رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به این نکته که ایران دومین تولیدکننده خرما در دنیاست، تصریح کرد: با وجود چالشهایی که در روند تولید و صادارت این محصول حکمفرماست، توانستیم طی سالیان گذشته بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از تولیدات خرما را صادر کنیم.
محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرما در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: ایران در حال حاضر با تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما دومین تولیدکننده بزرگ این محصول در سطح جهان به شمار میرود.
به گفته وی در حال حاضر بازار صادراتی خرمای ایران به عدد سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است که میتواند با یک برنامه ریزی درست به یک میلیارد دلار برسد.
رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به حفظ تولید فعلی خرما با وجود تمام مشکلاتی که این بخش با آن مواجه بوده توضیح داد: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم استفاده نکردن از توان بخش خصوصی و مشورت نگرفتن از آنهاست از اینرو گاهی تصمیماتی گرفته میشود مانند ممنوعیت یا محدودیت صادرات خرما که به بازار صادراتی کشور آسیب وارد میکند.
رشیدفرخی ادامه داد: یکی از اصلیترین مسائل در هر سال مربوط به مدیریت بازار خرما در آستانه ماه رمضان است. دولت معمولا با برخی محدودیتها قصد دارد قیمت را پایین نگه دارد، اما ما در سالهای اخیر دیدیم که با ورود انجمن ملی و مدیریت بازار در کنار تامین نیاز داخلی توان صادراتی کشور نیز حفظ شد.
رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه برای بالا بردن میزان صادرات باید به صنایع با ارزش افزوده بالاتر فکر کرد توضیح داد: با توجه به معضل کمآبی که سراسر ایران از جمله استانهایی که در آنها خرما کشت میشود را در بر گرفته ما نظرمان این است که باید به جای افزایش کشت و افزایش واحد سطح به سراغ صنایع پاییندستی برویم که میتواند به افزایش درآمد ما منجر شود.
وی با اشاره به حضور فعالان صنعت خرما در نمایشگاه بزرگ صنایع غذایی ایران که در روزهای پایانی خردادماه برگزار میشود بیان کرد: ما چه در حوزه ماشین آلات و زیرساختهای صنعتی و چه در تولیدات با ارزش افزوده بالا دستاوردهای قابل توجهی داشتیم که در این نمایشگاه قطعا معرفی خواهند شد. استفاده از توان بخش خصوصی و توسعه فعالیتها در بخشهای روزآمد میتواند به نفع صنعت خرمای کشور تمام شود.