رئیس اتاق اصفهان تأکید کرد: مشارکت بنگاههای اقتصادی و آحاد مردم در امر محرومیتزدایی یکی از مدلهای موفق است که باید بکار گرفته شود.
مسعود گلشیرازی، در جلسه کمیسیون مسئولیتهای اجتماعی و تشکلها که با حضور معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، مدل نجم یا همان نظام جامع مواسات را توضیح داد و بر لزوم قانونگذاری مجلس در این حوزه در کنار سیاستگذاری دولت در راستای نظاممند شدن بودجههای پراکنده در زمینه مسئولیت اجتماعی تأکید کرد.
گلشیرازی، با اشاره به مقوله محرومیتزدایی و اینکه دولتها بهتنهایی قادر به حل این موضوع نیستند، تأکید کرد: مشارکت بنگاههای اقتصادی و آحاد مردم در امر محرومیتزدایی یکی از مدلهای موفق است که باید بکار گرفته شود. نقش اتاق بازرگانی، مشاور سه قوه در راستای بهبود محیط کسبوکار است و باید توجه داشت هرچند که بنگاهها تمکن مالی داشته باشند اما تا جامعه شاد نباشد رضایت حاصل نمیشود ازاینرو لازم است نظام دوسویه مواسات بین فعالین اقتصادی و مردم و پروژههای محرومیتزدایی ایجاد کنیم.
او با بیان اینکه در حوزه اقتصاد تنها بحث درامد و سود مطرح نیست و رفتار اجتماعی نیز از عوامل تعیینکننده است،
رئیس اتاق اصفهان اضافه کرد: اتاق اصفهان در دوره نهم با رویکرد تکامل اتاق تعاملگرا با قوای سهگانه به اتاق نسل سوم، موضوع مسئولیت اجتماعی را مدنظر قرار داد؛ امروز لازم است تا با یک ادبیات اقتصادی به این موضوع ورود شود همانطور که درگذشته فعالین اقتصادی که در بازار مشغول به کار بودند بهعنوان گرهگشای مردم نیز ایفای نقش میکردند.
او با مطرح کردن موضوع مالیات بنگاهها پیشنهاد داد تا با قانونگذاری شرایطی فراهم شود تا دولت بهعنوان سیاستگذار، پروژههای مربوط به محرومیتزدایی را تعریف و اجازه داده شود تا بخشی از مالیات بهصورت مستقیم توسط بنگاههای اقتصادی صرف اجرای این برنامه تحت عنوان مسئولیت اجتماعی شود.
گلشیرازی سپس در خصوص طرح نجم یا نظام جامع مواسات، توضیحاتی بیان کرد و گفت: مدل نجم قاعدهمند کردن میزان اثربخشی در مسئولیت اجتماعی است و باید بودجههای متفرق مسئولیت اجتماعی با تعریف پروژه و مسیر، هدایت شده و هدف مدار شود.
حجت میرزایی، معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن تقدیر از فعالیتهای ارزنده اتاق اصفهان با تأکید بر این نکته که تفاوت بارزی نسبت به دورههای قبل در اتاق رخ داده است، گفت: مسئولیت اجتماعی دامنهای بسیار گسترده دارد و پرداخت نقدی بخش کوچکی از این مقوله است. صیانت از محیطزیست، ارتقا و حفظ میراث فرهنگی، کمک به شادابی جامعه، حوزه پزشکی و خدمات درمان همگی در این حوزه قرار میگیرند و لازم است بهتمامی آنها توجه شود.
معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: با پرداختن به موضوع مسئولیت اجتماعی نهتنها به توانخواهان کمک میشود بلکه با رفع فقر و.. امنیت کلی برای تمامی آحاد جامعه فراهم خواهد شد؛ ازاینرو تصمیم بر آن است تا نظامنامه مسئولیت اجتماعی در استان تدوین و تقسیمکار در میان بنگاههای مهم انجام شود.
او پیشنهاد داد: در استان اصفهان با توجه به بروز خشکسالی در منطقه شرق لازم است تا با مطالعه نمونههای مشابه خارجی، یک پاردایم شیفت صورت گیرد؛ علاوه بر این مهاجرت نیروی کار متخصص و درنتیجه آن کمبود نیروی کار در استان از مشکلات جدی استان است که باید بر توانمندسازی نیروی کار تمرکز شود.
میرزایی، در بخش پایانی صحبتهای خود بر این نکته تأکید کرد که لازم است حجم انبوه کمکها با برنامهریزی و تعریف نظامنامه مسئولیت اجتماعی هدفمند شده و بهصورت شفاف و آشکار به پروژههای تعریف شده اختصاص داده شود.
او درخواست کرد: اتاق متن پیشنویس را در قالب تفاهمنامه مشترک اتاق و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ارائه دهد تا پیگیریهای لازم انجام شود.
مجتبی کاروان، نائب رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق اصفهان نیز در ادامه گفت: در حال حاضر نهادهای مختلف در استان اصفهان بهصورت جداگانه و پراکنده در حوزه مسئولیت اجتماعی ایفای نقش میکنند که لازم است تمامی این نهادها مجتمع شوند و یک اقدام منسجم شکل بگیرد.
نائب رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق اصفهان، با اشاره به حرکت شکل گرفته در اتاق اصفهان از زمان شیوع بیماری کرونا، گفت: اتاق اصفهان در حوزههای مختلف مثل توزیع بستههای معیشتی، پزشکی و همچنین تهیه تبلت برای دانش آموزان اقداماتی را صورت داده است و در حال حاضر بانک اطلاعاتی خوب و جامعی در دست داریم و لازم است با سیاستگذاری وزارت رفاه الگو یا مدلی برای انسجام اینگونه فعالیتها تهیه شود.
بهنام ابراهیمی، جانشین دبیر کل اتاق اصفهان نیز در بخشی از این نشست، مدل نجم یا نظام جامع مواسات را بهصورت مفصل تشریح کرد و گفت: تهیه نقشه جامع فقر و نیازمندیهای کشور، ایجاد زیرساخت تجمیع اطلاعات و تجربیات نهادهای خیریه، ایجاد زیرساخت پرداخت مستقیم به پروژهها و افراد، ایجاد زیرساخت شفافیت و گزارش دهی برای یکیک پروژهها، اتصال خیرین و نهادهای خیریه به پروژهها، اتصال سامانه به نظام مالیات و ایجاد حق انتخاب به افراد و نهادها برای نحوهی هزینه کرد مالیاتشان، ایجاد نرخ تبدیلهای متفاوت برای پروژههای با اولویتهای متفاوت از جمله مواردی است که در این طرح صورت میگیرد.
بهنام ابراهیمی استفاده از انگیزههای انسان دوستانهی افراد در پرداخت مالیات و در نتیجه کاهش فرار مالیاتی، برگرداندن اعتماد عمومی به نحوهی هزینه کرد درآمدهای مالیاتی و درآمدهای نهادهای حاکمیتی، استفاده از نظارت عمومی و منطقهای برای بهبود کیفیت عرضه خدمات عمومی را از جمله مزایای این مدل برشمرد.