شرکت ملی نفتکش اعلام کرد: خارج کردن لاشه سانچی با توجه به شرایط ویژه، وزن آن، عمق آب و موقعیت جوی و جغرافیایی منطقه و فاصله ۳۰۰ مایلی آن از ساحل، به تجهیزات بسیار پیچیده و پیشرفتهای نیاز دارد که در حال حاضر در دنیا وجود ندارد.
به گزارش شرکت نفتکش ایران، تیم مشاوران داخلی بعد از انجام بررسیهای خود اعلام کردند با توجه به وضعیت و تغییر شکل ساختمان کشتی سانچی در اثر حرارت و فشار آب در زمان غرق شدن، کاهش ارتفاع ساختمان آن از حدود ۲۸ متر به حدود ۱۳ متر، درهمپیچیدگی ساختمان کشتی و ریزش اجزای داخلی آن، در همان جلسات و بررسیهای اولیه احتمال ورود غواص به ساختمان این کشتی منتفی اعلام شد.
بااینوجود با توجه به اصرار مدیریت ارشد شرکت ملی نفتکش ایران برای بررسی تمام راهکارهای اعزام غواص و جستجوی نشانهای از پیکر شهدا، در بررسی تصاویر ثانویه دریافتی بر روی ساختمان کشتی و موقعیت و شرایط آن تمرکز شد اما محدودیتهای اعزام و ورود غواص اعم از میزان پیشروی، مدتزمان غوص در دریا و ... بار دیگر امکان اعزام غواص و ورود به داخل سانچی را رد کرد بخصوص که منافذ و راههای ورود به کشتی نیز مسدود شده و یا از بین رفته است.
نمیتوان به یافتن نشانهای از پیکر شهدا امیدوار بود
بر این اساس و طبق بررسی کلیه تصاویر دریافتی و با لحاظ تمام شرایط و جوانب حادثه و مدت هشت روزی که سانچی در آتش با درجه حرارت بیش از ۹۰۰ درجه سانتیگراد سوخت و ذوب شدن آن بر اثر حرارت و فشار ناشی از غرق شدن، حتی به فرض اعزام غواص نمیتوان به یافتن نشانهای از پیکر شهدا امیدوار بود. بهعبارتدیگر در شرایط فعلی این کشتی، احتمال موفقیت دریافتن نشانهای پیکر شهدای سانچی غیرممکن است.
امکان خارج کردن لاشه سانچی وجود ندارد
در خصوص خارج کردن لاشه سانچی نیز با توجه به شرایط ویژه این کشتی، وزن آن، عمق آب و موقعیت جوی و جغرافیایی منطقه و فاصله ۳۰۰ مایلی آن از ساحل، به تجهیزات بسیار پیچیده و پیشرفتهای نیاز است که در حال حاضر در دنیا وجود ندارد. شرکت ملی نفتکش ایران از زمان سانحه سانچی برای مراحل عملیاتی مختلف از جمله ارزیابی اعزام غواص، اعزام ربات و تصویربرداری از کشتی سانچی حدود ۴۰ میلیون یورو هزینه کرده است.
گزارش مشاوران بینالمللی
از سوی دیگر در نامه مکتوبی که از سوی اعضای تیم عملیات شرکت اسمیت بهعنوان بهترین شرکت سالویج در دنیا به شرکت ملی نفتکش ارسال شده است، پس از بررسی همهجانبه و انجام مطالعات تخصصی اعلام شده است که امکان انجام عملیات غواصی برای تفحص و یا بالا کشیدن لاشه کشتی سانچی وجود ندارد.
در این نامه آمده است:از روی تجربه و دانش کسب شده از دهها عملیات استخراج شناورهای غرق شده، به نظر ما امکان خارج کردن نفتکش سانچی وجود ندارد. عمق و وضعیتی که نفتکش غرق شده سانچی در آن قرار دارد و جایگاه بهخصوص آن، مدل کشتی و شرایط ویژه آن در اثر نوع حادثه عواملی هستند که مانع بیرون کشیدن این کشتی از عمق آب میشوند.
مجموع وزن قسمت انتهایی سانچی باید دقیق اندازهگیری شود که به نظر میرسد با در نظر گرفتن محدوده قوانین ایمنی لازم حداقل حدود ۲۲.۰۰۰ الی ۲۵.۰۰۰ تن باشد. برای بالا کشیدن این مقدار عظمت حجم سازه سانچی به علت استحکام ساختاری، هیچگونه تجهیزات بالابری فعلاً وجود ندارد که قادر به انجام چنین عملیاتی باشد.
بیش از هزاران ساعت غواصی برای خارج کردن این عظمت حجم سازه سانچی مورد نیاز خواهد بود. در چنین عمقی برای بیرون کشیدن هرگونه کشتی غرقشدهای آنهم با این حجم عظیم و پیچیده، ریسک هرگونه عملیات به حدی خواهد بود که به عقیده ما غیرقابلقبول است.
میزان ریسک این عملیات بسیار بالاست و بهصورت عمده این ریسکها مربوط به نیروی انسانی میشود که حضورشان برای انجام این عملیات الزامی است. انجام غواصی در چنین عمقی با مشکلات پیچیده و موانع غیرقابلکنترل زیستمحیطی روبرو است که هزاران ساعت غواصی زیرآب را نیاز دارد.
بر اساس این گزارش نفتکش ایرانی سانچی که حامل میعانات گازی به مقصد کره جنوبی بود در ۱۶دیماه سال ۱۳۹۶در آبهای چین با کشتی فلهبر چینی برخورد کرد که باعث آتش گرفتن این نفتکش شد. سانچی بعد از هشت روز سوختن در آتش درنهایت غرق شد و از ۳۲خدمه آن تنها پیکر سه خدمه پیدا شد.