انجمن مدیریت کیفیت ایران با تدوین یک طرح سهساله و ارسال نامهای به معاون اول ریاستجمهوری به دنبال اجرای طرح مدل کلان توسعه مدیریت کیفیت در صنعت قطعه است تا با شناسایی گلوگاههای کیفی نسبت به شناسایی چالشهای کیفیت در خطوط تولید قطعه سازان اقدام کند که این امر منوط به موافقت مدیران دولتی است.
نبود راهبرد توسعه و ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی بهویژه صنعت قطعه منجر به مشکلات کیفی در محصولات نهایی این صنعت و زنجیره تولید محصول شده بر این اساس پروژه ارتقای سیستم مدیریت کیفیت در شرکتهای قطعهسازی با هدف بهبود زیرساختهای مؤثر بر کیفیت مبتنی بر برنامه راهبردی توسعه و ارتقای کیفیت صنعت قطعهسازی در دستور انجمن مدیریت کیفیت ایران قرار گرفت و درنهایت مدل راهبردی و برنامههای اساسی توسعه و ارتقای کیفیت صنعت قطعهسازی خودرو طراحی شد. این انجمن آمادگی خود را برای اجرای این طرح در قالب 4 فاز به معاون اول رئیسجمهوری اعلام کرده که با اجرای آن صفر تا صد کیفیت در خطوط تولید قطعه سازان موردبررسی قرار خواهد گرفت.
فرشید شکرخدایی، نایبرئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به ارسال نامهای به معاون اول رئیسجمهوری مبنی بر ارائه طرح مدل کلان توسعه مدیریت کیفیت صنعت قطعه میگوید: صنعت خودرو با مشکلاتی دستبهگریبان است که بخشی از این مشکلات سیاسی بوده و به تحریمها بازمیگردد و بخشی از آن نیز به کیفیت مرتبط است که این موضوع را میتوان از جنبههای مختلف بررسی کرد.
او میافزاید: بخشی از مشکلات موجود در بحث کیفیت خودرو به موضوع طراحی بازمیگردد و باوجود همه تلاشها امکان ارتقای کیفیت تنها تا یک سطح مشخص خواهد بود در همین حال چالشهای مربوط به خدمات پس از فروش نیز بخش دیگری از موضوع کیفیت را در برمیگیرد که ریشه آن به قطعهسازی مرتبط که درنهایت منجر به نارضایتی و مراجعه به خدمات پس از فروش میشود.
شکرخدایی با بیان اینکه انجمن مدیریت کیفیت در طول 13 سال گذشته با خودروسازان در قالب کارگروه کیفیت خودروسازی همکاری کرده و حال به درخواست انجمن قطعه سازان به دنبال نقشه راهی برای ادامه صنعت خودرو است، تصریح میکند: در سالهای دور ساپکو و سازهگستر اقداماتی ازایندست انجام داده و پلنهایی با هدف بهبود کیفیت داشتهاند و حتی حمایت مالی و معنوی از این اقدام انجام دادند تا کیفیت در خودروسازان ارتقا یابد، اما در طول زمان این موضوع به فراموشی سپرده شد و به نظر میرسد هماکنون مسیر قطعه ساز، خودروساز و خدمات پس از فروش در جهت کیفیت ارتقا یابد چراکه موضوع رضایت مشتریان موضوع جدی است.
نایبرئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با تاکید بر اینکه طراحی مدل ارتقای کیفیت در صنعت خودرو در 6 ماه انجام شد، اظهار میکند: در این مسیر از تجربه کشورهایی همچون ژاپن و آمریکا استفاده میشود همچنین آموزش داخل کشور نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت تا ظرفیت مشاوره برای آموزش 1200 قطعهساز در داخل کشور اندازهگیری شود و درنهایت فاز یک طراحی خواهد شد.
رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران در تشریح روند کار نیز میگوید: پس از انجام ارزیابی سریع از شرکت و بررسی صورتهای مالی، کلان شرکت بازرسی و درنهایت گزارشی آماده خواهد شد که در آن گزارش ایرادهای بزرگ شرکت اعلام خواهد شد پسازاین روند، قراردادی منعقد و بر اساس آن هریک از تأمینکنندگان بزرگ نظیر ساپکو، سازهگستر و مگاموتور که با شرکت قطعه ساز در ارتباط هستند، در این موضوع درگیر خواهند بود و پس از آن مشاوران انجمن به شرکت اعزام خواهند شد تا مشکل بزرگ که ممکن است، فناوری، دانش مدیریتی، نقدینگی و مواردی ازایندست باشد را با کمک شرکت حل کرده و به نقشه سهساله دست یابد.
شکرخدایی ادامه میدهد: پس از این مرحله مشاورهها تخصصیشده و مجموعهای از بستههای توانمندسازی به شرکت ارائه خواهد شد و هزینه این مشاورهها نیز با افزایش تعداد شرکتها، به یکششم نمونهها خواهد رسید بنابراین اقدامی که انجمن در نظر دارد این است که از محل افزایش تعداد شرکتهای قطعهسازی قیمت مشاورههای خود را بهگونهای ساماندهی کند که بهترین مشاورههای کشور با مناسبترین قیمت در اختیار صنعت قطعه قرار گیرد.
رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران با اشاره به تعهدات خودروسازان مبنی بر اقدام حرفهای در این زمینه نیز میافزاید: تا زمانی که خودروساز تمایلی به حل مشکل کیفیت نداشته باشد، قطعهسازان نیز در حال حاضر به سرمایهگذاری در این زمینه نیستند بنابراین باید سیستم پاداش و جزایی تعریف شود تا سرمایهگذاری با هدف ارتقای کیفیت دو دستاورد قراردادهای بلندمدت و پرداختهای بهموقع تر را به همراه داشته باشد.
نایبرئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با تاکید بر اینکه این طرح سهساله خواهد بود، در تشریح ارائه خدمات میگوید: این انجمن از طریق انجمن قطعهسازان، انجمن خودروسازان و انجمن صنایع همگن و خدمات پس از فروش مسیر راه را تعیین میکند همچنین شرکتهای مادر نظیر سایپا یدک، سازهگستر، ساپکو و مگاموتور که زنجیره تأمین را مدیریت میکنند همکار انجمن کیفیت خواهد بود بر این اساس هرکجا که بیشترین آمار نارضایتی و خرابی در خودروها باشد کار از آنجا آغاز میشود بنابراین خودروسازان باید آمار و اطلاعات لازم را در اختیار انجمن قرار دهند.