سومین نشست احیای مثلث طلایی گردشگری ایران با حضور اتاقهای فارس و اصفهان و یزد برگزار شد.
نشست احیای مثلث طلایی گردشگری ایران با حضور شهرداران، مدیران سازمانهای میراث فرهنگی و گردشگری، اتاقهای بازرگانی و اتحادیههای فعالان اقتصادی بخشهای مختلف گردشگری استانهای اصفهان، فارس و یزد بهمنظور تعامل بیشتر جهت ارتقای صنعت گردشگری در این سه استان همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت 350 میلیون نفری گردشگران تاریخی و فرهنگی جهان برگزار شد.
رئیس اتاق اصفهان در این نشست با تبریک حماسه بزرگ 29 اردیبهشتماه، گفت: بدون شک در این اتفاق مردم ایران و رهبر انقلاب که این کشتی را بهخوبی هدایت کردند، پیروز اصلی هستند.در شرایطی که دشمنان ایران قصد داشتند از این روز علیه کشورمان استفاده کنند، روز انتخابات تبدیل به حماسهای زبانزد دیگر کشورها شد.
سید عبدالوهاب سهل آبادی تصریح کرد: اتاقهای بازرگانی میتوانند به سفرای خوبی برای ایجاد صلح و دوستی بین استانی و درنهایت برونمرزی تبدیل شوند.
سهلآبادی با ابراز خرسندی از تشکیل مثلث گردشگری ایران، اظهار کرد: امیدواریم استانهایی که دارای ظرفیتهای عظیم گردشگری هستند مانند چهارمحال و بختیاری، استان مرکزی و... به این زنجیره اضافه شوند.
وی افزود: این مثلث طلایی میتواند در مرحله اول به رونق گردشگری بین سه استان اصفهان، یزد و فارس بپردازد. با تعامل این استانها با یکدیگر میتوان به تبادل افکار، نظرات و فرهنگها پرداخته و بر رونق گردشگری داخلی و خارجی اثرگذار بود.
سهل آبادی تصریح کرد: اتاق اصفهان در خدمت افکار و راهکارهای مسئولان استانهای این مثلث برای رونق گردشگری است. کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق اصفهان بهمنظور ایجاد برند اصفهان فعالیتهای بسیار گسترده و مثبتی انجام داده است.
رئیس اتاق اصفهان رشد 80 درصدی جمعیت گردشگر استان در سال گذشته را مرهون زحمات مهمانداران، استانداری، اتحادیه هتل داران، شهرداری، آژانس داران و... دانست و گفت: درصورتیکه چرخهای صنایع ما بهخوبی بچرخد و موانع سرمایهگذاری در این بخش ازجمله سود بالای بانکها از بین برود، تنها میتوان حدود 20 درصد اشتغال ایجاد کرد درصورتیکه بخش خدمات میتواند 80 درصد اشتغال ایجاد کند، پس لازم است دست در دست یکدیگر به رونق این بخش کمک کنیم.
وی افزود: اکنون باید انتظارات خود از دولت را کاهش دهیم و با کمک به بخش خصوصی برای هتل سازان تسهیلات ویژه در نظر گرفت تا بتوان پتانسیلهای موجود در کشور را احیا کرد. همچنین راهاندازی توریسم معادن این سه استان را نیز ضروری دانست.
ورود 85 هزار گردشگر خارجی در فروردینماه امسال به اصفهان
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در این نشست،اعتماد دوباره به دولت تدبیر و امید را موجب تداوم اقدامات اثربخش دولت یازدهم در حوزه توسعه گردشگری دانست و گفت: امروزه گردشگری بهعنوان یکی از محورهای اساسی توسعه موردتوجه قرارگرفته و میتوان این فرصت مهم که متأسفانه در سالهای گذشته مغفول مانده بود را احیا و جایگاه خود را در دنیا تثبیت کرد.
فریدون الهیاری بیان کرد: ایران دارای ظرفیتهای گردشگری زیادی است و سهم امروز ما در گردشگری دنیا درخور این پتانسیلها نیست. بهمنظور تحقق اهداف 1404 و رسیدن به 20 میلیون گردشگر لازم است کسانی که دغدغه توسعه کشور رادارند با عزم جدی در راستای این هدف گام بردارند.
الهیاری ورود اتاقهای بازرگانی به عرصه گردشگری را نویددهنده این دانست که بخش مهمی از فعالان عرصه اقتصاد در حوزه تجارت، صنعت و کشاورزی به این باور رسیدهاند که از طریق هدایت سرمایهها و امکانات موجود، میتوان رونق اقتصاد را در بخش گردشگری فراهم کرد.
وی با ابراز خرسندی از همدلی و همراهی بخش خصوصی و دولتی برای رونقبخش گردشگری گفت: باید از فعالیتهای اثرگذار اتاق بازرگانی اصفهان در بخش گردشگری تشکر نمود. استان به دلیل وجود حدود بیش از 20 هزار جاذبه فرهنگی، تاریخی و گردشگری همچنین تنوع اقلیمی و حضور قومیتها و فرهنگهای مختلف دارای پتانسیلهای عظیم گردشگری بوده و میتواند زمینه تحرک و انقلاب در این صنعت را ایجاد کند.
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان، خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته تحرک فراوانی در گردشگری خارجی صورت گرفته و گردشگری خارجی در استان حدود 500 درصد رشد داشته است. در فروردینماه امسال نیز 85 هزار گردشگر خارجی وارد اصفهان شده و در برنامه ششم توسعه نیز قصد داریم این رقم را به یکمیلیون نفر در سال ارتقا دهیم.
الهیاری تصریح کرد: بازاریابی در حوزه گردشگری یکی از مشکلات اصلی ما در گردشگری استان و کشور است. با بازاریابی درست میتوان مشکل «های سیزن» و «لو سیزن» را در استانهایی که دارای پتانسیلهای زیاد گردشگری است مرتفع کرده و با ایجاد مزیتهای لازم به لحاظ اقتصادی، سرمایهگذاران را برای ورود به این صنعت تشویق نمود و در تمامی ایام سال گردشگر جذب کرد.
وی ورود بخش خصوصی بهتمامی بازارهای گردشگری دنیا و بازاریابی برای جذب گردشگر را راهکار دیگری برای حل مشکل لوسیزن دانست.
الهیاری افزود: متأسفانه ترافیک گردشگران داخلی در ایام نوروز، مزیت اقتصادی نداشته و در آن ایام بجای رونق چرخه اقتصاد تنها به مدیریت بحران میپردازیم که با ساماندهی تعطیلات میتوان به توزیع گردشگران در تمام طول سال و ایجاد مزیتهایی برای تأسیسات گردشگری پرداخت.
تأکید بر حضور بخش خصوصی در بخش گردشگری
شهردار اصفهان نیز در این نشست گفت: ورود بخش خصوصی بهویژه اتاقهای بازرگانی به عرصه گردشگری بسیار مؤثر بوده است، کلید زدن بحث رایگان شدن پروانه ساخت هتلها، پیشنهاد تبدیل کاشانهها به هتل و... را از دستاوردهای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان ذکر کرد.
مهدی جمالی نژاد بر استفاده از ظرفیتهای شوراهای شهر بهمنظور ارائه لایحه برای توسعه گردشگری به دولت تأکید کرد و افزود: در شهرداری اصفهان در عرصه گردشگری دو رویکرد صیانتی و تاسیسی وجود دارد که منظور از رویکرد صیانتی صیانت از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس است.
جمالی نژاد بیان کرد: جاذبههای معنوی سه استان میتواند از طریق تهیه اطلس و سناریو برای استفاده از میراث فرهنگی ناملموس توسط گردشگران همپوشانی داشته باشد. میتوان بهصورت همافزا عمل کرد و میراث فرهنگی متفاوت این سه استان را در کنار یکدیگر قرار داده و به گردشگران معرفی کرد.
وی بابیان اینکه تنها 25 درصد گردشگران خارجی که به اصفهان وارد میشوند از تمام اماکن تاریخی شهر دیدن کردهاند، گفت: متأسفانه ضریب ماندگاری گردشگر در اصفهان کم است که با ایجاد مثلث طلایی گردشگری ایران میتوان این ضریب را افزایش و حتی از پتانسیلهای روستاها و ظرفیت شهرهای این سه استان نیز بهرهمند شد.
جمالی نژاد وجود ظرفیتهای حیاتوحش در مسیر این سه شهر را نیز در افزایش ضریب ماندگاری گردشگران مؤثر دانست و گفت: گردشگری بهصورت مستقیم درآمدی برای شهرداری نداشته اما بهصورت غیرمستقیم در توسعه اقتصاد شهری مؤثر است و باید مراکزی با انجام اقدامات پژوهشی، تأثیر ورود گردشگر بر توسعه اقتصاد بررسی نمایند.
شهردار اصفهان تسریع دربرند سازی شهری و ایجاد دبیرخانه برند در شهر اصفهان و استانهای یزد و فارس را نیز مفید دانست.
جمالی نژاد تشکیل دبیرخانه ادیان و اقوام در شهر اصفهان را در رفع ایران هراسی گردشگران و توسعه گردشگری اثربخش ذکر کرد.همچنین با ارائه پیشنهاد تشکیل شرکت سهامی بازاریابی و برندینگ مثلث طلایی گردشگری، آن را برای تبلیغات و سرمایهگذاریها و برپایی نمایشگاههای مشترک مؤثر خواند.
شهردار یزد نیزدر این نشست با اشاره به اینکه شهرداریها امروزه جذب شبکه گردشگری شدهاند، گفت: شهرداری اصفهان در ارائه خدمات گردشگری و حمایت از این صنعت به الگوی کشوری تبدیلشده است.
محمدرضا عظیمی زاده، افزود: حاصل این جلسه به اشتراک گذاشتن تجربیات، امکانات و سرمایههاست و باید کاری کرد که منافع گردشگری سه استان مذکور برای دیگر استانها قابلاستفاده باشد.
عظیمی زاده با اشاره به پتانسیلهای گردشگری شهر یزد ازجمله بافت تاریخی آن، تصریح کرد: ایجاد شبکه حملونقل سریع و در دسترس، وجود زیرساختهای مطمئن برای مجتمعهای اقامتی و بینراهی از طریق سرمایهگذاریهای مشترک، در اختیار قرار دادن اقامتگاههای ارزانتر به گردشگر، ارائه امتیازات ویژه به سرمایهگذاران و هتلداران و ساخت هتلهای زنجیرهای با یک برند خاص در اصفهان، یزد و فارس میتواند تأثیرات خوبی در جذب گردشگر سه استان داشته باشد.
رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق اصفهان نیز با ظرفیتهای بسیار مناسب سه استان مثلث طلایی گردشگری، همکاری و استفاده از توانمندیهای شرکتهای بینالمللی را برای توسعه این صنعت در سه استان بسیار مفید دانست و افزود: بهعنوان نمونه خطوط هوایی برلین (air berlin) میتواند این استانها را به بیش از 190 نقطه مقصد گردشگری جهان وصل نماید و ازآنجاکه این شرکت از خطوط هوایی ارزانقیمت جهان بوده، میتواند گردشگران بسیار زیادی را با هزینه کم به کشور منتقل نماید.
محمدرضا رجالی، استفاده از خدمات کنسولگری کشورهای مقصد را در این سه استان مثلث طلایی گردشگری ضروری دانست و تصریح کرد: با استفاده از خدمات کنسولی در این سه استان میتوان هزینه و زمان صدور روادید را برای گردشگران خارجی و تجار ایرانی کاهش داد که این امر میتواند سبب تسهیل ورود گردشگر و همچنین فعالیتهای تجاری با کشورهای مقصد شود.
رجالی توسعه ناوگان حملونقل زمینی همراه با تقویت خطوط هوایی داخلی و بینشهری و همچنین عملیاتی و اجرایی شدن قطار پرسرعت اصفهان - تهران را، از اقدامات مهم برای توسعه خدمات گردشگری این سه استان عنوان کرد.
نقش منفی بانکها در کاهش انگیزه سرمایهگذاری در بخش گردشگری
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان فارس نیزدر این نشست هدف از تشکیل این مثلث را استفاده بهینه از پتانسیلهای گردشگری استانهای اصفهان، فارس و یزد بیان و از فراهم نبودن زیرساختهای لازم در گردشگری ابراز تأسف کرد و گفت: با تشکیل این مثلث گردشگری میتوان زیرساختهای لازم را فراهم کرد.
اصغر ظریف کار فرد، با بیان اینکه امروز در صنعت گردشگری با چالشهای زیادی روبرو هستیم، گفت: یکی از این مشکلات سرمایهگذاری است. بالا بودن سود بالای بانکی به سپردهها موجب کاهش انگیزه برای سرمایهگذاری در گردشگری شده است. در حالیکه جذب گردشگر داخلی برای رونق صنعت گردشگری مؤثراست.
رشد 800 درصدی ورود گردشگر خارجی به یزد
رئیس کمیسیون گردشگری و گسترش خدمات توریسم اتاق بازرگانی یزد نیز در این نشست گفت: آمار گردشگر خارجی به استان یزد از سال 1392 تاکنون با رشد 800 درصدی مواجه بوده و در سال گذشته تعداد گردشگران خارجی این استان به 113 هزار نفر رسیده است.
محمدرضا داد، با اشاره به مشکلات گردشگری این استان همچون کمبود هتل، فراهم نبودن زیرساختهای لازم و... افزود: فلسفه تشکیل مثلث طلایی گردشگری ایران شناسایی و ارائه راهکارهای لازم و برنامهریزی بهمنظور رفع این مشکلات است.
در ادامه این برنامه از سه کتاب بازاریابی شهری، برندسازی شهری اصفهان و راهنمای برند شهری اصفهان رونمایی شد و همچنین توضیحاتی در ارتباط با برند شهر اصفهان و نحوه طراحی آن به حضار ارائه شد.