مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه این هفته طولانیترین آزادراه کشور یعنی شیراز-اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر آماده بهرهبرداری میشود، گفت: با افتتاح این پروژه طول مسیر اصفهان به شیراز ۱۳۴ کیلومتر کاهش پیدا میکند.
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه در بخش آزادراهی امسال در قالب پنج پروژه هدفگذاری کردیم، گفت: از ۱۰۳۸ پروژه در حال ساخت، ۲۴ طرح آزادراهی در پیوست بودجه داریم با نزدیک ۴۰۰۰ کیلومتر؛ ۲۷۹۳ کیلومتر در حال بهرهبرداری است که به ۳۰۰۵ کیلومتر میرسیم و ۹ درصد به طول آزادراهها افزوده میشود. برای ۱۸۸۰ کیلومتر تکمیل مطالعات انجام شده و فراخوان برای سرمایهگذاری و مابقی هنوز مطالعاتش انجام نشده و در مجموع ۷۰۰۰ کیلومتر آزادراه در برنامه داریم.
وی با بیان اینکه امسال بر اساس پیشرفت فیزیکی پنج پروژه در برنامه داشتیم، افزود: اولین آزادراه تهران- شمال بود که به طول ۲۲ کیلومتر بهرهبرداری شد، دومین آزادراه شیراز- اصفهان است که به طول ۲۱۲ کیلومتر از دروازه شیراز افتتاح میشود البته تا اصفهان ۳۷۰ کیلومتر است که باقی هنوز تکمیل نشده است؛ سومین آزادراه منجیل به رودبار است که گلوگاه رشت به قزوین به طول ۸.۵ کیلومتر و اهمیت زیادی دارد، این مسیر یا تونل است یا پل، اما برنامه داریم تا بهمن آن را تکمیل کنیم. چهارمین آزادراه در آذربایجان شرقی و بخشی از مسیر تبریز به مرند و پنجمین آزادراه هم مراغه به هشترود است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به متوسط ساخت آزادراهها در کشور اظهار کرد: قبل انقلاب آزادراه نداشتیم و اوایل انقلاب ساخت محدود بوده، اما بعد از ساخت آزادراه، متوسط آزادراهسازی ۸۰ کیلومتر در سال بوده که در ۱۰ سال گذشته به ۸۶ کیلومتر رسیده است. اگر امسال موفق شویم ۲۹۳ کیلومتر برنامهریزیشده را انجام دهیم، بیش از سه برابر متوسط آزادراه خواهیم ساخت و مجموعه سرمایهگذاری در این پنج پروژه نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان به ارزش روز است.
خادمی خاطرنشان کرد: این هفته طولانیترین آزادراه کشور یعنی شیراز - اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر به ارزش روز حداقل ۲۵ هزار میلیارد تومان با سرمایهگذاری بنیاد تعاون وزارت دفاع آماده بهرهبرداری خواهد شد، با افتتاح این پروژه ۹ درصد به طول آزادراههای کشور افزوده میشود و طول مسیر اصفهان به شیراز ۱۳۴ کیلومتر کاهش پیدا میکند.
وی ادامه داد: همچنین استانهای بوشهر و هرمزگان هم از این آزادراه استفاده خواهند کرد و تحول جدی در استانهای جنوبی کشور شاهد خواهیم بود. به واسطه کاهش مسیر دو ساعته شیراز به اصفهان، ۱۳۰ میلیون لیتر در سال کاهش پیدا خواهد کرد و صرفهجویی ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ میلیارد تومانی شاهد خواهیم بود و با توجه به استانداردهایی که دارد، سالانه حداقل ۵۵۰ تصادف کم میشود.