رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هر تحولی که در عرصه اقتصاد جهان رخ میدهد، زمانی ما را متوجه خود میسازد که از آن گذر کردهایم؛ در واقع یکی از چالشهای پیش روی توسعه اقتصادی در ایران، بیتوجهی به تولید نوآورانه است. این رویکرد و نگرش، آثاری منفی بر عرصههای صنعت و صادرات باقی میگذارد.
غلامحسین شافعی، در هفتاد و یکمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: متأسفانه گاه بر تولید کالایی اصرار میورزیم که چند سال دیگر حتی از بازار مصرف داخلی نیز حذف خواهد شد. همین حالا درصد اندکی از صادرات ما مبتنی بر این نوع تولید است که طبیعتاً بر جایگاه کشورمان در عرصه جهانی اثرگذار است.
شافعی افزود: اگر تا چندی پیش، شرکتهای ثروت آفرین و شاخص جهان با عنوان برندهایی همچون سونی ژاپن، جنرال موتورز امریکا و سامسونگ کره جنوبی پیوند خورده بود، امروز دیگر جایگاه آنها در اختیار نامهایی همچون گوگل و مایکروسافت است که تولید نوآورانه، شاخص عملکرد آنهاست.
رئیس اتاق ایران تأکید کرد: آغاز فعالیتهای استارتاپی در ایران با مقاومتهایی همراه بود و تجربه آن را در بحث تاکسیهای اینترنتی مشاهده کردیم اما امروز همان شرکتها توانستهاند توفیقات خوبی کسب کنند.
وی اظهار کرد: ما در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد؛ آماده هر نوع همکاری در حوزه دانشبنیان خراسان رضوی هستیم.
ایجاد برند ملی زعفران، یک آرزوی دیرینه است
شافعی در بخش دیگری از این جلسه و در واکنش به مباحثی که پیرامون محصول زعفران در ماهها و سالهای اخیر مطرح بوده، عنوان کرد: زعفران بهعنوان یک محصول استراتژیک و دارای مزیت، از جایگاه ارزشمندی برخوردار است. بااینوجود باید اذعان کنیم که امروز در عرصه تولید و صادرات این محصول، با نوعی درهمریختگی مواجهیم و ایجاد هماهنگی و تلاش برای برداشتن گامهای مؤثر در این حوزه، بسیار دشوار است. بعضاً شیوههای مخرب رقابتی در این بخش، نگرانیهایی را برای ما رقم میزند. تبعات چنین مسائلی میتواند دامنگیر تمامی فعالان این حوزه شود.
وی از متولیان شورای ملی زعفران درخواست کرد تا این جنس مسائل را در داخل استان حلوفصل کرده و فضای فعالیت در این حوزه را سامانی بدهند.
رئیس اتاق ایران بر لزوم توجه به موضوع اخذ نیم درصد از ارزش صادراتی زعفران بهمنظور توسعه صادرات، برندسازی و بهبود کیفیت و تولید این محصول تأکید و اظهار کرد: این موضوع را باید به صحن جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کشور بیاوریم تا در تصمیمگیریهای کشوری تسهیل لازم انجام بگیرد و به نتایج خوبی دست یابیم. مسئله برند ملی آرزویی دیرینه ما بود که امیدواریم انجام شود. از طرفی باید بررسی شود که چطور میتوان به مصرفکننده نهایی در دنیا وصل شد.
وی اشارهای نیز به دیدار رهبر معظم انقلاب با فعالان اقتصادی داشت و گفت: کمیته ویژهای برای نکات مطرح شده در آن جلسه در بخش خصوصی تشکیل خواهد شد و نکات مطروحه را در قالب کتابچهای در اختیار دیگر فعالان اقتصادی و مسئولان قرار میدهم. فعالان اقتصادی امیدوارند که صحبتهای انجام شده و توصیههای تأثیرگذار رهبر انقلاب، گوش شنوایی از سوی مسئولان و مجریان داشته باشد و کمیته ویژهای که بدین منظور تشکیل میشود، صرفاً مطالبه گری و تقاضای جدی برای اجرایی کردن این درخواستها را در دستور مار خود دارد.
وی افزود: مدل مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی خراسان رضوی در شورای اقتصاد کشور مطرح و مقرر شد تا نظر به رویکردهای نو و جوانب تازه آن، الگوی مذکور بهعنوان یک مدل اقتصادی بررسی شود. پیشنهاد ما این است که ذیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، کمیته ویژهای با حضور اساتید دانشگاه، صاحبنظران بخش خصوصی و نمایندگان نهادهای دولتی و حاکمیتی تشکیل و این مدل را بررسی کرده و ابعاد آن با شفافیت تبیین و تدوین کند تا ماحصل کار به شورای اقتصاد کشور ارائه گردیده و در کل کشور تعمیم یابد.