رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، گفت: روشهای معرفی درست و شیوه عرضه مناسب برای افزایش مصرف خرما بهویژه خرمای مضافتی در خانوادههای ایرانی به کار گرفته شود.
سیدمهدی طبیب زاده، در نشست بررسی بازار خرما با حضور اعضای انجمن ملی خرما افزود: امکان صادرات خرمای مضافتی به دلیل داشتن رطوبت زیاد و شرایط سخت نگهداری، وجود ندارد و از سوی دیگر نیز امسال به دلیل شرایط کرونا مصرف خرما در داخل کشور کاهش یافته است.
او ادامه داد: خرما بهعنوان یک موضوع اجتماعی و اقتصادی معیشت بسیاری از افراد در سطح کشور را تحت تأثیر قرار میدهد و سعی شده ستاد تنظیم بازار بدون نظر بخش خصوصی و انجمن خرما، مصوبهای را نداشته باشد زیرا هزینههای بسیاری در بر خواهد داشت.
طبیب زاده، اظهار کرد: با عرضه نامناسب خرما مانند خرید تضمینی و یا عرضه مستقیم آن، ارزش این محصول کاهش مییابد، به همین دلیل باید روشهای تبلیغاتی صحیح و جدید را به کار برد.
رئیس اتاق کرمان با تأکید بر اینکه بازارسازی بسیار مهمتر از بازاریابی است، بیان کرد: فعالان اقتصادی نیز باید در فعالیتهای انجمن بیشتر مشارکت داشته باشد و اتاق کرمان نیز برای خروج خرمای مضافتی از این رکود کمکهای لازم را انجام خواهد داد.
او در مورد عرضه خرما در فروشگاههای زنجیرهای گفت: فروشگاههای زنجیرهای بسیار مهم هستند و برخی از آنها حاضرند به رفع این مشکل کمک کنند که باید در تهران نشستی با حضور مدیران چندین فروشگاه برگزار و 13 درصد حق قانونی مارجین (حاشیه سود برای مشتری) و نه بیشتر لحاظ شود.
طبیب زاده، ضمن تقدیر از فعالیتهای خوب و تأثیرگذار انجمن خرما افزود: اتاق کرمان، فرمانداران، استانداری، صمت، کشاورزی و استاندارد محوریت فعالیت در این حوزه را به انجمن خرمای استان و کشور واگذار و از آن حمایت کنند.
رئیس انجمن ملی خرما نیز با بیان اینکه علت اصلی مشکلات به وجود آمده در بازار خرما، عرضه و تقاضاست، ادامه داد: تحریمهای خارجی و خود تحریمیها، شیوع بیماری کرونا، و نوع عرضه و بستهبندی خرما، کاهش تقاضا را در پی داشته است.
محسن رشیدفرخی، بهترین صادرات خرما را مربوط به سال 97 با ارزش 400 میلیون دلار عنوان و خاطرنشان کرد: مصرف داخلی خرمای کشور حدود 600 میلیون تن است بهطوریکه بهطور میانگین هر فرد بین 7 تا 8 کیلوگرم در سال خرما مصرف میکند.
وی نداشتن اقتصاد پایدار را مانعی برای برنامهریزی بلندمدت دانست و افزود: قوانین و مقررات دست و پاگیر، عطف به ماسبق شدن، مسائل مربوط به تعهد ارزی، عدم اعتماد بازارها به تاجران ایرانی و... باعث شده خرما 45 درصد بازارهای صادراتی خود را از دست بدهد.
رئیس انجمن خرمای استان کرمان، در رابطه با ارائه راهکار برای افزایش مصرف خرما در داخل تصریح کرد: در حال حاضر فروشگاههای زنجیرهای از ورود هر کالایی از 40 تا 55 درصد سود دریافت میکنند درحالیکه حق قانونی آنها 13 درصد است که امیدواریم دولت در ستاد تنظیم بازار رعایت این قانون را حداقل در 3 ماه آینده مدنظر قرار دهند.
رشیدفرخی، بیان کرد: امسال با توجه به خرمای باقیمانده از سال گذشته و همچنین افزایش تولید خرما به دلیل آبوهوای مناسب در فصل تولید، با 15 درصد افزایش محصول روبرو هستیم.
او ادامه داد: برای تأمین خرمای موردنیاز استانهای مختلف کشور هیچ مشکلی وجود ندارد و تعهد لازم را برای تأمین آن میدهیم.
در ادامه این نشست نایبرئیس انجمن خرمای استان کرمان با اشاره به اینکه 400 هزار تن خرمای مضافتی در کشور تولید میشود که البته دیگر توجیه ندارد، اظهار کرد: خرما در فروشگاههای زنجیرهای بزرگ با قیمت بسیار بالا عرضه میشود که درخواست داریم اتاق ایران در مذاکره با مدیران این فروشگاه به کاهش قیمت خرما در این فروشگاهها کمک کنند.
محمدحسین اکبری، خاطرنشان کرد: در روال عادی بیش از 80 درصد محصول خرما از زمان فصل برداشت تا پایان سال در داخل و خارج کشور عرضه میشد اما امسال به دلیل کرونا و تعطیلی بسیاری از مراسمهای مذهبی و ترحیمها مصرف بازار داخل به شدت کاهش یافته است.
او اظهار کرد: باید تقاضا برای مصرف خرما در داخل کشور تحریک شود که تبلیغات در رسانهها، خرید برای پادگانها، گنجاندن خرما در بستههای معیشتی و هدایا شاید بتواند بخشی از مشکل را حل کند.
در این نشست فرمانداران بم و ریگان و نمایندگان دستگاههای مرتبط با تولید و صادرات خرما و جمعی از فعالان اقتصادی حضور داشتند و به بیان نظرات خود برای حل مشکلات صنعت خرما پرداختند.