مرکز آمار ایران با هدف شناخت فعالیتها و رفتارهای فرهنگی خانوارها برای برنامهریزیهای فرهنگی، طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار را در دستور کار خود قرار داده است. اولین دور این آمارگیری در سال ١٣٩٩، برای افراد ١٥ ساله و بیشتر در تمام استانها اجرا شد. در این آمارگیری در مجموع به 62 هزار و 560 خانوار اعم از 43 هزار و 700 خانوار شهری و 18 هزار و 860 خانوار روستایی مراجعه و پرسشهایی درباره فعالیتهای آنها در حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکههای اجتماعی، فعالیتهای ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و ... پرسیده شد.
پیش از این نتایج مربوط به این بررسی در دو حوزه شبکههای اجتماعی و مطالعه کتاب و نشریات منتشر شده بود. حالا این مرکز در تازهترین گزارش خود به ارائه نتایج این بررسی در حوزههای سینما، تئاتر و موسیقی پرداخته است.
بر اساس این بررسی در حوزه سینما در یک سال منتهی به زمان آمارگیری ٤.١٣درصد از افراد ١٥ساله و بیشتر به سینما رفتهاند که از این تعداد ٣٣درصد، یک بار و ٦.٤درصد، پنجبار به سینما رفتهاند. همچنین 54.9 درصد این افراد با خانواده، ٨.٤١ درصد با دوستان، ٥.٢ درصد به تنهایی و ٨.٠ درصد با سایر افراد فیلم مورد نظر خود را در سینما تماشا کردهاند.
این بررسی نشان میدهد ژانرهای اجتماعی با 58.5 درصد، کمدی با 57.9 درصد، دفاع مقدس با 7.5 درصد، کودک و نوجوان با 6.7 درصد و سایر ژانرها با 21.5 درصد در اولویت انتخاب فیلم برای مراجعهکنندگان به سینما بوده است.
همچنین در حوزه تئاتر هم بررسیهای مرکز آمار ایران گویای حضور 3.3 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر برای تماشای تئاتر در یک سال منتهی به این آمارگیری است. از این تعداد ٥.٤٤درصد، یک بار و ٣درصد هم پنج بار به تماشای تئاتر رفتهاند.
در مورد کنسرت هم در یک سال منتهی به زمان آمارگیری ٤درصد از افراد ١٥ساله و بیشتر برای تماشای آن حاضر شدهاند. ٥.٥٣درصد از این افراد ، یک بار و ٦.١درصد نیز پنج بار به کنسرت رفتهاند.
نباید از یاد برد که با توجه به شیوع کرونا از اواخر سال 98 در واقع این بررسی تحت تاثیر تعطیلی مراکز و فعالیتهای فرهنگی به دلیل همهگیری این بیماری بوده است.