صبح امروز، بیستم آذرماه 99، در سی و ششمین افتتاح جهش تولید، راهآهن خواف-هرات از بزرگترین پروژههای ریلی کشور با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان به طول ۱۴۰ کیلومتر و به ارزش یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بهطور رسمی افتتاح شد.
در این آیین حجتالاسلاموالمسلمین حسن روحانی، رئیسجمهوری با بیان اینکه روابط ایران و افغانستان همواره از طریق فرهنگها، رفتارها و تلاشها بوده است، گفت: ریل راهآهن این پیوندها را مستحکمتر میکند زیرا روابط دو کشور مسلمان همسایه فراتر از همزبانی و همدلی دارای هم سرنوشتی شده است.
محمد اشرف غنی، رئیسجمهوری افغانستان با بیان اینکه مسیر ریلی خواف-هرات برای دو کشور تاریخی و حیاتی است، اظهار داشت: افتتاح این مسیر مهم نتیجه تلاشهای خستگیناپذیر هر دو کشور در بخش اتصال منطقهای و رسیدن به رفاه اقتصادی آینده است.
او با بیان اینکه تکمیل این پروژه باوجود محدودیتهای کرونایی نشانه بارز اراده ملی هر دو کشور است، خاطرنشان کرد: افتتاح این پروژه تاریخی در راستای احیا توسعه و جهش اقتصادی در هر دو کشور است.
وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاح راهآهن خواف – هرات که به شکل آنلاین با حضور رئیسجمهوری، برگزار شد، اظهار کرد: این افتتاحیه تعامل کمنظیر و همکاری هماهنگ میان دو کشور ایران و افغانستان بوده که همراه با دوستی و احداث و عملیاتی شده است.
محمد اسلامی با اشاره به شعار دو ملت با یک فرهنگ و تاریخ، تصریح کرد: ۲۲۵ کیلومتر برای احداث راهآهن خواف- هرات در دستور کار قرار داشت که ۱۴۰ کیلومتر آن امروز به افتتاح میرسد و ۸۵ کیلومتر باقیمانده با همکاری بهتری به سرانجام برسد تا پروژه به تکمیل برسد و بتوانیم از اتصال کامل آن بهرهمند شویم.
او با بیان اینکه افتتاح این خط میتواند سهم بزرگی از ترانزیت و تبادلات را برای تجار ایران و افغانستانی را فراهم کند، خاطرنشان کرد: در سال جاری بیش از ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی بین کشورهای منطقه و ایران از بنادر جنوبی، شمالی، کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب تبادل شده است.
به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش ترانزیت به ۵۰ میلیون تن بار در سال در دستور کار قرار دارد، گفت: سهم قابلملاحظهای از این میزان از طریق افغانستان پیشبینی شده است.
او با بیان اینکه راهآهن خواف- هرات سهم بزرگی از تجارت بین دو ملت را بر عهده خواهد داشت، تصریح کرد: بارهای که بعد از افتتاح امروز جابهجا میشود حکایت از استقبال تجار ایرانی و افغانستانی دارد که شامل بار صادراتی ایران به این کشور و بار ترانزیتی افغانستان به جهان است.
مزیتهای راهآهن خواف – هرات
راهآهن خواف – هرات بهعنوان ششمین خط آهن مرزی ایران با همسایگان منطقه یکی از پروژههای مهم زیربنایی است که موجب تسهیل تجارت کالا و مسافر، ترانزیت، کاهش هزینه حملونقل و رفع انحصار حمل کالا از جادهها، افزایش ایمنی در ترابری منطقه و کاهش مصرف سوخت بین دو کشور میشود.
دسترسی مناسب ریلی افغانستان از طریق ایران به دیگر مناطق بینالمللی اعم از آبهای آزاد جنوب، منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا و پوشش خدمات ترابری ریلی برای حدود یکمیلیون نفر از مردم افغانستان در منطقه هرات نیز از اهداف دیگر اجرای این طرح است.
حدود ۷۸ کیلومتر از این مسیر در خاک ایران و حدود ۶۰ کیلومتر آن در خاک افغانستان است، با افتتاح این مسیر ریلی، افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به همه بنادر جنوبی متصل میشود و بعدازآن اتصال این خط ریلی به مزار شریف و درنهایت ازبکستان انجام خواهد شد.
از دلایل احداث این خط ریلی، وجود ۹۳۶ کیلومتر مرز مشترک ایران و افغانستان است که با احداث این خط آهن، رونق شهرهای دیگر مسیر نیز تحقق خواهد یافت.
با توجه به اینکه افغانستان اکنون یک کشور وارداتی است و ایران نیز به صادرات تولیدات خود به افغانستان و کشورهای آسیای میانه نیاز دارد؛ بنابراین این دو کشور برای توسعه اقتصادی نیازمند این مسیر هستند که در این میان افغانستان کوتاهترین مسیر برای رسیدن به این هدف به شمار میرود.
همچنین راهآهن خواف-هرات با اتصال افغانستان به شبکه ریلی جهان، همانند احیای جاده باستانی ابریشم است زیرا این مسیر ریلی میتواند از مقرون بهصرفهترین مسیرهای تجارت بهویژه برای مبادلات کالای سنگین و فوق سنگین است، که با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن ترانزیت بار از کشورهای حوزه cis و ترکیه و خلیجفارس توانایی انتقال حدود ۳ میلیون تن بار صادراتی و وارداتی را دارد.