رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه دو تا سه هزار خودروی وارداتی در حال رسیدگی در محاکم قضایی هستند، گفت: این خودروها ممکن است مرجوع، ترخیص، متروکه یا ضبط شوند.
مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران گفت: در سازمان گمرک کنترلها را از کنترل ملموس و مزاحم به سمت کنترلهای ناملموس و غیرمزاحم پیش بردیم تا خدمات تسهیل شود. در گمرک باید همزمان دو موضوع متناقض را انجام دهیم. یکی کاهش سرعت ترخیص کالا و دیگری افزایش دقت انجام تشریفات گمرکی.
وی افزود: در تجارت ۲۵ سازمان تولی گری دارند. در کنار آن قوانین و مقررات، ویروس کرونا و تحریمها به مشکلات گمرک اضافه شده است، بنابراین باید بین سرعت و دقت، تعریفی منطقی ایجاد کنیم و در کنار آن بر مشکلات تحریم و کرونا نیز فائق آییم.
رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: توانستیم در بحث پنجره واحد رتبه لجستیک را ۴۰ رتبه بهبود دهیم.
میراشرفی گفت: اهم اتفاقاتی که در گمرک رخ داده، کاهش نظارت ملموس از طریق ایجاد مکانیزاسیون بوده است. در حال حاضر ۱۴ دستگاه ایکس ری کامیونی وجود دارد که این عدد باید به ۵۰ برسد. در حال حاضر توانستیم چند ۱۰ میلیارد صرفه جویی کنیم و با استفاده از توانمندی بخش خصوصی و با مدل مالی BOO که سرمایه گذار بخش خصوصی را ترغیب به سرمایه گذاری میکند، قرارداد ساخت ۱۴ دستگاه ایکس ری جدید را نیز میبندیم.
رئیس کل گمرک تصریح کرد: یکی از ایکس ریهای داخلی به زودی در بندر شهید رجایی به بهره برداری میرسد.
میراشرفی درباره حجم ذرتهای فاسد وارداتی گفت: از سال ۹۲ تا ۹۷، ۱۴۰ هزار تن ذرت فاسد وارد شده است که حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن از آنها به خارج از کشور مرجوع شده است. ۴۰ هزار تن مورد اشکال است و مالکیت آن مشکل دارد که پرونده آن در دادگاه در حال بررسی است. حدود ۶-۵ هزار تن نیز دچار کسر وزن بوده اند.
این مقام مسئول درباره اینکه مذاکرات با اتحادیه اورآسیا برای ایجاد تعرفه ترجیحی در چه مرحلهای است، گفت: اورآسیا یک امکان بسیار عالی است که پایه آن ایجاد تعرفه ترجیحی به مدت سه سال بین شرکتهای عضو آن است.
رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: در مدت یک سال و سه ماهی که عضویت موقت داریم، به رشد قابل قبولی رسیده ایم اما برخی از اقلامی که ما تعرفه ترجیحی دادیم، مورد استفاده طرفین قرار نگرفت و برخی از تعرفههای ترجیحی که طرف مقابل به ما داد، مزیت قابل توجهی برای واردات نداشت.
میراشرفی گفت: با سازمان توسعه تجارت در حال همکاری هستیم تا بتوانیم به صورت دائم به عضویت این نهاد درآییم. که در این صورت تمرینی برای عضویت در سازمانهای جهانی خواهد بود.
وی درباره آمار واردات و صادرات با این کشورها گفت: در ۱۰ ماهه سال ۹۹، ۸۲۴ میلیون دلار صادرات و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار واردات از کشورهای اورآسیا داشته ایم. البته ناگفته نماند که تمامی این مراودات تجاری با تعرفه ترجیحی همراه نبوده است اما مراوداتی که تعرفه ترجیحی داشتند، ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته اند.
رئیس کل گمرک ایران درباره واردات خودروهای خارجی گفت: در سال گذشته موجودی خودروهای وارداتی ۱۲ الی ۱۳ هزار خودرو بود اما با مصوبات دولت و اختیاراتی که به گمرک داده شد، ۱۰ هزار عدد از این خودرو ترخیص شدند و ۲ تا ۳ هزار خودرو در حال رسیدگی در محاکم قضائی هستند که رئیس قوه قضائیه دستور دادند آنها هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند. این خودروها ممکن است مرجوع، ترخیص، متروکه یا ضبط شوند.