رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با ابراز تأسف نسبت به کاستیهایی که در حوزه کسبوکارهای مرتبط با فناوری اطلاعات وجود دارد، گفت: در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجموعهای مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد که گویا هنوز در دهه 50 مانده و نگرش درستی نسبت به کسبوکارهای حوزه فناوری اطلاعات وجود ندارد.
محمدرضا طلایی، در نشست هماندیشی پویش محتوای بومی دیجیتال در کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران افزود: متأسفانه در برخورد با موضوع کسبوکارهای حوزه فناوری، فقط به مسائل روزمره بنگاههای اقتصادی مانند تعداد بیمهشدگان و ... توجه میشود درحالیکه ماهیت این کسبوکارها و تولیدات آنها تفاوتهای قابلتوجهی با دیگر کسبوکارهای اقتصادی دارد و انتظار میرود رفع موانع و مقررات زائد که از وظایف دولت محسوب میشود حضور در مورد پرونده تولید محتوا بهصورت جدی موردتوجه قرار گیرد.
طلایی همچنین با اشاره به ظرفیت شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی برای رفع مشکلات و موانع کسبوکارهای نوین، تصریح کرد: جلسات این شورا بهصورت ماهانه در اتاق ایران برگزار میشود و میتوان مشکلات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مسائلی که در پویش تولید محتوای دیجیتال ملی احصا میشود را برای رفع و پیگیری به شورای گفتوگو منعکس کرد.
به عقیده او بخش بزرگی از مشکلات این حوزه با استفاده از ظرفیت شورای گفتوگو قابلحل است و میتوان از این مسیر شرح وظایف دولت و دستگاههای مختلف در قبال کسبوکارهای حوزه فناوری را نیز مشخص کرد.
رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در ادامه با اشاره به اینکه برخورد دستگاههای متولی با کسبوکارهای تولید محتوای دیجیتال اصولی و کارشناسی نیست، گفت: دستگاههای دولتی در حوزه تولید محتوا، در بحث نظارت فوقالعاده سختگیر هستند؛ اما در حوزه حمایت و تسهیل کسبوکارها تقریباً هیچ اقدامی انجام نمیدهند و همین مسئله باعث شده تولید محتوای زیرزمینی بهشدت رواج پیدا کند.
طلائی ادامه داد: بحث مالکیت فکری، حقوق پدیدآورندگان نرمافزار و ارزشگذاری داراییهای نامشهود نیز از جمله مسائلی است که باید بهطورجدی به آنها پرداخته شود؛ چراکه حلوفصل آنها میتواند به جذب سرمایهگذار و توسعه کسبوکارهای حوزه فناوری و اطلاعات منجر شود.
او همچنین پیشنهاد داد: مباحث مطرح شده برای پویش تولید محتوای بومی دیجیتال و پیشنهادهایی که فعالان این حوزه ارائه میدهند، به مرکز پژوهشهای اقتصادی اتاق ایران ارجاع شود تا پس از بررسیهای کارشناسی، طرح نهایی آن آماده شده و با دستاندرکاران به اشتراک گذاشته شود.
در این نشست، بررسی پتانسیلهای صادراتی تولید محتوای ایرانی را از جمله اهداف پویش تولید محتوای بومی دیجیتال عنوان شد. همچنین بررسی اهمیت ناشران دیجیتال کشور و زمینهسازی برای همکاری و همافزایی آنها از جمله مسائلی مطرح شد که با راهاندازی این پویش قابل تحقق است.
از سوی دیگر ارتباطگیری با مقامات دولتی و ارگانها و دستگاههای اجرایی در قالب این پویش از جمله ظرفیتهایی راهاندازی پویش تولید محتوای بومی دیجیتال معرفی شد که میتواند به حل مشکلات موجود در مسیر کسبوکارهای این حوزه کمک کند.