چهل و نهمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان بهمنظور بررسی مشکلات و کمبودهای زیرساختی مرز باشماق برگزار شد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این نشست خواستار اقدام سریع دولت برای حل مشکلات و کمبودهای مرز باشماق شد و گفت: صادرات عامل اصلی پیشرفت اقتصادی است بهاینعلت تمام ارکان حاکمیت در راستای افزایش صادرات تلاش میکنند.
سید کمال حسینی افزود: در این شرایط باید تولیدکنندگان هم تمام تلاش خود را برای افزایش تولید کالاهای صادرات محور و ارتقاء کیفی این محصولات به کار گیرند.
وی تصریح کرد: نگاه به رمز موفقیت کشورهای پیشرفته اقتصادی گویای این واقعیت است که عامل اصلی رسیدن آنها به توسعهیافتگی تمرکز بر صادرات است.
حسینی در ادامه اظهار کرد: کردستان به علت هممرز بودن با عراق پتانسیل بزرگی برای پیشبرد توسعه کشور دارد اما تاکنون نتوانسته از این ظرفیت بینظیر استفاده کند.
بسته شدن مرزها به سبب بیماری کرونا توسط عراق صادرات باشماق را کاهش داد
در ادامه این نشست، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان خبر از افزایش فعالیتهای تجاری در باشماق داد و اعلام کرد: اقدامات بسیاری در مرزهای استان بهویژه در مرز باشماق انجام شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و نیاز به تسریع اقدامات عملیاتی دارد.
خالد جعفری افزود: امسال به دلایل خاصی ازجمله بسته شدن مرزها به سبب بیماری کرونا توسط عراق با کاهش صادرات مواجه شدیم اما در زمینه ترانزیت توانستیم رتبه اول کشور را در 5 ماهه امسال کسب کنیم بهطوریکه 3 میلیارد و 700 میلیون دلار ترانزیت در 5 ماهه امسال در مرز باشماق انجام شده که نسبت به مدتزمان مشابه 259 درصد افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: سال گذشته یک میلیارد دلار صادرات در مرز باشماق انجام شد که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 200 درصد رشد داشته است.
جعفری در خصوص وضعیت واردات اظهار کرد: امسال تاکنون میزان واردات از بازارچههای مرزی استان 52 میلیون دلار بوده که 37 میلیون دلار آن متعلق به بازارچههای مرزی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حوزه واردات کالا 148 درصد افزایش داشتهایم.
وی افزود: این میزان واردات مرزی 60 میلیارد تومان تخفیف سود بازرگانی داشته که در بین مرزنشینان توزیع شده است.
تعداد گمرکات ایران سه برابر چین است
ناظر کل گمرکات کردستان با اشاره به تعدد بیش از نیاز گمرک در مرزهای ایران گفت: این یکی از مشکلات اصلی فعالیتهای تجاری کشور است که مدیریت را با موانع عمده روبرو نموده، واقعاً جای تأسف دارد که چین بهعنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا 60 گمرک دارد اما ایران دارای 180 گمرک است.
خلیل حیدری در مورد وضعیت صادرات از باشماق اعلام کرد: امسال صادرت به کشور عراق از لحاظ ارزشی و وزنی نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
حیدری در ادامه افزود: در پنج ماه اول سال گذشته تنها دو مرز باشماق مریوان و پرویزخان اجازه تردد و صادرات کالا را داشتند و مابقی مرزهای عربی بسته بودند و این نیز نسبت به سال ۱۳۹۸ رشد داشته است.
وی اظهار کرد: درمجموع ۴۰۰ میلیون دلار کالا در سال ۱۴۰۰ صادر شده که درصد از صادرات از لحاظ وزنی تنها 42 درصد رقم در نظر گرفته شده تحقق یافته است.
ایجاد راه دسترسی در مرز باشماق معارض دارد و را با تأخیر مواجه میکند
مدیرکل حملونقل و راهداری کردستان خبر از آمادگی این اداره کل در اجرای طرح توسعه باشماق داد و گفت: یکی از عوامل تأخیر در ساماندهی مرز باشماق نبود اطلاعات جامع و درست در مورد مشکلات موجود در این مرز بود، درحالیکه ما آبان ماه سال گذشته پیمانکار برای کار گرفته بودیم به اداره کل حملونقل جادهای استان اعلام شد که مصوبه شورای ساماندهی مرز گرفته نشده است.
محمد راشد مدرس گرجی افزود: این موانع ما را در گام نخست مجبور کرد قبل از هر چیزی به فکر آماده کردن اساس کار و تصویب مصوبه ساماندهی مرز باشماق باشی که پس از اخذ مصوبه ساماندهی مرز در بهمنماه سال گذشته وارد فاز اجرا شدیم و در حال حاضر نیز اقدامات با برنامهریزی جلو میرود.
وی تصریح کرد: شنیدن سخنان و نظرات فعالان اقتصادی در باشماق حکایت از این دارد که تنها ایجاد زیرساخت در مرز باشماق نمیتواند مشکل این مرز را حل کند.
مدرس گرجی خاطرنشان کرد: هماکنون اراضی در اختیار این مرز هفت هکتار است که پس از ساماندهی به ۲۷ هکتار میرسد که با پیگیریهای انجام یافته از سازمان راهداری، حملونقل جادهای کشور، مجوز آغاز مرحله اول طرح ساماندهی مرز باشماق صادر شد.
وی در ادامه گفت: در طرح ساماندهی مرز باشماق چهار کریدور به طول یک تا سه کیلومتر به همراه محوطه مربوطه آن احداث میشود، عنوان کرد: این مهم شامل کریدورهای ترانزیت، سوخت، مسافر و ترانشیپمنت است که با توجه به اهمیت ترانشیپمنت سوخت مرحله اول ساماندهی به این مسئله اختصاص یافت.
وی افزود: ایجاد راه دسترسی در مرز باشماق معارضی دارد که وجود این معارض هرچند مدت یکبار کار را با تأخیر مواجه میکند.
وی با بیان اینکه فاز یک پروژه ساماندهی مرز باشماق در حال حاضر حدود 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: قرارداد پروژه 60 میلیارد تومان است و تا این لحظه قسط اول یعنی 5 میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت شده و قسط دوم هم که حدود 4 میلیارد تومان است هفته آینده پرداخت میشود.
وی مدتزمان تعیین شده برای اجرای این پروژه را 26 ماهه عنوان کرد و گفت: اگر اصلاح تمام فرایندها در بحث ساماندهی مرز مورد توجه قرار نگیرد با تغییر زیرسازی و ایجاد زیرساختها مشکلی در مرز حل نمیشود.
مرز باشماق برای مریوان و استان تبدیل به یک تهدید تبدیل شده است
نماینده مریوان و سرو آباد در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از وضعیت مدیریت مرز باشماق گفت: تکثر تصمیم گیری و تصمیم سازی بزرگترین مشکل باشماق است که این امر سبب شده تا زمینه برای رفتارهای مغایر توسعه در اینجا شکل گیرد و روند فعالیتهای اقتصادی آن را به چالش بکشد از جمله میتوان به این موضوع اشاره کرد که شرکت انبارهای عمومی کشور بدون اینکه کوچکترین خدماتی ارائه دهد از بازرگانان به عناوین مختلف پول میگیرد.
شیوا قاسمی پور افزود: امروز مرز باشماق به جای اینکه به فرصتی برای مریوان و استان باشد به یک تهدید تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: شرکت انبارهای عمومی چند وظیفه شاخص انبارداری، تخلیه بارگیری و حراست انبارداری را به عهده دارد اما متاسفانه در انجام این وظایف انگونه که باید عمل نکرده است.
قاسمی پور اظهار کرد: وضعیت موجود سبب شدت تا فعالین تجاری صدای اعتراض خود را بلند کرده و خواستار حل این موضوع هستند و همه این را بدانیم اگر فکری جامع برای باشماق نشود نقش خود در اقتصاد ایران را از دست میدهد.
وی عنوان کرد: اخذ هزینههای نامتعارف در مرزها از دیگر چالشها در مرز است سوال ما به عنوان نماینده مردم از شرکت انبارهای عمومی این است که وقتی خدماتی ارائه نمی کنید چرا هزینه میگیرد؟
قاسمی پور با انتقاد از عدم ارائه خدمات مناسبت از سوی پیمانکاری که در انجا به کار گیری شده است، گفت: افرادی شرور که شناسنامه مریوان را خراب کردهاند و مایه خجالت مریوانیها هستند در این نقطه حضور دارند.
وی عنوان کرد: شرکت انبارهای عمومی الان بیش از 10 سال است در این نقطه هزینه می گیرد این درآمدها کجا هزینه میشود.
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی خطاب به متولیان شرکت انبارهای عمومی گفت: اگر نمیتوانید مسئولیتهای خود را در مرز انجام دهید این مسئولیتها را به شرکتهای توانمند و دارای شناسنامه واگذار کنید.
قاسمی پور تصریح کرد: شفافسازی قراردادها با شرکتهای معتبر از دیگر نکات مهمی است که شرکت انبارهای عمومی باید مد نظر قرار دهند.
وی با تاکید براینکه در جذب کارگر استفاده از نیروهای بومی باید در اولویت قرار گیرد، گفت: متاسفانه شفافیتی در مورد بکارگیری کارگرانی که میگویند بومی هستند وجود ندارد چرا با وجود ظرفیتی همچون مرز چرا جوانان تحصیلکرده و توانمند مریوانی برای اشتغال باید به تهران مراجعه کنند.
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مرزباشماق باید برای ایران شاهراه نجات باشد نه برای مریوان و کردستان اگر ازاین ظرفیت به نحو احسن استفاده میشد قطعا این وضعیتی که امروز درگیر آن هستیم را نداشتیم.
وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی مرزنشینان بسیار نگران کننده است، گفت: مرزنشین شرایط حادی دارد و مشکلات مرزنشینان بیشتر و بیشتر میشود این همه تبلغات رسانهای و غیره در مورد پرداخت سود بازرگانی به مرزنشینان صورت گرفته اما در خروجی مشکلات جدی در این حوزه داریم.
قاسمیپور در پایان با بیان اینه دولت برای ساماندهی و رفع مشکلات مرز باشماق مریوان باید به صورت جدی ورود پیدا کند، گفت: زیرساختهای لازم در راستای تسهیل تردد مسافر و وسایل حمل و نقل باری در مرز رسمی باشماق باید ایجاد و تقویت شود.