نشست کمیسیون برندینگ اتاق مشترک ایران و ایتالیا با موضوع «برندملی، برند ملت» در مرکز همایشهای بینالمللی رایزن برگزار شد. در این نشست پیرامون چرایی و چگونگی تشکیل این کمیسیون و تاثیر برندسازی بر توسعه سطح تجارت کشور بحث شد.
احمد پورفلاح، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا برند را بهطور کلی یک نشان تجاری نامید که به محصول، خدمت و حتی حرکت اخلاقی و معنوی برتر اشاره دارد. بر اساس گفتههای او ایران تا سه، چهار دهه قبل در بسیاری از زمینهها صاحب برند بود و در مقطعی فرش ایرانی بهعنوان برند بدون رقیب در جهان شناخته میشد؛ اما با کمکاری و مسلط شدن دیدگاههای سیاسی روی پدیدههای اقتصادی در نهایت کار به جایی رسید که طرح فرش ایرانی در سایر کشورها، تولید و به دنیا عرضه شد.
او تنها راه عبور از اقتصاد تک محصولی را ساختن برند واقعی و پرداختن به اقتصاد عنوان کرد و افزود: زمانی حجم زیادی ازهمایشها و سمینارها با عناوین به ظاهر جذاب در حوزه برندینگ برگزار شد و همه شرکتکنندگان در ازای پرداخت وجه نشان و عنوان برند برتر را از برگزارکننده دریافت کردند و این کار، بزرگترین خیانت به برندسازی و برند ملی بود.
پورفلاح معتقد است «برند» نقش اساسی در کاهش واردات کالاهای مشابه تولید داخلی و افزایش کیفیت صادرات دارد، همانطورکه درشرایط تحریم و کاهش درآمدهای نفتی، در سایه صادرات برخی محصولات با کیفیت توانستیم بخشی از نیاز ارزی کشور را تامین کنیم.
در ادامه این نشست برنامههای کمیسیون برندیگ اتاق مشترک ایران و ایتالیا، نقشه راه و چشم اندازی که تهیه شده است، تشریح و دایرکتوری برندهای ایرانی عضو اتاق مشترک ایران و ایتالیا معرفی و از آنها رونمایی شد. همچنین از شرکت بوتان به عنوان نخستین عضو این دایرکتوری و تلاشهای اثربخش و نوآورانه، تعهد، مسئولیتپذیری، مشتریمداری و الزام به یادگیری و نوآوری در عرصه تولید، تقدیر به عمل آمد.
در ادامه، اعضای هیات رئیسه اتاق ایران و ایتالیا از مجموعه دائره المعارف مرکز همایشهای بینالمللی رایزن بازدید کردند و مجموعه 4 جلدی خطی از اشعار حافظ از سوی رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا به بخش دائره المعارف مرکز رایزن اهدا شد.