در این سمینار که فرهاد شریف، معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران؛ مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران و محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران و محمود شیرکوند از کارشناسان قطعهسازی از ایران در آن مشارکت داشتند. در این نشست حدود 100 نفر از نمایندگان ٤٥ شرکت بازرگانی و صنعتی ژاپن، تجار و همچنین صاحبان مشاغل ایرانی مقیم ژاپن شرکت کرده بودند.
در بین شرکت کنندگان ژاپنی نمایندگانی از شرکتهای مانند میتسویی، سومیتومو، ایتوچو، سوجیتز، سوزوکی، یاماها، تویوتا سوشو، میتسوبیشی، یازاکی و نهادهای فراگیر ژاپن مانند سازمان تجارت خارجی این کشور(JETRO)، انجمن قطعهسازی ژاپن (JAPIA) و موسسه اقتصادی و رسانهای نیکی بیزینس (Nikkei Business) حضور داشتند.
دکتر رضا نظرآهاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو به عنوان اولین سخنران این سمینار با اشاره به اینکه با اجرایی شدن برجام و رفع تحریمها علیه کشورمان شرایط را برای ارتقای مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و ژاپن فراهم ساخته است، گفت: موافقتنامه حمایت از سرمایه گذاری و ایجاد یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری که طی سفر دکتر طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران له توکیو به امضاء رسید. زمینه مساعدی را برای مشارکت بیشتر شرکتهای ژاپنی در ایران فراهم ساخته است.
وی همچنین به رایزنیها اخیر در مورد تسریع روند عادی سازی روابط کارگزاری بانکهای بزرگ ژاپنی با ایران هم اشاره و خاطرنشان کرد: در طول یکسال گذشته هر دو کشور بارها در عالیترین سطوح عزم خود را برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور ابراز داشتهاند و معتقدم سفر آقای شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به ایران در آینده نزدیک میتواند فرصت بسیار مناسبی برای شکوفایی و تحقق این زمینههای همکاری باشد.
ادامه این سمینار به دو مبحث تخصصی شرایط کسب و کار و سرمایه گذاری در ایران و همچنین تشریح وضعیت صنعت قطعه سازی خودرو در کشورمان اختصاص داشت و شرکت کنندگان ایرانی طی ارایههای جداگانه، شرایط اقتصادی ایران و مزایای ایران جهت سرمایهگذاری شرکتهای ژاپنی را برای مخاطبان ژاپنی تشریح کردند.
دکتر شریف، معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران در سخنرانی خود، برخورداری از زیرساخت مناسب صنعتی، انرژی ارزان، امنیت پایدار، فراوانی نیروی انسانی تحصیل کرده و دسترسی به یک بازار 80 میلیونی داخلی و بازار 400 میلیونی پیرامونی در منطقه آسیای مرکزی و خلیج فارس را از مزایای نسبی سرمایه گذاری در ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: در چشم انداز برنامه دولت جمهوری اسلامی ایران تا سال 2025، تولید سالانه 3 میلیون خودرو برای عرضه به بازار داخلی و منطقه پیش بینی شده است.
شریف همچنین اتاق بازرگانی را نماینده بخش خصوصی ایران و یک مرجع مطمئن برای مراجعه شرکتهای ژاپنی جهت مشاوره سرمایه گذاری معرفی کرد.
پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران، هم ضمن معرفی صنعت قطعه سازی ایران به مخاطبان، تسهیلات و معافیتهای مالیاتی در سرمایه گذاری و به طور خاص مزیتهای سرمایه گذاری شرکتهای ژاپنی در صنعت خودرو ایران و قطعه سازی را تشریح کرد.
نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران نیز در ارائه خود تصویر کاملی از وضعیت کنونی صنعت خودرو و قطعه سازی، مشکلات و نیازهای کنونی این صنعت و برنامه های آتی صنعت خودرو و قطعه سازی ارایه داد. وی همچنین مدلهای مشارکت و سرمایه گذاری شرکتهای ژاپنی و حیطه های سرمایه گذاری را تبیین کرد.
در بخش پرسش و پاسخ این سمینار، پرسشهای متعددی از سوی شرکتهای ژاپنی در رابطه با مسایل سرمایه گذاری، نحوه تشخیص بخش خصوصی از بخش دولتی، نحوه تبادلات مالی با ایران، قانون سرمایه گذاری خارجی و قانون کار در ایران وسطح مهارت نیروی انسانی ایرانی مطرح و پاسخ داده شد.
پیش از این سمینار هیات ایرانی به ریاست دکتر شریف با نمایندگان سازمان تجارت خارجی ژاپن(JETRO) در دفتر مرکزی این سازمان مذاکره داشتند و جترو نتایج بررسی خود از زمینه های مشارکت خودروسازان ژاپنی در صنعت خودروسازی ایران را ارانه داد. دو طرف در مورد همکاری برای ارائه طرحی جهت زمینه سازی مشارکت خودروسازان ژاپنی در ایران از طریق ارتقاء ظرفیت مدیریتی و فنی خودروسازان و قطعه سازان ایرانی تبادل نظر کردند.