چشم دوختن به تابلوی اطلاعات پرواز و منتظر ماندن برای دیدن جمله سبز رنگ "بدون تاخیر" برای تمام کسانی که چمدان به دست عازم فرودگاه شدهاند، پیش آمده است. جملهای که دیدن آن در فرودگاهها شبیه به یک رویا شده است و تا رسیدن به واقعیت فاصله زیادی دارد.
بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، از ۵۹۳۶ پرواز انجام شده توسط ۱۴ ایرلاین داخلی در دومین ماه از بهار سال جاری، ۲۵۸۶ پرواز تاخیر داشتند.
همچنین براساس این گزارش، از ۱۴ ایرلاین فعال در این فرودگاه، پنج ایرلاین بیشترین تاخیر را به نام خود ثبت کردهاند که شرکتهای هواپیمایی اترک، ایرانایر، زاگرس، نفت و آسمان فهرست پنجگانه این ایرلاینها را تشکیل میدهند.
محسن جلالپور، رئیس اتاق بازرگانی ایران به تازگی از تاخیر در پروازها انتقاد و از تاخیر 55 دقیقه ای یک پرواز روایت کرد. پس از آن روایت او از پیگیری وزیر راه و شهرسازی در این زمینه خبر داد.
آمارهای منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری حاکی از آن است که خاطرات جلالپور خیلی هم دور از ذهن نیست و ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد.
گزارش شرکت هواپیمایی اترک با ثبت ۷۸ درصد تاخیر از کل پروازهای انجام شده در اردیبهشت ماه رکوردار بوده است و پس از آن شرکتهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، زاگرس و نفت با ثبت ۵۷ درصد تاخیر به طور مساوی در رتبه دوم بیشترین تاخیر قرار گرفتند.
اما از نظر تعداد پروازهای انجام شده هواپیمایی آسمان جایگاه اول را به دست آورده است. براین اساس این شرکت هواپیمایی در مدت یاد شده با انجام ۸۹۶ پرواز بیشترین سهم را از پروازهای فرودگاه مهرآباد داشته که از این تعداد ۴۲۵ پرواز به موقع و ۴۷۱ پرواز معادل ۵۳ درصد با تاخیر انجام شده است.
هواپیمایی ماهان نیز در این ماه با ثبت ۸۰۴ پرواز در رتبه دوم قرار گرفته است. این شرکت همچنین آمار قابل قبولی را در ثبت زمان پرواز به دست آورده و ۷۱ درصد از پروازهایش را به موقع انجام داده است.
رتبه سوم به ایرانایر اختصاص یافته که در این مدت ۶۹۷ پرواز داشته است. پس از آن نیز هواپیمایی زاگرس با ثبت ۵۷۵ پرواز یکی از پرکارترین ایرلاینها در این زمان بوده است.
همچنین شرکتهای آتا، کاسپین و قشم نیز به ترتیب با ثبت ۵۳۲، ۵۲۶ و ۵۱۳ پرواز جزو فعالترین ایرلاینها بودند که میانگین تاخیر پروازیشان زیر ۴۰ درصد به ثبت رسیده است.
هواپیمایی پویاایر با انجام ۱۰ پرواز که تنها ۲۰ درصد از آنها تاخیر داشته، به عنوان کوچکترین ایرلاین و البته بهترین ایرلاین در حوزه تاخیرهای پروازی مطرح شده است.