رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: با توجه به موانع و چالشهای موجود، به نظر میرسد در شرایط فعلی بیش از برندسازی، شاهد برندکُشی هستیم. چهبسا برندهای موفقی بودهاند که در برههای جایگاه خوبی در عرصه اقتصاد و تولید کشورمان داشتند اما امروز دیگر اثر و نشانی از آنها نمیبینیم و این روند ما را نگران میکند.
غلامحسین شافعی، در هشتمین مراسم سالانه معرفی و تجلیل از برندهای برتر استان خراسان رضوی افزود: باید اذعان کنیم که ما به ازای برندهای موفقی همچون آزمایش، ارج و... که در گذشته وجود داشتند، نمونههای موفقی خلق نکردهایم و حتی ظرفیت آنها را نیز از دست دادهایم. باید بررسی شود که چرا این نامهای بزرگ دیگر فعال نیستند؟
او با تأکید بر اینکه در حوزه برندینگ، مهمترین مسئله یافتن «رمز ماندگاری برند» است، اظهار کرد: متاسفانه کمتر به این مقوله توجه میشود و زمینهها، الزامات و اقتضائات این ماندگاری مدنظر مدیران بخش خصوصی و متولیان اجرایی قرار میگیرد. نکته مهم دیگر در امر برندسازی آن است که صاحبان برند، ایفای مسئولیت اجتماعی را تا چه میزان در ماندگاری خود مهم میدانند؟
شافعی با بیان اینکه نطفه اولیه بنگاه اقتصادی چیزی جز «برند» آنها نیست، افزود: هیچ کالایی بدون نام تولید نمیشود و همه بنگاههای اقتصادی باید به دنبال آن باشند که این نطفه بعد از انعقاد، چگونه پرورش پیدا کند و چطور به بلوغ برسد و حتی در جامعه به مسیر خود ادامه دهد؟
او تصریح مرد: آنچه برندی را ماندگار میکند، نحوه حرکت آن با زمانه است؛ اینکه آیا برند از تغییر و تحولات علمی و تکنولوژی روز در طول زمان بهره میگیرد یا خیر و آیا به نیازهای روز جامعه توجه دارد یا نسبت به آنها اغماض میکند. همه اینها مؤلفههایی بسیار مؤثر در ماندگاری برندها هستند. باید به این نکته توجه کنیم که اگر روزی در زندگی ما کالایی رواج داشت آیا آن محصول بهتناسب توسعه تکنولوژی، رشد یافته و مشتری خود را از ظرفیتهای جدید بهرهمند میکند یا از سرعت رشد عقبمانده است؟
تأثیر ثبات اقتصادی و پیشبینیپذیر بودن شرایط در سرمایهگذاری
شافعی در بخشی از سخنان خود، خطاب به استاندار خراسان رضوی گفت: آنچه به نظر من در مسئله برند در کشور ما بسیار اثرگذار است، مقوله ثبات و همچنین پیشبینی پذیری اقتصاد است. جرئت و جسارت داشتن برای سرمایهگذاری به این دو فاکتور پیوند خورده است و این دو موضوع در توسعه آینده هر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است اما متاسفانه ما در هر دو مؤلفه با مشکلاتی جدی مواجه هستیم.
رئیس پارلمان بخش خصوصی ادامه داد: طی سالهای گذشته شاهد بودهایم که برندهایی از همین استان خراسان رضوی در بازار کشورهای همسایه حضور و نفوذ خوبی پیدا کردند؛ اما اخذ تصمیمی یکباره و ممنوعیت در صادرات فلان محصولی موجب شد تا روند کار و سرمایهگذاری آن برندها نیز پایان پیدا کند و ازسرگیری دوباره مسیر سرمایهگذاری و توسعه نیز کاری دشوار و چهبسا ناممکن شود.
شافعی تأکید کرد: اگر قرار باشد به موضوع برند در برنامههای اصلی اقتصادمان توجه نکنیم، با نابودی برندها روبهرو خواهیم شد و در حوزه برندسازی نیز چالشهایی جدی دامنگیر ما میشود؛ ازاینرو برنامه ریزان کشور باید به این مهم توجه داشته باشند.
او با اشاره به اهمیت توجه به واحدهای کوچک و متوسط و جایگاه آنها در توسعه زنجیره تولید، گفت: بعضی از برندهای بزرگ و سرشناس بینالمللی، صاحب کارخانههای تولیدی عظیم نیستند چون در کنار آنها زنجیرهای از صنایع کوچک و متوسط شکل گرفته که تأمینکننده نیاز این بخش است؛ اما در کشور ما این واحدهای کوچک و متوسط بهمثابه فرزندان کوچکی هستند که به تعداد انبوه زاده اما در ادامه به حال خود رها شدهاند. ازاینرو برای رسیدن به جایگاه امروز کشورهای توسعهیافته در این حوزه، باید چارهای اساسی برای این بخش اندیشیده شود.
چالش در مسیر برنامهریزی برای توسعه صنعتی در ایران
شافعی در تبیین روند توسعه و پیشرفت برندها در ایران، به صنعت خودروسازی اشاره و اظهار کرد: در مقایسه برندها شاهدیم که مسیر توسعه بهدرستی رقم نخورده است چنانکه پیکان ایرانی نهایتاً به پراید تبدیل شده است؛ زیرا برنامهریزی برای توسعه صنعتی در کشور بسیار دشوار است. برای عبور از شرایط موجود باید حرکتی متفاوت داشته باشیم و بهتناسب قابلیت واحدهای موجود و نیروهای انسانی و مدیرانی که در ایران فعالیت دارند، میتوانیم روزی به آنچه میخواهیم در این حوزه دست پیدا کنیم.
او تأکید کرد: مدیران بنگاههای اقتصادی ما، تلاشهای بزرگی را نظر به موانع موجود رقم زدهاند. تابآوری آنها در بحرانها و چالشها، قابلتقدیر است. امروز اگر یک مدیر بسیار موفق ژاپنی به اداره یک واحد تولیدی در ایران گماشته شود؛ شاید تنها دو هفته تاب بیاورد و این در حالی است که فعالان اقتصادی ما سالها با دشواریها، دستوپنجه نرم کردهاند و اگر همین امروز به آنها میدان داده شود، نتایج ارزشمندی را شاهد خواهیم بود.
همه ما در قبال شرایط اقتصادی کنونی مسئولیت داریم
استاندار خراسان رضوی نیز در مراسم معرفی و تجلیل از برندهای برتر این استان گفت: همه ما در قبال شرایط اقتصادی کنونی مسئولیم و هرکسی در جایگاه خود باید بهمنظور عبور از مشکلات، نقش و اثر خود را ایفا کند. در این راستا بخش خصوصی و بهویژه اتاقهای بازرگانی باید مسیر مطالبهگری بهویژه در موضوع بهبود شاخصهای کسبوکار را مجدانه پیگیری کنند.
علیرضا رزم حسینی با تأکید بر اینکه بخشی از مشکلات جاری کشور، ماحصل رویکردهای غلط در داخل بوده است و همهچیز را نباید پای تحریمها بنویسیم، متذکر شد: از مجموع 11 شاخص مؤثر در سهولت فضای کسبوکار، تنها شاخص تجارت فرامرزی را میتوان مستقیماً متأثر از تحریمها تلقی کرد اما اگر وضعیت کشورمان در دیگر شاخصها نظیر صدور مجوزها، پرداخت مالیات، ورشکستگی و... مطلوب نیست؛ دیگر نمیتوان تحریمها را دخیل دانست. به همین منظور، بخش خصوصی و بهویژه اتاق بازرگانی باید مطالبهگری جدی داشته باشد.
او تصریح کرد: اگر روزی روند برنامهریزی از ردههای پایین به سمت بالا تعریف و محقق شود؛ امور مختلف نیز سامان میگیرند. به هر رو هرکدام از ما باید در جایگاه خود، نقش و اثرمان را ایفا و محقق کنیم.
رزم حسینی تأکید کرد: امروز در بزنگاه دشوار تحریمهای بینالمللی قرار داریم و نیت دشمنان نظام از این تحریمها نیز، هدف قرار دادن استقلال داخلی و اعمال فشار برای تسلیم کردن ایران است.
استاندار خراسان رضوی با تقدیر از تلاشهای بخش خصوصی در این ایام سخت، بیان کرد: استعدادها و سرمایههای اجتماعی و اقتصادی در ایران آنچنان عظیم است که اگر ارادهای آهنین وجود داشته باشد، شاهد اتفاقات ارزشمندی در حوزههای اقتصادی خواهیم بود. تحقق این مهم را امکانپذیر میدانیم چراکه این کشور قابلیتها و شایستگیهای فراوانی دارد.
او ضمن تبریک به صاحبان برندهای برتر استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امروز شرکتهای نامداری از این استان در حوزه بینالملل فعالیت میکنند و این مایه مباهات این خطه است. ایران متعلق به همه ماست و با تلاش و امیدآفرینی میتوانیم در کنار یکدیگر، اتفاقات بزرگی را محقق سازیم.
در هشتمین مراسم سالانه معرفی و تجلیل از برندهای برتر خراسان رضوی، از 18 واحد تولیدی، صنعتی و صنفی بهعنوان برندهای «برتر» و «شایسته تقدیر» این استان، تجلیل شد.