پنجاه و هفتمین نشست حلقههای مفقوده اقتصاد با محوریت بررسی راهکارهای افزایش ارتباط مؤثر دانشگاه و بخش خصوصی برگزار شد.
رئیس اتاق کرمانشاه و عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: آموزش بدون لینک، آموزش توسط بخش خصوصی، آموزش توسط صنعت سه مدل آموزشهای دانشگاهی رایج دنیا هستند که از آنها استفاده میشود.
کیوان کاشفی ادامه داد: در آموزشهای بدون لینک دانشگاه صرفاً آموزش میدهد و سپس دانشجو را رها میکند و هیچگونه آموزش عملی به وی نمیدهد که ازجمله کشورهایی که چنین شیوه آموزشی دارند ایران است.
رئیس اتاق کرمانشاه ادامه داد: در آموزش توسط بخش خصوصی، بخش خصوصی دانشگاهی را تأسیس میکند و دانشجویان فارغالتحصیل شده از این دانشگاهها توسط بخش خصوصی جذب بازار کار میشوند. مثل کشورهای مالزی و ترکیه که بخش خصوصی آنها از قدرت ویژهای برخوردارند.
کاشفی افزود: در آموزش توسط صنعت نیز کشورهای پیشرفته، دانشگاههایی توسط شرکتهای صنعتی بزرگ تأسیس کرده و نیروهای کار خود را پرورش میدهند که از آن جمله میتوان به شرکت زیمنس اشاره کرد.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران عنوان کرد: با توجه به فضای موجود در کرمانشاه باید یک سری برنامهها و رویدادها را برای ارتباط مؤثر دانشگاه و بخش خصوصی با هماهنگی نهادها و ارگانهای مربوطه ایجاد کرد و خروجی قابل قبولی را از آنها گرفت.
کاشفی از تدوین یک نظام جامع سخن گفت و افزود: با تدوین یک نظام جامع که نقش هر دستگاه در آن مشخص باشد میتوان برای رفع مشکلات قطع ارتباط دانشگاه و بخش خصوصی برنامهریزی نمود.
وی ادامه داد: باکم کردن نقش دولت در حوزههای دانشگاهی و کمک بخش خصوصی و دانشگاهها مطمئناً میتوان مسیر ارتباط دانشگاه و بخش خصوصی را هموار کرد.
کاشفی در پایان انجام مطالعات راهبردی و کاربردی جهت سرمایهگذاریها در استان را برای این موضوع لازم و ضروری دانست و عنوان کرد: اتاق بازرگانی برای اولین بار در کل کشور با تأسیس باشگاه فعالان اقتصادی سعی در آموزش عملی به اعضاء این باشگاه و ایجاد ارتباط بین دانشگاه و بخش خصوصی را داشته است.
کمبود نیروی کار ماهر و آموزشدیده در کرمانشاه
در ادامه این نشست سمانه درخشیده، مسئول دبیرخانه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان یکی از مشکلات عمده استان کرمانشاه را علیرغم وجود نیروی کار تحصیلکرده فراوان، کمبود نیروی کار ماهر و آموزشدیده دانست و عنوان کرد: عدم تعامل مؤثر بین صنعت و دانشگاه موجب شده است فارغالتحصیلان دانشگاهها مهارتهای مربوط به صنعت را نداشته و صنعت نیز نتواند نیروی کار موردنظر خود را بیابد.
وی عمدهترین دلیل به وجود آمدن این مشکلات را سیستم آموزشی دانشگاه دانست و افزود: بدیهی است ارتباط مؤثر و تعامل سازنده بین صنعت و دانشگاه باعث تعدیل این موضوع و نهایتاً رفع مشکلات این حوزه میشود.
این استاد دانشگاه ترغیب و ترویج کارآفرینی در استان، تعامل مؤثر بین دانشگاه و بخش صنعت و کسبوکار، آموزش و ترغیب اساتید به یادگیری مفاهیم عملی در حوزه کسبوکار به تفکیک رشتههای دانشگاهی، بازنگری در محتوای آموزشی دروس دانشگاهی و نیازسنجی آموزشی در استان به تفکیک رشتههای دانشگاهی را راهکارهای برونرفت از این مشکل دانست.
زیرساختها را آماده کنیم
معصومه خان احمدی، سرپرست پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز گفت: مشکلاتی در سیاستگذاریهای کلی استان وجود دارد که بدون آماده کردن زیرساختها نمیتوان هیچ تغییری را به وجود آورد
وی ادامه داد: میتوان باتجربههای موجود و با بومیسازی سیاستگذاریها مشکلات بیشتری را حل کرد و نظر به برنامههای کلی نداشت.
سرپرست پارک علم و فناوری کرمانشاه گفت: نباید نهادهای مربوطه هریک بهتنهایی مبادرت به حل این مسئله داشته باشند، بلکه باید یک نظام جامع نوآوری تدوین کرد و با همکاری هم نتیجه را حاصل کرد.
وی یادآور شد: هر برنامهای که قرار است تدوین شود حتماً باید یک خروجی داشته باشد، در غیر این صورت انرژی صرف شده برای اجرای برنامه به هدر خواهد رفت.
دانشگاههای کارآفرین بازیگر توسعه هستند
رمضان علی ابوزاده، رابط صنعتی دانشگاه رازی از چالشهای موجود در آموزش عالی سخن گفت و افزود: در کل دنیا چهار نسل دانشگاه با عنوان آموزش محور، پژوهش محور، کارآفرین و نوآور وجود دارد.
وی ادامه داد: در بحث آموزش محور، دانشگاهها فقط مسئولیت آموزش دانشجویان را بر عهدهدارند و پس از اتمام دوره آموزش، وی را در بازار کار رها میکنند.
ابو زاده در خصوص دانشگاه پژوهش محور گفت: اصالت دانشگاهها در کل دنیا بر پایه پژوهش محور بودن آنها است و در چنین دانشگاههایی دانشجو در کل دوران تحصیل به پژوهش و مطالعات راهبردی پرداخته و این سبب آشنایی بیشتر وی با بخش خصوصی و دنیای خارج از دانشگاه میگردد.
وی در مورد دانشگاههای کارآفرین گفت: دانشگاههای کارآفرین بهعنوان بازیگر توسعه در جوامعِ خود نقش دارند و فارغالتحصیلان این دانشگاهها با توجه به تربیت ذهن آنها در طی دوران تحصیل، در پی ایجاد شغلی هستند که بتوانند در آن کارآفرینی و اشتغال و ارزشافزوده ایجاد کنند.
رابط صنعتی دانشگاه رازی در مورد دانشگاههای نوآور گفت: این دانشگاهها میگویند تغییرات بهاندازه کافی در دنیا وجود دارد پس باید به دنبال نوآوری بود. و فارغالتحصیلان نوآور را روانه بازار کارکرد.
وی در ادامه به چالشهای جدی راهبری دانشگاهها پرداخت و گفت: استقلال دانشگاهی، راهبری دانشگاهی، جهانیشدن و مدیریت سرمایههای فکری و دانشی دانشگاهی ازجمله چالشهای این حوزه هستند.
ابو زاده در پایان گفت: ما دانشگاهها را نقد کردهایم و چالشها را استخراج کردهایم، اما به نظر این اتفاق هم باید در صنعت بیافتد. میتوان پای یک میز مذاکره نشست و مشکلات را مطرح کرد.
دانشگاه جزیرهای عمل میکند
سهراب دل انگیزان، مشاور اتاق کرمانشاه و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: اگر دانشگاه و دانشگاهی حرفی برای گفتن داشته باشند، صنعتگران باجان و دل میپذیرند در غیر این صورت آن را کاملاً رد میکنند و این نشاندهنده آن است که بیشترین مشکل ما از سمت هیات علمی است که مانند یک جزیره عمل میکنند
وی ادامه داد: سیستم و نظام پرداخت در دانشگاه، هیات علمی را به سمت و سویی سوق میدهد که تمایل به مقاله نوشتن و ارائه ISI در وی بیشتر باشد نه به عملیاتی بودن.
دل انگیزان گفت: صنعت طالب اساتیدی است که علاقمند به کار باشند و اینچنین اساتیدی هستند که میتوانند چند دانشجوی خوب تربیت کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه عنوان کرد: نایابترین محصول در این استان که اتفاقاً آمار بیکاری بالایی هم دارد نیروی انسانی ماهر است که برگزاری رویدادهایی چون استارت آپها میتواند راه خوبی برای ورود دانشگاهیان به صنعت باشد.