مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست تخصصی راهکارهای توسعه صادرات بخش تعاون، گفت: سازمان توسعه تجارت قرارگاه صادراتی در حوزه غیرنفتی است.
او با اشاره به برنامههای جدید سازمان ادامه داد: پیدا کردن بازارهای جدید برای شرکتهای فعال در حوزه صادرات غیرنفتی مانند بازار آفریقا از دیگر اهداف سازمان توسعه تجارت است. در حالی که صادرات ایران در حوزه صادرات غیرنفتی شرکتهای تعاونی یک میلیارد دلار بود این عدد برای همسایگان به ۳۰ میلیارد دلار میرسد.
ضیغمی با بیان اینکه بازارهای شرق آسیا و آمریکای جنوبی در بازارهای هدف به فراموشی سپرده شده است، گفت: ایجاد گروههای کالایی جدید یکی از موضوعات برای رشد صادرات در این بخش است و برگزاری نمایشگاه یکی از این بسترها است.
او گفت: یکی از خلاءهای نمایشگاههای داخلی خلأ اهدافی مانند تمرکز بر صادرات است. از این رو در حوزه صادرات محصولات غیرنفتی تمرکز بر بخش خصوصی است که سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار صادرات داشت و هدف سازمان توسعه تجارت کمک به این گروهها بوده تا حجم صادرات افزایش یابد.
ضیغمی با بیان اینکه در نمایشگاه اکسپو امسال از ۱۳۰۰ تجار از ۷۰ کشور دعوت شد، گفت: وظیفه سازمان کاهش هزینهها برای بخش خصوصی است تا ورود آنها به بازار جهانی تسهیل شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت در پایان با اشاره به شرکتهای خدماتی و صادرات در این بخش عنوان کرد: یکی دیگر از اهداف سازمان تمرکز بر حوزههای خدماتی از جمله خدمات فنی و مهندسی و نیز آی تی است. متأسفانه این شرکتها کوچک بوده و باید این امکان فراهم شود تا بتوانند در قالب تعاونی شکل بگیرند و کمک به درامدزایی اقتصاد کشور در بخش صادرات شود.