مرکز پژوهشهای اتاق ایران ترجمه گزارش موسسه فیچ سلوشنز از صنعت خودروی ایران را منتشر کرده است. این گزارش با عنوان «صنعت خودروی ایران؛ فصل سوم 2021» حاوی پیشبینیهای 10 ساله تا 2030 و تحلیلهای مربوط به صنعت خودروی کشور بوده و با هدف ارائه چشماندازی از این صنعت و با در نظر گرفتن احتمال دستیابی مجدد به توافق هستهای، تهیه شده است.
فیچ سلوشنز در تحلیل سوآت صنعت خودروی ایران آورده: وجود یک طبقه متوسط رو به رشد در کشور، چشمانداز رشد قوی برای تولید و فروش و نیز قرار داشتن ایران در جایگاه بزرگترین کشور تولیدکننده خودرو در خاورمیانه، نقاط قوت این صنعت را تشکیل میدهند. در مقابل، سختگیری در برابر بازگشت مجدد خودروسازان خارجی، قدیمی بودن تجهیزات و فناوری و کیفیت نامناسب برندهای داخلی به دلیل عدم وجود رقابت، از نقاط ضعف این صنعت محسوب میشود. فرصتهای مهم، شامل اتکای فزاینده به برونسپاری قطعات و لوازم یدکی، هدفگذاری افزایش صادرات و طرح نوسازی ناوگان جادهای و شهری است که فرصت بهرهمندی تولیدکنندگان خودروهای تجاری از بازار را فراهم میکند. در مقابل، مهمترین تهدیدها نیز وجود بیثباتی سیاسی و از بین رفتن قدرت خرید مصرفکنندگان در نتیجه تحریمهای بینالمللی است.
بر اساس این گزارش طی ماههای گذشته، وضعیت شرکتهای خودروسازی به طور محسوسی بدتر شده و طبق آمار اعلام شده توسط مقامات کشور، بزرگترین شرکتهای خودروسازی، یعنی ایران خودرو و سایپا، هر کدام متحمل ضرری بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال شدهاند.
این موسسه در گزارش خود آورده : برآوردها نشان میدهد مجموع فروش خودرو بالغ بر 22.6 درصد و تولید کل خودرو نیز 13.1 درصد طی سال 2020 کاهش یافته است. اما به دلیل خوشبینیهای موجود در مورد افزایش احتمال توافق هستهای جدید، پیشبینی میشود در سال 2021، فروش خودرو در کشور به میزان 13.3 درصد و تولید خودرو نیز به میزان 19.1 درصد افزایش یابد. همچنین پیشبینی میشود که متوسط رشد سالانه تولید خودرو در ایران در سالهای 2022 تا 2030 با هدف دستیابی به تولید سالانه حدود 5.2 میلیون دستگاه در سال تا پایان سال 2030، معادل 12.5 درصد باشد.
همچنین فیچ سلوشنز پیشبینی کرده که در سال 2021 فروش خودروهای سواری ایران با افزایش 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، در مسیر رشد قرار گرفته و تولید خودروی سواری نیز به میزان 19.5 درصد افزایش یابد.
بر این اساس این موسسه در گزارش خود آورده است با ازسرگیری رشد اقتصادی ایران، در نتیجه خوشبینی به احیای توافق هستهای و نیز تصمیم دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی فرسوده، فروش خودروهای تجاری در ایران، بازگشت به جایگاه خود را در سال 2021 آغاز خواهد کرد. لذا برآورد میشود در سال 2021 فروش خودروهای تجاری در ایران، در قیاس با کاهش برآوردشده 23.8 درصدی در سال 2020، معادل 18.5 درصد رشد داشته باشد.
بر اساس گزارش فیچ سلوشنز، ایران با امتیاز 46.2 در شاخص ریسک به بازده تولید خودرو در بین چهار کشور منطقه یعنی کشورهای مراکش، مصر و الجزایر و ایران رتبه اول و در بین پنجاه و هفت کشور جهان، رتبه 35 را کسب کرده است. همچنین در شاخص ریسک به بازده فروش خودرو نیز امتیاز ایران 45.5 بوده و در میان 17 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، رتبه 8 و در بین 125 کشور جهان رتبه 74 را به خود اختصاص داده است.
این موسسه گزارش داده راهبرد شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین تولید کننده خودرو در ایران، شامل تمرکز بر گسترش محدوده فعالیت خود به جای تمرکز بر تولید محصولات تحت لیسانس، گسترش پایگاه تولید و صادرات به خارج از مرزهای ایران، گسترش همکاری بین تأمینکنندگان ایرانی و همتایان بینالمللی و نیز برنامهریزی برای توسعه و راهاندازی خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی در آینده نزدیک است. راهبرد شرکت سایپا نیز شامل گسترش حضور برند خود در خارج از بازار داخلی و بهرهمندی حداکثری از مزایای کاهش احتمالی تحریمها است.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.