صادق سروری

08 مرداد 1404
شناسه : 86285
لینک : https://otaghiranonline.ir/news2/86285

سلسله یادداشت‌های دبیران اتاق‌های سراسر کشور –8

چابک‌سازی و توسعه خدمت‌محور در اتاق‌های بازرگانی؛ راهکارها و ضرورت‌ها

صادق سروری، دبیر اتاق اردبیل در آستانه برگزاری اجلاس سراسری دبیران اتاق‌های سراسر کشور در یادداشتی به راهکارها و ضرورت‌های چابک سازی و توسعه خدمت محور در اتاق‌های بازرگانی پرداخت.

اتاق‌های بازرگانی در عصر تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی، نقش کلیدی در تسهیل ارتباطات بین بخش خصوصی و دولتی ایفا می‌کنند و این نهادها به‌عنوان پل ارتباطی، وظیفه دارند تا نیازها و چالش‌های کسب‌وکارها را شناسایی کرده و به سیاست‌گذاران منتقل کنند.

اتاق‌های بازرگانی برای انجام مؤثر این وظایف و پاسخگویی به نیازهای متغیر اعضا، نیازمند شیوه‌هایی مانند تحلیل بازار، ایجاد شبکه‌های ارتباطی و استفاده از فناوری‌های نوین است.

در این راستا، چابک‌سازی (Agility) به معنای توانایی یک سازمان در پاسخ سریع و مؤثر به تغییرات و توسعه خدمات محور (service-Oriented Development) به معنای طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌ها بر اساس خدمات مستقل بیش‌ازپیش احساس می‌شود؛ زیرا این رویکردها به اتاق‌ها این امکان را می‌دهند که به‌سرعت به تغییرات بازار پاسخ دهند و خدمات متناسب با نیازهای اعضا ارائه دهند.

چابک‌سازی و توسعه خدمت‌محور در اتاق‌های بازرگانی به‌طور مستقیم با یکدیگر مرتبط هستند و به‌عنوان دو رویکرد مکمل عمل می‌کنند و این دو رویکرد به اتاق‌های بازرگانی کمک می‌کند تا در محیط‌های پرچالش اقتصادی، به‌سرعت به تغییرات پاسخ دهند و خدماتی بر اساس واقعیات بازار و انتظارات اعضا ارائه دهد.

برای تحقق چابک‌سازی و توسعه خدمت‌محور، اتاق‌های بازرگانی باید اقداماتی را در نظر بگیرند، به‌عنوان‌مثال تحلیل دقیق نیازهای اعضا و روندهای بازار به‌منظور شناسایی فرصت‌ها و چالش‌ها ضروری است.

همچنین، برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مهارتی می‌تواند به توانمندسازی اعضا کمک کند از سویی دیگر استفاده از فناوری‌های نوین و ابزارهای دیجیتال نیز به بهبود فرآیندها و تسهیل ارتباطات کمک شایانی خواهد کرد.

علاوه بر این، جمع‌آوری و تحلیل بازخورد اعضا برای شناسایی نقاط ضعف و قوت خدمات ارائه‌شده، می‌تواند در بهبود مستمر عملکرد اتاق‌ها مؤثر واقع شود.

توجه به اتوماسیون و یکپارچگی سیستم‌ها نقش مؤثری در افزایش چابکی اتاق‌ها خواهد داشت.

- اتوماسیون فرآیندهای تست و استقرار: اتاق‌های بازرگانی می‌توانند با استفاده از اتوماسیون، سرعت فرآیندهای داخلی را افزایش دهند و خطاها را کاهش دهند؛ پیاده‌سازی سیستم تحویل مداوم (CI/CD) در پروژه‌های فناوری اطلاعات می‌تواند به بهبود کیفیت و سرعت خدمات کمک کند.

- مدیریت رابط‌های کاربری سیستم‌ها: با مدیریت و یکپارچه‌سازی رابط‌های کاربری در سیستم‌ها، اتاق‌های بازرگانی می‌توانند ارتباط بین خدمات مختلف را تسهیل کنند؛ این امر به بهبود تعاملات، ارائه خدمات بهتر به اعضا، صرفه‌جویی در زمان و دسترسی سریع‌تر به اطلاعات کمک خواهد کرد.

در نظر گرفتن خدماتی مانند مشاوره‌های تخصصی و خدمات مالی بدون حضور فیزیکی از طریق وب‌سرویس‌های سیستم یکپارچه موجب افزایش بهره‌وری خواهد شد. می‌توان بیان کرد به‌صورت کلی اتوماسیون و سیستم‌های یکپارچه امکان تحلیل داده‌ها را فراهم می‌کنند و موجب شفافیت در فرایندها، کاهش بروکراسی و کاهش خطای انسانی می‌شوند.

بنابراین در عصر تغییرات سریع با به‌کارگیری این روش‌ها و تکنیک‌ها، اتاق‌های بازرگانی قادر خواهند بود تا به‌طور مؤثرتری به نیازهای اعضا پاسخ دهند و در راستای چابک‌سازی و توسعه خدمت‌محور حرکت کنند.