اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در راستای اجرای ماده 4 قانون بهبود مستمر کسبوکار و پس از 19 دوره اجرای موفق طرح پایش ملی محیط کسبوکار، مصمم شد تا برای سومین بار، با اجرای طرح نظرسنجی از فعالان اقتصادی سراسر کشور، عملکرد سازمانها، نهادها و دستگاههای اجرایی مرتبط با محیط کسبوکار را مورد ارزیابی قرار دهد.
در آمارگیری طرح ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی مرتبط با محیط کسبوکار که بهصورت سالانه برگزار میشود، عملکرد دستگاههای استانی و ملی در زمینه چهار مؤلفه: «سهولت در فرایندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات»، «کیفیت رسیدگی به درخواستهای قانونی مراجعان»، «نحوه رفتار با فعالان اقتصادی و تکریم اربابرجوع» و «شفافیت و اطلاعرسانی در زمینه ارائه خدمات» مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در سومین دوره از اجرای این طرح که به مدت 25 روز در تیر و مردادماه 1400 اجرا شد، عملکرد 44 سازمان و نهاد ملی و استانی در سال 1399 و در قالب دو گروه عمده دستگاههای اصلی و فرعی مرتبط با محیط کسبوکار، توسط 2 هزار فعال اقتصادی منتخب از زیرمجموعه سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون ایران مورد ارزیابی قرار گرفت.
اینک، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سومین گزارش سالانه ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی مرتبط با محیط کسبوکار را ارائه کرده که در آن دادههای پیمایشی حاصل از ادراک سنجی از عملکرد دستگاههای اجرایی با استفاده از آمارگیری تلفنی با کمک رایانه (CATI) بهصورت برخط جمعآوری و پردازش شده است.
اتاق ایران امیدوار است تا نتایج این طرح بتواند میزان پاسخگویی دستگاههای اجرایی در قبال عملکرد خود در جهت بهبود فضای کسبوکار را افزایش داده و با ایجاد رقابت بین دستگاههای اجرایی برای کسب رضایت بیشتر فعالان اقتصادی، ضمن ارتقای جایگاه بینالمللی کشورمان، موجبات دستیابی به محیطی مناسب برای سرمایهگذاری و انجام کسبوکار در کشور را فراهم آورد.
طبق نتایج طرح ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی مرتبط با محیط کسبوکار در سال 1399، شاخص ملی عدد 4.66 (امتیاز 1 به معنی رضایت کامل و امتیاز 10 به معنی نارضایتی مطلق است) به دست آمده که نشاندهنده کاهش در رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاههای اجرایی کشور در سال 1399 نسبت به سال قبل (4.47) است.
در سال 1399 فعالان اقتصادی مشارکتکننده در این طرح، از سه دستگاه اصلی صدور مجوزهای کسبوکار شامل سازمان بهزیستی کل کشور، سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین میزان رضایت را داشتهاند و از سه دستگاه اصلی: بانک مرکزی، شهرداریها و سازمان تأمین اجتماعی کمترین میزان رضایت را نسبت به سایر دستگاهها اعلام کردهاند.
بر اساس یافتههای این طرح در سال 1399 دستگاههای اجرایی در سه استان: مرکزی، ایلام و مازندران به ترتیب بیشترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را جلب کردهاند و در مقابل دستگاههای اجرایی در سه استان: تهران، خوزستان و کرمانشاه کمترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را به خود اختصاص دادهاند. پیشازاین رئیس اتاق ایران طی نامهای به استانداران مرکزی، آذربایجان غربی، زنجان، سمنان و مازندران از اقدامات صورت گرفته توسط آنها و دستگاههای اجرایی مرتبط، بابت ارتقای شاخصهای محیط کسبوکار مربوط به فصل بهار سال جاری تقدیر کرده بود.
بر اساس نتایج طرح در سال 1399 میزان رضایت فعالان اقتصادی در بخش کشاورزی از عملکرد دستگاههای اجرایی در مقایسه با رضایت فعالان اقتصادی در بخشهای خدمات و صنعت، بهتر ارزیابی شده است. در بین اعضای اتاقهای سهگانه نیز، اعضای اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف ایران به ترتیب بیشترین میزان رضایت از عملکرد دستگاههای اجرایی را اعلام کردهاند.
همچنین در بین 44 دستگاه اجرایی، سازمان و نهاد مورد پرسش (اصلی و فرعی) در این طرح در سال 1399، سه دستگاه اجرایی: سازمان انرژی اتمی (فرعی)، مرکز آمار ایران (فرعی) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (اصلی) به ترتیب دارای کمترین میزان ارتباط کاری با فعالان اقتصادی و سه دستگاه اجرایی بانکهای دولتی (فرعی)، سازمان امور مالیاتی (اصلی) و سازمان تأمین اجتماعی (اصلی) دارای بیشترین ارتباط کاری با فعالان اقتصادی شرکتکننده در این طرح بودهاند.
جداول و نمودارهای آماری و تحلیل نتایج طرح ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی مرتبط با محیط کسبوکار در سال 1399 را اینجا مشاهده کنید.