تحریمها باعث خودکفایی صنعت آسانسور و پله برقی شد. محمدرضا زهره وندی در حاشیه سومین همایش ایمنی صنعت آسانسور و پله برقی افزود: در آسانسورهای تا 8 طبقه که حدود 80 درصد آسانسورهای کشور را شامل میشود توانستهایم در قسمتهای فنی و پیچیده نظیر موتور، کابین و دربهای کابین به خودکفایی کامل برسیم.
وی با بیان اینکه آسانسورهای 8 طبقه به بالا به فناوری نوین نیازمند است و باید با سرعت بیشتر از 1 متر بر ثانیه حرکت کند گفت: در این زمینه نیز تا 80 درصد به خودکفایی رسیدهایم و تنها حدود 20 درصد قطعات این آسانسورها وارد کشور میشود.
زهره وندی با بیان اینکه سندیکای آسانسور و پله برقی حدود 1500 عضو شامل 99 درصد شخصیتهای حقوقی یعنی شرکتهای تولید و خدماتی آسانسور را تحت پوشش قرار میدهد گفت: این صنعت در کشور بیش از 50 هزار نفر نیروی متخصص و کارآزموده را به طور متوسط به حالت اشتغال درآورده و به طور غیرمستقیم نیز بین 250 تا 300 هزار نفر بخاطر این صنعت مشغول به کار هستند.
وی گفت: در سال 93 ایران با نصب 75 هزار دستگاه آسانسور جدید رتبه سوم را از این نظر بعد از کشورهای پرجمعیتی نظیر چین و امریکا به دست آورد.
وی گفت: در سال 94 بخاطر کاهش پروانههای ساختمانی و راکد شدن مسکن مهر آمار نصب آسانسورهای جدید به 45 هزار دستگاه کاهش یافت و ایران بعد از کشورهای پرجمعیت چین، امریکا و هند رتبه چهارم را به دست آورد.
رئیس هیئت مدیره سندیکای آسانسور و پله برقی گفت: پیش بینی میکنیم در سال 95، 35 هزار دستگاه آسانسور جدید در کشور راه اندازی شود.
وی با بیان اینکه هم اینک محصولات تولیدی آسانسور و پله برقی ایران به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، لیبی و تاجیکستان صادر میشود افزود: این صنعت با حمایت دولت میتواند صادرات محور باشد و از طریق صادرات به کشورهای متقاضی علاوه بر ارز آوری برای کشور به ایجاد اشتغال در داخل کشور نیز کمک فراوانی کند.
وی با بیان اینکه ایران از معدود کشورهایی است که 15 مرکز دانشگاهی علمی کاربردی آسانسور و پله برقی دارد گفت: در این مراکز به صورت تخصصی صنعت آسانسور و خدمات فنی و مهندسی آن به دانشجویان تعلیم داده میشود.
زنگ خطر برای آسانسورهای مسکن مهر
رئیس هیئت مدیره سندیکای آسانسور و پله برقی کشور با بیان اینکه در راه اندازی آسانسورهای مسکن مهر داشتن استانداردها از شروط نصب این آسانسورها حذف شد گفت: به همین خاطر زنگ خطر را برای آسانسورهای مسکن مهر به صدا در میآوریم.
محمدرضا زهره وندی افزود: در ساخت مسکن مهر خیلی از مجوزهای استاندارد برای مسکن مهر لغو شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: همچنین آسانسورهایی که در دستگاههای دولتی و دانشگاهها پیش از سال 80 نصب و راه اندازی شده است به دلیل آنکه تا آن تاریخ الزامی به داشتن استاندارد نبود خطرناک هستند و باید استاندارد و ایمنی سازی شود.
زهره وندی با بیان اینکه بازدید از آسانسورها برای ایمن سازی آنها رایگان است گفت: بعد از بازدید مهندسین فنی ما، چگونگی استاندارد و ایمن سازی آنها طراحی و به مالکین اعلام خواهد شد.
وی گفت: اعضای سندیکای آسانسور و پله برقی همگی شرکتهای مجاز و دارای پروانه ایمنی و استاندارد هستند و فهرست آنها در وب سایت www.iseei.net وجود دارد و مردم میتوانند جزئیات همه این شرکتها را در سراسر کشور مشاهده و در صورت نیاز به آنها مراجعه کنند.
زهرهوندی با بیان اینکه در سال 95 سه تا پنج نفر از هموطنانمان بخاطر حوادث آسانسور جان خود را از دست دادند گفت: تمامی آسانسورهایی که دارای حادثه بودند ازجانب شرکتهای فاقد مجوز که آسانسورهای غیر استاندارد را نصب و راه اندازی میکنند بوجود آمده است.
وی افزود: هیچ یک از این آسانسورها دارای استاندارد و طبیعتاً بیمه سرنشین نبودهاند.
زهره وندی با بیان اینکه آسانسور یک وسیله نقلیه است که بجای حرکت بر روی زمین و به صورت افقی به صورت عمومی حرکت میکند گفت: همانگونه که وسایل نقلیه افقی نیاز به بیمه بدنه و سرنشین دارند آسانسورها نیز باید حتماً بیمه سرنشین داشته باشند.
وی گفت: شرکتهای زیر مجموعه سندیکای آسانسور و پله برقی ایران ملزم به رعایت استانداردها هستند و هر آسانسوری را که نصب میکنند حتماً استاندارد است و حتماً دارای بیمه نامه معتبر برای سرنشینان آن خواهد بود بنابراین از هموطنانمان درخواست میکنیم برای نصب و راه اندازی و یا استفاده از خدمات فنی و مهندسی و عیب یابی و تعمیرات حتماً به شرکتهای مجوز دار استاندارد مراجعه کنند.