری، بیمه، تأمین لوازمیدکی و محصولات پرمصرف با مسئولیت رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای و یک نماینده از معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی تشکیل شود.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اقشار مختلف جامعه از جمله رانندگان ناوگان حملونقل عمومی جادهای میتوانند از طریق سامانه «شهراه» با اینجانب ارتباط برقرار کرده و نظرها، انتقادها و پیشنهادهای خود را ارسال کنند.
در پایان این نشست مقرر شد، افزایش نرخ ۲۰ درصدی کرایه حمل در همه استانها اعمال شود؛ همچنین در مدت ۱۰ روز کاری، پیشنهادهای مبنای نرخ راهنما بر اساس تُن کیلومتر از سوی نمایندگان بهصورت مکتوب برای بررسی و کار کارشناسی در اختیار سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار گیرد. همچنین سه نفر از هر کانون انجمنهای رانندگان کشور، کامیون داران کشور و انجمن رانندگان مسافر کشور بهعنوان اعضای کارگروه معرفی شوند.