رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره توزیع قیر به پیمانکاران طرف قرارداد این سازمان گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۷۰ هزار تن قیر دریافت کردهایم و پیشبینی میکنیم اگر قیر بهطور مرتب توزیع شود پتانسیل آن را داریم که ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن دیگر تا پایان امسال دریافت کنیم.
عبدالهاشم حسن نیا با اشاره به نوسان مداوم قیمت قیر افزود: این اتفاق، پیمانکاران ما را دچار مشکل میکند؛ چون اگرچه زمان تحویل قیرها فصلی است، اما روش محاسبه نرخ تعدیل آنها ماهبهماه تغییر میکند. از همین رو ما انتظار داریم نرخ تعدیل قیر نیز بهصورت ۳ یا ۶ ماهه با پیمانکاران پروژههای تعمیر و نگهداری راهها محاسبه شود.
حسن نیا درباره تفاوت بالای نرخ تعدیل قیر در هرماه که با پیمانکاران محاسبه میشود، یادآور شد: این تفاوتها بسیار بالاست؛ بهگونهای که در یک ماه، هر تن قیر با پیمانکار ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان محاسبه میشود درحالیکه نرخ تعدیل آن در ماه قبل از آن با پیمانکار ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای هر تن قیر محاسبه شده است.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: شاخص تعدیل نرخ قیر، کل قراردادهای پیمانکاری را حتی در زمان بررسی اسناد مناقصهها نیز دچار مشکل میکند؛ بااینحال، اینکه قیر از طریق بورس کالا توزیع شود یا خیر، برای ما فرقی ندارد؛ اما توقع داریم قیمت قیرهایی که در هر فصل در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار میدهند، حداقل در هر بازه سهماهه ثابت باشد تا شاخصهای تعدیل نرخ قیر را که با پیمانکاران محاسبه میکنیم قابل تنظیم باشد. ضمن اینکه پیمانکاران هم باید بتوانند برنامهریزی کنند در یک فصل با قیری که قیمت ثابت دارد، کار کنند.
معاون وزیر راه درباره نحوه واگذاری قیر برای دستگاههای تابعه وزارت راه گفت: قیرها به وزارت راه و شهرسازی داده میشود آنها نیز بر اساس میزان مصرف میان دستگاههای مصرفکننده قیر شامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، سازمان راهداری و روکش راه روستایی توزیع میکنند. البته سازمان راهداری و حملونقل جادهای با توجه به وجود ۱۵۰ هزار کیلومتر آزادراه، راه اصلی و روستایی در کشور، بزرگترین مصرفکننده قیر است.
وی تأکید کرد: در تلاش هستیم سهمیه قیر بیشتری دریافت کنیم تا مشکلات فنی بخشی از راههای اصلی، آزادراهی و بزرگراهی را تا پیش از تعطیلات نوروزی و بخشی را نیز پس از ایام عید سال ۹۸ تعمیر و رفع کنیم.
حسن نیا در خصوص وجود رانتهایی که در توزیع قیر وجود دارد و برخی از پیمانکاران پروژههای راهسازی، قیر رایگان را در بازار آزاد به فروش میرسانند، تصریح کرد: برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی، حوالههای قیر را فقط به پروژههایی میدهیم که اعتبار اجرای آنها تأمین شده باشد. ادارات کل راهداری استانها موظف به کنترل نحوه توزیع قیر هستند اما با توجه به اتفاقاتی که در بخش قیر رخ داده، سعی میکنیم کنترلها را افزایش دهیم.