رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران درباره برنامههای اعلام شده توسط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظرههای تلویزیونی که با موضوع اقتصاد برگزار شد، گفت: صحبتهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در این مناظرهها، به گونهای است که انگار در چند جهان موازی در حال زندگی هستیم و مصائب فعالیتهای اقتصادی در واقعیت با روایتی که نامزدها از مسائل اقتصادی روز کشور دارند، تفاوت دارد.
محمد قاسمی در گفتوگو با اتاق ایران آنلاین، افزود: به عنوان نمونه در موضوع مشارکت ایران در زنجیره جهانی یک نگاه ژئوپولتیکگرا و ایدئولوژیک یا یک نگاه ژئواکونومیک در بین نامزدها دیده میشود. با توجه به این نگاهها یک سوال وجود دارد که آیا میشود با نگاه ژئوپولتیکگرا وارد زنجیره ارزش جهانی شد و سهم مناسبی را کسب کرد؟
قاسمی در ادامه با بیان اینکه برنامههای اقتصادی نامزدها، خیلی روشن بیان نشده است، یادآور شد: تونی بلر، در زمان نامزدی برای نخست وزیر انگلیس، تمام برنامههای اقتصادیاش را روی یک کارت ویزیت منتشر کرده بود؛ اما برنامههای چند صد یا چند هزار صفحهای نامزدهای انتخابات، فضا را روشن نمیکند که قرار است چه برنامهای اجرا شود.
رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران تصریح کرد: بر اساس آمار سال 1401، هر روز فقط 3 و نیم مصوبه در بخشهای مختلف دولت صادر شده که بر محیط کسب و کار اثر میگذارد. این نمونهای از بیثباتی در قوانین و مقررات است که وجود دارد.
او با بیان اینکه شعارها، قولها و وعدههای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مقداری متفاوت از یکدیگر است، اظهار کرد: نامزدهای انتخابات باید در چند روز آینده باید نظراتشان را برای فعالان اقتصادی درباره اقتصاد ایران، نقش بخش خصوصی و جایگاه ایران در اقتصاد بینالمللی روشن کنند.