از آنجا که شرکتهای بازرگانی به دلیل افزایش ممنوعیتهای وارداتی دچار آسیب جدی شدهاند، میتوانند با همکاری واحدهای تولیدی، در حوزه توزیع محصولات ورود کرده و بخشی از آسیبهای وارد آمده را جبران کنند؛ این راهحل را اعضای کمیته سختافزار کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران ارائه دادند.
مسعود شنتیایی، رئیس کمیته سختافزار کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با توجه به این نکته که به دنبال راهکاری برای سرپا نگهداشتن واحدهای اقتصادی هستیم، گفت: با شیوع ویروس کرونا و تشدید تحریمها، درآمدهای ارزی کشور کاهش پیدا کرده و ناچاریم با همین میزان درامد اندک، معیشت جامعه را تأمین کنیم.
این فعال اقتصادی مبارزه با بیکاری ناشی از رکود در فعالیتهای تجاری و اقتصادی را در آینده محتمل دانست و تأکید کرد: برای جلوگیری از بروز چنین مسئلهای باید همین امروز راهحل مناسب ارائه دهیم. برای همین معتقدیم جایگزینی تولیدکننده داخلی به جای تولیدکننده خارجی میتواند این مسئله را حل کند.
وی تصریح کرد: شاید در گذشته میتوانستیم به کمک واردات نیازهای خود را برطرف کنیم اما امروز به دلیل نبود ارز کافی قادر به ادامه این روند نیستیم و باید به فکر رونق تولید، تأمین نیاز داخل و در قدم بعدی صادرات این محصولات باشیم.
شنتیایی در ادامه با طرح این سئوال که با وجود ارز محدود بهتر است چه نوع کالاهایی را وارد کنیم؟ تأکید کرد: در این شرایط نفع عمومی در واردات مواد اولیه و قطعات تولیدی است. در واقع تولید را رونق میدهیم و شرکتهای بازرگانی با همکاری واحدهای تولیدی، حوزه توزیع را پوشش میدهند و بخشی از آسیبهای وارد آمده را جبران میکنند.
بر اساس اظهارات او در گذشته نیز شرکتهای بازرگانی در حوزه توزیع فعال بودند و در تکمیل این زنجیره و رونق تولید نقش بسیار پررنگی بازی میکردند. البته برای رفتن به این سمت نیاز ساختار، قانون و آموزش هستیم.
به باور این فعال اقتصادی شاید دولت چندان تلاشی در این مسیر نکند برای همین مجبوریم خود تشکلها و بخش خصوصی را برای هموار کردن مسیر پای کار بیاوریم.
در این رابطه اعضای کمیته نیز به اظهارنظر پرداختند و لزوم ایجاد چنین همکاری بین تولیدکنندگان و توزیعکنندگان را تأیید کردند. هر چند معتقد بودند که برای موفقیت در این مسیر باید ساختارها ایجاد و حتی بسترهای قانونی نیز فراهم شود. بحثهای آموزشی و ایجاد اعتماد بین این دو حوزه نیز مورد تأکید قرار گرفت.
در بخش پایانی این نشست شنتیایی نگرانی اعضا نسبت به تحقق این هدف را وارد دانست و تأکید کرد: امروز با بروز زلزله اقتصادی در کشور مجبور به زندگی جمعی هستیم. شاید در گذشته هر کارخانه و واحد تجاری و اقتصادی میتوانست به صورت مجزا از هم کار خود را جلو ببرند اما امروز وضعیت تغییر کرده و باید رویکرد و نگرشهای خود را نیز با این شرایط هماهنگ کنیم.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است شرکتهای بازرگانی که امروز به دلیل محدودیتهای واردات قادر به ادامه فعالیتهای خود نیستند با تولیدکنندگان وارد قرارداد شوند، سرمایه در گردش این واحدها را افزایش دهند، سهم تولید را بالا ببرند و در توزیع محصولات فعال شوند و حتی به توسعه صادرات کشور نیز کمک کنند. البته برای این امر نیز باید شرکتهای متخصص صادراتی که بازار را میشناسند وارد عمل شوند.
قرار شد این پیشنهاد تا نشست بعدی کمیته توسط اعضا بررسی شده و نظرات خود را مطرح کنند. در نهایت پیشنهاد نهایی کمیسیون فناوری اطلاعات برای ارائه به دولت در اختیار هیات رئیسه قرار میگیرد.