رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان نرمافزار تلفن همراه، با استقبال از رفع فیلتر گوگلپلی و واتساپ، گفت: این اقدام دولت را باید به فال نیک گرفت اما امیدوارم اقدامات برای رفع فیلتر سایر سرویسهایی که مردم برای ارتباطات داخلی و بینالمللی و کسبوکارهای خود به آنها نیاز دارند با سرعت بیشتر انجام شود.
سعید رسولاف در گفتوگو با «اتاق ایران آنلاین»، ادامه داد: سرویس گوگلپلی، از سرویسهای پایه برای اپلیکیشن ها و گوشیهای همراه است و رفع فیلتر آن اقدام ضروری بود و باید انجام میشد. این اقدام اتفاقاً به رشد و توسعه سرویسهای مشابه در کشور کمک میکند. وقتی شرایط به سمت انحصار و محدودیت پیش میرود، رشد و توسعه متوقف میشود و ایجاد شرایط رقابتی منصفانه میتواند به رشد بیشتر سرویسهای داخلیها کمک کند.
او با بیان اینکه رفع فیلترینگ، به تنهایی زمینهساز رشد صنعت تولیدکنندگان نرمافزار تلفن همراه نخواهد بود، افزود: متأسفانه توسعهدهندگان اپلیکیشن های مختلف، همچنان محدودیتهای زیادی برای قرار دادن اپلیکیشن خود در سرویسهای گوگلپلی، اپل و سامسونگ و بقیه پلتفرمهای بینالمللی عرضه اپلیکیشن دارند. تبادلات مالی همچنان بسته است. لذا رفع فیلتر صرفاً گام اول است و قطعاً کافی نیست.
رسولاف، بیان کرد: در سالهای گذشته این تجربه وجود داشت که بسیاری از پلتفرمهای بینالمللی مثل سامسونگ در ایران به صورت رسمی فعالیت میکردند و توسعهدهندگان ایرانی این شانس را داشتند که از داخل ایران، اپلیکیشن خود را روی پلتفرم بینالمللی قرار دهند و به کشورهای دیگر به دلار یا ارز رایج آن کشورها بفروشند و در کشور خودمان مبلغ فروش خود را در پایان ماه به ریال دریافت کنند. اما الان این فرصتها بسته شده و شرکتها به این سمت رفتند که به شکل غیررسمی و از طریق اکانت افراد یا شرکتها در کشورهای دیگر محصولات خود را عرضه کنند.
عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، با اشاره به طرح 32 بندی شورای عالی فضای مجازی که هنوز جزییات آن منتشر نشده است، گفت: آنچه از این طرح منتشر شده با ابهام زیاد مواجه است. اما بیشترین چالش تولیدکنندگان اپ موبایل مباحث مرتبط با رگولاتوری است. الان متولیان متعدد در کشور وجود دارد که مجوز صادر میکنند و بدترین و سختگیرانهترین و محدودکنندهترین برخوردها را با تولیدکنندگان نرمافزار و محتوا انجام میدهند و متأسفانه پروندههای مختلف قضایی علیه آنها باز شده است. در صورتی که همان محتوا را کاربران روی پلتفرمهای دیگر بدون هیچ محدودیتی دریافت میکنند. الان سکوی داخلی به عنوان متهم شناسایی میشود و سکوی خارجی در عمل هیچ مسئولیتی در قبال آنها ندارد.
رگولاتوری حوزه محتوا نیازمند بازتعریف است
او ادامه داد: بنابراین یکی از نکات مهم، بازتعریف رگولاتوری و نگاه حاکمیت به حوزه محتوا است. به نحوی که مسئولیت متوجه ناشر و صاحب محتوا باشد و پلتفرم هم مسئولیتهایی برای نظارت و بررسی و اقدام طبق نظر مراجع ذیصلاح داشته باشد. اما الان هم تعداد مراجع مرتبط خیلی زیاد است و هم اینکه آنها تضاد منافع دارند. در نتیجه کسانی که متضرر میشوند شرکتهای فعال این حوزه هستند.
رسولاف، اظهار کرد: در کشور ما موضوع بدیهی پخش زنده نه قانون دارد، نه مجوز و نه متولی. سرویسهای ایرانی مختلفی امکان پخش زنده را مشابه لایو اینستاگرام، یوتیوب و ... دارند و فعالیت میکنند، اما مجوز برای پخش زنده وجود ندارد. بعد هر از گاه صداوسیما شرکتها را مورد تعقیب قرار میدهد که چرا پخش زنده انجام دادید و پخش زنده در انحصار صداوسیما است.
او در پایان تأکید کرد: سرعت رشد تکنولوژی و سرعت رشد تولید محتوا در ایران و دنیا به سمتی میرود که با این مدل آییننامه نویسی و محدودسازی به جای تنظیم گری، صرفاً دست و پای پلتفرمهای داخلی بسته میشود و سرعت و امکان رشد آنها گرفته میشود. در این فاصله مردم هم سراغ سرویسهایی میروند که نظارتی بر مباحث محتوایی و ردهبندی سنی ندارند که آسیبهای بیشتری خواهد داشت.