طبق گزارش کمیسیون گردشگری اتاق ایران، گردشگری یکی از مهم ترین صنایع برگزیده جهان است که می تواند منبع اقتصادی مطمئن برای کشورهای در حال توسعه محسوب شود.
سرمایه گذاری و انواع آن، صنعت گردشگری و سرمایه گذاری، ویژگی های سرمایه گذاری در گردشگری، نقش بخش خصوصی و دولت در سرمایه گذاری گردشگری، سرمایه گذاری گردشگری در ایران از نگاه شورای جهانی سفر و گردشگری، اتکا به سرمایه گذاری داخلی در کوتاه مدت، لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی، فرصت ها و جذابیت های گردشگری در ایران، قابلیت های گردشگری ایران، چالش های سرمایه گذاری گردشگری جهان و ایران و مشوق های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران مهم ترین مباحثی هستند که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته اند.
طبق آمارهای ارائه شده تعداد گردشگران بین المللی از 25 میلیون نفر در سال 1950 به 278 میلیون نفر در سال 1980 و به 674 میلیون نفر در سال 2000 و یک میلیارد و 186 میلیون گردشگر در سال 2015 افزایش یافته است. از سویی درآمد حاصل از این نوع گردشگری در مقاصد مختلف در سال 2015 در حدود 211 میلیارد دلار برآورد می شود.
مطالعه انجام شده توسط کمیسیون گردشگری اتاق ایران تاکید می کند که کشور با وجود بهره مندی از تمام مواهب طبیعی و فرهنگی به سبب عدم وجود سرمایه گذاری مناسب در حوزه گردشگری تاکنون نتوانسته جایگاه خود را در گردشگری جهان ارتقا دهد و یا حتی پتانسیل های گردشگری خود را به فعلیت برساند.
گزارش در نهایت بر این نکته تاکید می کند که در حال حاضر مناسب ترین بخش های سرمایه گذاری در ایران که از مزیت نسبی برخوردارند، عبارتند از فناوری اطلاعات، پتروشیمی، انرژی، آب و کشاورزی و صنعت گردشگری. بنابر آنچه گفته شد برای دستیابی به اهداف چشم انداز 1404، خروج از اقتصاد تک محصولی، رونق اقتصادی، اشتغالزایی و استفاده از منابع سرمایه گذاری داخلی و خارجی، ترغیب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و سرمایه گذاران داخلی مقیم خارج اقدامی مهم و اساسی است. دراین رابطه اصلاح قوانین، ایجاد فضای امن سرمایه گذاری، ارائه مشوق های ویژه به هنگام شروع کار، حذف بوروکراسی اداری و ایجاد ثبات در اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود.
در پایان گزارش پیشنهاداتی نیز مطرح می شود که می توانید برای اطلاع از آنها و مطالعه جزئیات اینجا را کلیک کنید.