مدیرکل دفتر نظارت بر بهرهبرداری آزادراهها گفت: باهدف ارتقای سطح کیفی، فنی و ایمنی آزادراههای دولتی موجود و همچنین به دلیل محدود بودن منابع اعتباری دولت، وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون ساخت پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور، واگذاری بیش از 13 آزادراه دولتی را در قالب طرح بهسازی، نگهداری و بهرهبرداری در دستور کار خود قرار داده است.
محمدرضا زمانیان افزود: در این زمینه فراخوان شناسایی سرمایهگذار تأمین مالی برای آزادراه تهران- قم بهعنوان یکی از آزادراههای دولتی انجام شده و پس از طی تشریفات اداری، در نهایت، تفاهمنامه تأمین منابع مالی به میزان 2 هزار میلیارد ریال با سرمایهگذار منتخب تنظیم و مبادله شد.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهرهبرداری آزادراهها ادامه داد: انتظار میرود با توجه به مصوبه اخذ شده از هیات وزیران در این خصوص، تا 2 ماه آینده قرارداد مشارکت نیز تنظیم و مبادله شود.
زمانیان به اهداف اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: این اقدام با هدف افزایش درآمد آزادراههای دولتی و بهموازات آن، تأمین منابع مالی برای ارتقای فنی و ایمنی و همچنین افزایش سطح خدمات جادهای برای کاربران و استفادهکنندگان از آزادراهها اجرایی میشود.
وی همچنین در خصوص فرآیند واگذاری آزادراههای دولتی به بخش خصوصی گفت: پس از انجام مطالعات بهسازی و شناسایی نیازهای فنی و ایمنی آزادراهها و تعیین مبالغ اعتباری مورد لزوم، در نهایت، فرایند شناسایی و انتخاب سرمایهگذار انجام میشود.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهرهبرداری آزادراهها در خصوص طول دوره مشارکت و مدتزمان در اختیار گذاشتن آزادراههای دولتی به بخش خصوصی توضیح داد: بهرهبرداری و نگهداری آزادراهها تا زمان مستهلک شدن سرمایهگذاری اولیه به همراه سود مصوب در اختیار طرف مشارکتکننده خواهد بود.