درحالیکه بسیاری از خواستههای رانندگان کامیون و خودروهای سنگین باری جادهای با پیگیریهای سازمان راهداری و حملونقل جادهای بهمرور در حال برطرف شدن است، اما این اعتراضات با میدانداری برخی، سمتوسوی دیگری گرفته است.
طی روزهای اخیر رانندگان خدومی که قصد ارائه خدمات به هممیهنان و شهروندان را دارند، در برخی محورهای بینشهری از سوی تعدادی از همکاران خود مورد اعتراض قرار میگیرند که چرا به اعتراضات دیگر همصنفیهای خود نپیوستهاند؟ حتی در موارد متعددی اعتراض برخی رانندگان کامیون به همکاران خود شکل خشونت گرفته و گزارشهایی مبنی بر سنگ پراکنی به کامیون داران حامل بار و حتی در یکی دو مورد، فیلمهایی مبنی بر نشان دادن اعتراض خود به همصنفیهایشان با سلاح گرم در فضای مجازی منتشر شده است.
افزایش کرایه حمل، مشکلات معیشتی بسیاری از رانندگان را حل کرد
اگرچه بخشی از مطالبات بهحق کامیون داران و رانندگان خودروهای سنگین باری بینشهری همچنان بدون پاسخ باقیمانده است، اما تعدادی از رانندگان نیز معتقدند با افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه حمل در سه ماه اخیر، توانستهاند بخش مهمی از مشکلات معیشتی خود را برطرف کنند. همچنین بیمه تکمیلی درمان رانندگان هم با سرعت در حال انجام است و بیش از ۸۰ درصد رانندگان مشخصات خود و سایر اعضای خانوادهشان را در سامانه بیمه تکمیلی ثبت کردهاند؛ فرمول نحوه محاسبه کرایه حمل بار بر اساس تن بر کیلومتر هم بهزودی در شورای عالی ترابری بررسی، تصویب و ابلاغ خواهد شد.
در حال حاضر محوریت دور جدید اعتراضات رانندگان در روزهای اخیر و پس از پایان اعتراضات سابق آنها در خردادماه، کمبود لاستیک و برخی دیگر از اقلام مصرفی و قطعات یدکی است که به بهانه نوسانات ارزی از سوی تعدادی از دلالان با نرخهای بالا به فروش میرسد. ضمن اینکه با کاهش تعرفه گمرکی واردات لاستیک به ۵ درصد در هیئت دولت و همچنین دستور معاون اول رئیسجمهور مبنی بر تسریع در ترخیص لاستیکهای باقیمانده در انبارهای گمرک و سازمان اموال تملیکی، مقادیر مهمی از نیاز ناوگان حملونقل بار و مسافر جادهای بهزودی برطرف خواهد شد.
علیرغم اینکه هنوز برخی مشکلات کامیون داران هنوز حل نشده است، اما در میان صنف زحمتکش رانندگان بار بینشهری، برخی از رانندگان هستند که معتقدند در هر شرایطی باید کالاهای مورد نیاز مردم به خصوص در زمینه موارد خوراکی و سوختی به دست مصرف کننده برسد که جای تقدیر دارد؛ کما اینکه در زمان جنگ تحمیلی نیز کامیون داران در پی صدور فرمان امام خمینی (ره) در ۲۶ آذرماه سال ۶۲ مبنی بر انتقال گندم مانده در بندر امام خمینی (ره) به دیگر شهرها، حماسهآفرین شدند و بر اساس اسناد و شواهد موجود، صفهای کیلومتری از کامیونها در بندر امام خمینی (ره) برای حمل کالای اساسی مورد نیاز مردم ایران در زمان دفاع مقدس ایجاد شد.
گرانی برخی اقلام کشاورزی به دلیل خودداری کامیون داران از حمل محصولات
اما دسته کوچکی از رانندگان به بازی در زمین دشمن روی آوردهاند که قطعاً دود آن به چشم همه شهروندان میرود؛ کما اینکه در روزهای اخیر گرانی برخی اقلام کشاورزی به دلیل خودداری تعدادی از رانندگان از حمل بار بوده است.
گفتنی است دادستان کل کشور نیز طی روزهای گذشته از برخورد قوه قضائیه با همکاری دستگاههای امنیتی و انتظامی با رانندگانی که مانع تردد سایر کامیون داران میشوند، خبر داده است.
همزمان با این برخوردها، سازمان راهداری و حملونقل جادهای اعلام کرد بهزودی ۱۳۰ کانتینر حامل لاستیک خودروهای سنگین وارد کشور میشود.
معاون وزیر راه: تخصیص ارز دولتی به واردات لاستیک
در همین ارتباط، عبدالهاشم حسن نیا، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه دولت مصوبهای در گذشته داشته که لاستیک در گروه یک کالایی قرار میگیرد، افزود: بر این اساس دولت تصمیم دارد ارز دولتی برای واردات لاستیک را در اولویت تأمین این کالا قرار دهد.
وی دیگر اقدام هیئت دولت را کاهش تعرفه واردات لاستیک به ۵ درصد دانست و گفت: آنچه اهمیت دارد، تأمین میزان لاستیک مورد نیاز بخش جادهای است. در حال حاضر نیاز بازار ماهانه ۱۰۰ هزار حلقه است که با واردات ۱۳۰۰ کانتینر لاستیک طی دو هفته آینده، این نیاز برای چند ماه برطرف خواهد شد و همزمان تولید داخل هم میتواند در کنار واردات، نیاز صنعت حملونقل جادهای را پوشش دهد.
تحویل لاستیک تولید داخل به رانندگان از درب کارخانه
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، قرار است وزارت صنعت، معدن و تجارت نحوه تولید و توزیع لاستیک داخلی را ساماندهی کند که در این راستا، لاستیک از درب کارخانه به دست رانندگان و کامیون داران میرسد.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای به صدور دستورات معاون اول رئیسجمهور در زمینه تأمین لاستیک مورد نیاز حملونقل جادهای اشاره و تصریح کرد: بر این اساس قرار است لاستیکهای باقیمانده در انبار گمرکات کشور سریعتر ترخیص شوند. همچنین قرار شد لاستیکهایی که در انبارهای سازمان اموال تملیکی داریم و در گذشته به اسم کالای قاچاق کشف و ضبط شده، به بازار مصرف داخلی منتقل شود.
حسن نیا یادآور شد: با پیگیریهایی که سازمان راهداری و حملونقل جادهای داشته است، قولهایی مبنی بر تخصیص ارز دولتی به واردات لاستیک داده شده است.