طبق بررسیهای انجامشده درباره معروفترین شبکههای اجتماعی و کاربرانشان، بیشتر کاربران در آمریکا اخبار خود را از طریق رسانههای اجتماعی کسب میکنند.
مرکز تحقیقاتی پیو در واشنگتن دیسی، 9 شبکه اجتماعی را مورد تحقیق قرار داده است: فیسبوک، توئیتر، لینکداین، واین، یوتیوب، اینستاگرام، ردیت و تامبلر.
حدود 62 درصد از بزرگسالان آمریکایی اخبار خود را از سایت این شبکههای اجتماعی به دست میآورند، 18 درصد هم به طور منظم نیوزفید رسانههای اجتماعی خود را برای آگاهی از اخبار در موضوعات مختلف چک میکنند. این تحقیق همانطور که انتظار میرفت نشان داد فیس بوک در صدر رسانههای اجتماعی برای اخبار روزانه قرار دارد.
همچنین آشکار شد که 66 درصد از کاربران فیس بوک اخبار خود را از این سایت میگیرند. حدود 59 درصد از کاربران توئیتر اخبار را از پلتفرم این سایت به دست میآورند، در حالی که 70 درصد از کاربران ردیت از طریق این سایت اخبار خود را بهروزرسانی میکنند.
حدود 31 درصد از کاربران تامبلر، همین روش را دارند و درباره باقی شبکههای اجتماعی، باید گفت تنها 20 درصد از کاربران یا کمتر اخبار خود را از سایت میگیرند.
با در نظر گرفتن این موضوع که فیسبوک توسط 67 درصد از تمامی جمعیت بزرگسال آمریکا مورد استفاده قرار میگیرد (در مقایسه با آمار 16 درصدی توئیتر)، تعداد زیادی از کاربران شرکت مارک زاکربرگ را بزرگترین منبع رسانههای اجتماعی برای اخبار روزانه قرار داده است.
نکته جالب این است که اگرچه درصد بیشتری از کاربران ردیت اخبار خود را از این سایت میگیرند، اما پایه کاربرانش در مقایسه با کاربران عظیم فیسبوک کوچکتر است.
سری اسرینیواسان، محقق شبکههای اجتماعی و مدیر دیجیتالی موزه متروپولیتان در این باره میگوید: تعجبی نیست که افراد اطلاعات خود را از پلتفرمهایی که در آنها حضور دارند و آنچه که در معرض آن قرار دارند، میگیرند. این یافتهها به رسانهها یادآور میشود که حضور در پلتفرمها تا چه اندازه حیاتی است، زیرا از این طریق آنها میتوانند با خوانندگان در تماس باشند. این روند در سالهای آینده نیز ادامهدار است و گسترش مییابد و خواهیم دید که این پلتفرمها بر زندگی ما بیشتر غالب خواهند شد.
این تیم تحقیقاتی یافتههای خود را بر اثر نتایج بررسی 4654 عضو مرکز تحقیقاتی پیو به دست آوردند و این تحقیقات از تاریخ 12 ژانویه (22 دی 1394) تا 8 فوریه (19 بهمن) انجام شده است.