اولین نشست شورای سیاستگذاری پاویون ایران جیتکس 2025 به همت فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران برگزار شد.
علی مسعودی، عضو هیاتمدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران رد ابتدای این نشست، با اشاره به زمان برگزاری نمایشگاههای بینالمللی جیتکس گلوبال ۲۰۲۵ که قرار است ۲۱ الی ۲۵ مهرماه در دبی برگزار شود، گفت: پاویون ایران در این نمایشگاه به همت فدراسیون برپا خواهد شد و ۲۲ شرکت در این پاویون حضور خواهند داشت. فدراسیون فاوا تلاش میکند تا به بهترین شکل در این پاویون حضور داشته باشیم.
مسعودی با اشاره به اهمیت صادرات و ایجاد درآمد ارزی رأی کشور تصریح کرد: باید از همه ظرفیتهای ممکن برای حضور در این رویداد بینالمللی استفاده کنیم.
در این نشست پیام باقری، نایبرئیس اتاق ایران از اهمیت حضور در نمایشگاههای تخصصی گفت: نمایشگاهها محل عرضه آخرین تحولات، اقدامات و دستاوردهای حوزه تخصصی است. یکی از مأموریت اصلی اتاق ایران این است که در نمایشگاههای معتبر در سراسر دنیا حضور مؤثر داشته باشد.
باقری ادامه داد: اگر حضور در نمایشگاههای تخصصی را بهعنوان مسیر مستمر و مداوم تلقی کنیم و از نتایج آن بهرهمند شویم و درس آموخته گذشته و ضعف خود را برطرف کنیم امری متعالی است.
او تصریح کرد: باید برای حوزه فناوری اطلاعات بهخصوص با توجه به اتفاقات روز، برنامه جدی داشته باشیم. در نمایشگاه جیتکس باید روی پاویون ایران بهطورجدی کار شود و با برنامه مشخصی حضور داشته باشیم.
بهگفته باقری باید بخش خصوصی و دولت سعی کند شکاف ایران با کشورهای دیگر در حوزه اقتصاد دیجیتال را پر کند و در این حوزه برنامه ویژهای داشته باشد. اما پر کردن این شکافها نیاز به نقشه راه جدی دارد.
نایبرئیس اتاق ایران تصریح کرد: کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران و فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران باید مأموریت تدوین این نقشه راه را به عهده بگیرند. باید نقش کیفی و کمی اتاق ایران هم در این مسیر شخص شود.
او افزود: اتاقهای بازرگانی سراسر کشور، تشکلهای اقتصادی و فدراسیونهای اقتصادی ظرفیت بالایی برای همکاری دارند. باید د ر این مسیر از تمام ظرفیتهای بخش خصوصی، دولت و مجلس استفاده شود. در این مسیر به همگرایی و همرسانی نیاز داریم.
باقری ادامه داد: نمایشگاه جیتکس محلی است که فعالان اقتصادی دنیا در آنجا حضور دارند و بازار عرضه و تقاضای خوبی دارد. اینها زمینههایی است که باید رویش تمرکز کرد.
به گفته باقری باید از ظرفیت علمی، دانشی، پژوهشی و تخصصی خود در نمایشگاه جیتکس استفاده کنیم.
محمدرضا طلایی، رئیس هیاتمدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با اشاره به جیتکس گلوبال ۲۰۲۵ گفت: 44 امین نمایشگاه جیتکس برگزار میشود. در این نمایشگاه 22 شرکت دانشبنیان ایرانی حضور خواهد داشت. هدف این است که برند ایران بهعنوان کشوری با جایگاه خاص که میتواند در حوزه فناوری اطلاعات، سهمخواهی کند، معرفی شود.
در ادامه طلایی به برپایی پاویون به اعزام هیات از ایران با هدف بازدید از نمایشگاه و حضور در برنامههای حاشیهای آن اشاره کرد و گفت: در کنار برپایی پاویون با دریافت مجوز از سازمان توسعه تجارت و برنامهریزی که در فدراسیون انجام شده، قرار است هیاتی را همزمان با شروع کار نمایشگاه در دبی، به آنجا اعزام کنیم.
رئیس هیاتمدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران ادامه داد: آنچه در چارچوب روز فناوری ایران دنبال میشود، شبکهسازی، همتایابی و ملاقات با دستاندرکاران این حوزه است.
طلایی تاکید کرد: اتاق ایران از شرکتهای بخش خصوصی برای حضور در نمایشگاه جیتکس 2025 حمایت کند.
رئیس هیاتمدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در ادامه درباره نحوه ثبتنام شرکتها در جیتکش 2025، چگونگی حضور، شرایط و نحوه جانمایی در پاویون ایران توضیح داد. شرکتها برای شبکه سازی و همتاسازی باید قبل از حضور در رویداد تلاش کنند.
افشین کلاهی، عضو هیات مدیره فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران از اهمیت نمایشگاه بینالمللی جیتکس 2025 گفت: باید همه بنگاهها و تشکلهای اقتصادی حوزه فناوری اطلاعات سعی کنند در این دوره حضور فعالی داشته باشند.
کلاهی ادامه داد: نمایشگاه جیتکس بزرگترین رویداد اقتصادی حوزه فناوری اطلاعات است. امسال ایران با دو هدف تجاری و نمایشگاه توانمندی ایران در حوزه فناوری اطلاعات حضور خواهد داشت. دولت باید شرکتهای خود را برای حضور تشویق کند و از آنها حمایت کند؛ همچنین باید از بخش خصوصی هم حمایت جدی شود. از طرفی باید روی نقاط قوت خود تمرکز کنیم.
در این نشست عباس رمدانی، دبیرکل سازمان نظام صنفی ر ایانهای کشور (سازمان نصر) از لزوم حضور فعال در نمایشگاه جیتکس گفت.
سادینا آبائی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران هم گفت: برای حضور شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات و شرکتهای دانش بنیان در نمایشگاه جیتکس باید معیارهایی تعریف شود تا براساس این معیارهای علمی و قابل سنجش این شرکتها انتخاب شوند. از طرفی معاونت علمی و فناوری باید مشخص کند که براساس چه معیارهایی این شرکتها را حمایت کرده و تسهیلات در اختیار آنها قرار میدهد؟
آبایی تصریح کرد: کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران از محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس وقت سازمان توسعه تجارت قبلاً درخواست کرده که دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین المللی خاصه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در اتاق ایران تشکیل شود. از آنجایی که اتاق بازرگانی موضوعهای مربوط به صادرات را پیگیری میکند، بهتر است که حضور در رویدادهای بینالمللی هم از طریق اتاق ایران پیگیری شود. انتظار میرود سازمان توسعه تجارت با این فرایند همراهی کند. امیدوارم در آینده به سمت استفاده از این ظرفیتها حرکت کنیم.
به گفته آبائی باید سعی کنیم توانمندی خود را در حوزه هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات تقویت کنیم و اینکه بتوانیم در زنجیره ارزش جهانی قرار بگیریم.
فرامرز رستگار نایبرئیس سندیکای صنعت مخابرات هم به همپوشانی زمان برگزاری نمایشگاه جیتکس و تلکام اشاره کرد؛ لازم است برای تغییر زمان نمایشگاه تلکام توجه شود.
رزا مجتهدزاده نایبرئیس اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی هم به حضور شرکتهای فناوری و اطلاعات و لزوم حمایت از این شرکتها تاکید کرد.
در ادامه به نقاط قوت و ضعف حضور در نمایشگاه جیتکس سال گذشته اشاره شد؛ باید نقاط ضعف گذشته برطرف شود و حضور در این نمایشگاه بهصورت علمی مورد مطالعه قرار گیرد. اینکه حضور در چنین رویدادهایی چقدر همراه با نوآوری و خلاقیت است. یا اینکه برای استفاده بهتر از این ظرفیتها چه سازوکاری باید مورد توجه کار گیرد. چگونه میتوانیم از این ظرفیتها برای معرفی توانمندی کشور استفاده کنیم.
در این نشست علی چاغروند، معاون کمیسیونها، مجامع و شوراها هم در این نشست گفت: اتاق ایران از تشکلها و کمیسیونهای تخصصی برای حضور در رویدادهای بینالمللی حمایت میکند. حضور بخش خصوصی در نمایشگاه جیتکس 2025 برای اتاق ایران اهمیت بالایی دارد.