دبیر اتاق تبریز ضمن اعلام این خبر که مرکز شتاب اتاق تبریز با هدف تقویت صادرات و در راستای مأموریت ذاتی اتاقها در حوزه صادرات راهاندازی شده است به تشریح خدمات این مرکز و فعالیتهای این اتاق در زمینه صادرات پرداخت.
لزوم بازگشت اتاقها به وظایف ذاتی خود
جعفر محرم پور، دبیر اتاق تبریز گفت: اتاقها باید به اجرای وظایف ذاتی خود برگردند، یکی از این وظایف ذاتی، کمک به پیشبرد و توسعه صادرات است.
محرم پور افزود: بزرگترین سؤال اعضای اتاق در سالهای گذشته این بوده که اتاق چه تأثیری در حوزه فعالیت کاری آنها دارد و چه کمکی به آنها میکند؟ در پاسخ باید گفت ماهیت اتاقها ارائه مشاوره و آموزش است. در راستای این وظایف، تغییر رویکرد جدی در اتاق تبریز شکل گرفته که همان حرکت به سمت نسل چهارم اتاقهاست. مرکز شتاب تبریز با این رویکرد در اتاق تبریز شکل گرفته است.
دبیر اتاق تبریز با اشاره به نقش مراکز شتابدهی صادرات گفت: در ایران این مراکز راهاندازی شدهاند تا تولیدکنندگانی که قصد دارند محصولات خود را صادر کنند بتوانند در این بستر، علم، دانش، تجربه و اطلاعات خود را در حوزه صادرات ارتقا دهند و بتوانند به کشورهای هدف خود صادرات داشته باشند.
او با اشاره به تاریخچه راهاندازی مراکز شتاب در کشور گفت: مرکز شتابدهی صادرات در ایران به صورت فیزیکی اولین بار با راهاندازی یک دفتر در اتاق ایران آغاز شد که اطلاعات لازم در بحث صادرات را به مراجعهکنندگان میدهد.
وی ادامه داد: سپس استان اصفهان حدود ۴ سال پیش یک مرکز به نام «شتابدهنده بردار» به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل ثبت کرد که سهامداران آن نیز اعضای اتاق اصفهان هستند. در این مرکز که ساختمان جداگانهای دارد، مراجعهکنندگان برای انجام صادرات، مشاوره دریافت میکنند.
دبیر اتاق تبریز در خصوص راهاندازی مرکز شتاب تبریز گفت: اتاق تبریز حدود ۱۸ ماه قبل پیشنهادی با الهام از الگویی مشابه با ساختار مرکز شتاب آمریکا، ارائه داد تا مرکز شتابی به صورت آنلاین در تبریز راهاندازی کند.
محرم پور اضافه کرد: با این پیشنهاد موافقت شد و سپس پیمانکار اقدامات اولیه را در خصوص راهاندازی این پروژه انجام داد.
او حساسسازی، اعتمادسازی و برنامه عملیاتی را سه مرحله لازم برای اجرایی شدن یک پروژه دانست و افزود: در زمینه راهاندازی مرکز شتاب در دو سال گذشته حساسسازی را انجام دادیم که باعث شد همه به این باور برسند که نیاز است بستری باشد تا اطلاعات و مشاوره درست به علاقهمندان صادرات محصولات و ایدهها ارائه دهد.
دبیر اتاق تبریز گفت: با توجه به اهمیت مسئله برندینگ، عنوان (TAC) که مخفف Tabriz Acceleleration Center را برای مرکز شتاب تبریز انتخاب کردیم و سایت tactrade.ir نیز راهاندازی شد تا علاقهمندان بتوانند با مراجعه به این پایگاه اینترنتی اطلاعات لازم را در خصوص مرکز شتاب تبریز کسب کنند.
محرمپور ادامه داد: این بستر در حال حاضر در مرحله اعتمادسازی است تا جامعه هدف به این باور برسد که TAC با ارائه مشاوره آنلاین و آموزش آنلاین در زمینههای مختلف از قبیل حقوق بینالملل، مالکیت معنوی، قواعد کسبوکار و تجارت در کشورهای هدف صادراتی میتواند به متقاضیان کمک کند.
او خاطرنشان کرد: مرکز شتاب تبریز اقدامات اولیه را برای کارآفرینان و تولیدکنندگانی که قصد صادرات محصول خود را دارند، در این خصوص به طور کامل انجام میدهد. فرآیند دریافت خدمات در مرکز شتاب تبریز به اینگونه است که متقاضیان درخواست خود را در سایت ثبت میکنند و با توجه به موضوع درخواست برای فرد زمان مشخص میشود که در آن کارشناس مربوطه در زمینه مورد درخواست متقاضی، مشاوره میدهد.
دبیر اتاق تبریز اضافه کرد: در این مرکز متقاضی میتواند مشاوره متنی دریافت کرده و با طرح سؤال خود به صورت متنی پاسخ دریافت کند یا اینکه زمانی برای او مشخص شود تا به صورت آنلاین با کارشناس ارتباط پیدا کرده و مشاوره دریافت کند. تقسیمبندی خدمات مرکز بر اساس کشور هدف و بر محصول موردنظر برای صادرات انجام میشود و بر اساس هر تقسیمبندی همه اطلاعات لازم در اختیار متقاضیان قرار میگیرد. مرکز شتاب همچنین این امکان را مهیا میکند که جلسات B 2B با حضور بیش از ۲۰ تاجر و تولیدکننده برگزار کنیم که در حالت عادی برگزاری این جلسات هزینه بسیار بالایی به همراه دارد، اما این کار در مرکز شتاب تبریز با هزینه بسیار پایین و منطبق با تکنولوژی روز برگزار میشود.
محرم پور بیان کرد: در حال حاضر تمام اطلاعاتی که یک صادرکننده نیاز دارد در خصوص ۱۲ کشور در پایگاه اینترنتی مرکز شتاب تبریز موجود است. این اطلاعات چنان دقیق و همراه با جزئیات کامل است که حتی آداب رفتار با تاجران این کشورها و نحوه معاشرت با آنها نیز در آن قید شده است.
او با اشاره به راهاندازی مرکز آمار و اطلاعات اتاق تبریز، مرکز پژوهش اتاق تبریز و انتقال دبیرخانه میزهای تجاری از سازمان صمت به اتاق تبریز در دو سال اخیر، گفت: این حلقه با راهاندازی مرکز شتاب تبریز تکمیل شد. در حال حاضر ۶ میز تجاری و ۶ کشور هدف وجود دارد که اطلاعات این کشورها را مرکز شتاب تبریز پشتیبانی میکند.
آمار غلط در حوزه صادرات ما را به مقصد اشتباه میرساند
دبیر اتاق تبریز گفت: استاندار آذربایجان شرقی در جلسه معارفه خود در دولت پیشنهاد توسعه همکاریهای تجاری با کشورهای همجوار را داد که کلیت آن با نظر رئیسجمهور مصوب شد و استاندار نیز به مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مأموریت داد تا نقشه راه این برنامه را آماده کند.۸۰ درصد محتوای این راهبرد، پروژه مرکز شتاب تبریز بود که وقتی توسط اتاق بازرگانی تبریز ارائه شد، گمرک و دستگاههای مربوطه اعلام کردند ما اطلاعات لازم در این خصوص را نداریم.
محرمپور به مشکلات آماری در حوزه صادرات کشور اشاره کرد و گفت: تحریمهای بینالمللی علیه ایران باعث شده است تا آماری که در کشور در خصوص مراودات بینالمللی وجود دارد، شفاف نباشد اما مرکز تجارت جهانی که مرجع این اطلاعات اقتصادی است، آماری را در این خصوص منتشر میکند که از دقت و صحت بیشتری برخوردار است و نشان میدهد میزان مراودات بینالمللی ما متفاوت از چیزی است که دستگاههای متولی داخلی اعلام میکنند، چرا که برخی از کالاهای صادراتی ما به دلیل تحریمها تهاتر میشود. به طور مثال در قبال نفتی که به چین میدهیم کالاهای موردنیاز خود را از این کشور وارد میکنیم و این موارد باعث میشود اطلاعات دستگاههای داخلی در این خصوص فاقد دقت و شفافیت لازم باشد.
وی افزود: آمار غلط توانایی برنامهریزی صحیح و تصمیمگیری درست را گرفته و ما را به مقصد اشتباه هدایت میکند، بنابراین نمیتوانیم با آماری که از طریق گمرکات استان در خصوص صادرات اعلام میشود، تصمیمگیری کنیم. همچنین برخی از واحدهای تولیدی استان از سایر گمرکات کشور صادرات میکنند که این آمار در گمرکات استان ثبت نمیشود و این مبنای غلطی است؛ چرا که محاسبه میزان صادرات یک استان باید بر اساس کارت بازرگانی باشد.
دبیر اتاق تبریز با اشاره به اهمیت بازاریابی در فعالیتهای اقتصادی گفت: مشکلات بازاریابی نیز یکی از معضلات بزرگ است. تولیدکنندگان باید پیش از تولید، بازار خود را شناسایی کنند. اما تمرکز بیش از حد بر تولید، باعث نادیده گرفتن اهمیت بازاریابی شده است.
نقش دیپلماسی اقتصادی و همکاریهای بینالمللی
محرمپور با تأکید بر اهمیت حضور بخش خصوصی در سفرهای خارجی گفت: حضور بخش خصوصی در کنار دولت میتواند زمینهساز دیپلماسی اقتصادی مؤثر باشد. این حضور امکان طرح مشکلات اقتصادی را در سطح عالیترین مسئولان سیاسی فراهم میکند.
او از تلاشهای اتاق تبریز برای ایجاد گفتمان ملی درباره موضوعات کلیدی مانند نرخ واقعی ارز و توسعه همکاریهای تجاری با کشورهای همجوار سخن گفت و افزود: اتاق تبریز توانسته است نقش مهمی در تدوین نقشه راه توسعه همکاریهای اقتصادی ایفا کند.