31 شهریور 1404
شناسه : 87047
لینک : https://otaghiranonline.ir/news/87047

یکصد و چهاردهمین نشست شورای گفت‌وگوی استان کرمان برگزار شد

رئیس اتاق کرمان: افزایش درآمد استان با تکمیل شبکه حمل‌و‌نقل

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه اقتصاد حمل و نقل، سهم موثری در میزان تولید ناخالص داخلی و تسهیل صادرات دارد، گفت: با نگاهی نو به این حوزه و تکمیل شبکه حمل و نقل استان ظرفیت های مناسبی برای درآمدزایی ایجاد می شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، سیدمهدی طبیب زاده، در یکصد و چهاردهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع بررسی چالش های حمل و نقل بین المللی کالا افزود: کرمان در مسیر کریدور حمل و نقل جهانی است و اتاق کرمان آمادگی دارد تا طرح جامع و به روزی را برای تکمیل شبکه حمل و نقل استان از جنبه های مختلف شامل همکاری های منطقه ای، پایانه های باربری، شرکت های بین المللی حمل و نقل، لجستیک پارک، مراکز رفاهی و… تهیه و تدوین کند.

وی ادامه داد: این موضوع را پذیرفته ایم که رسیدن به توسعه پایدار و داشتن بنگاه های کوچک و متوسط قدرتمند، محصولات و کالاهای رقابت پذیر، تکنولوژی های جدید، بهره وری بالا، بازاریابی، برندینگ و مارکتینگ فقط با تولید صادرات محور ممکن است و باید این مسئله به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

طبیب زاده، با تاکید بر اینکه باید در مسیر صادرات با ارزش افزوده بالا اقداماتی انجام شود، خاطرنشان کرد: یکی از حوزه های دارای ضعف در این مسیر حمل و نقل و لجستیک است که کرمان با این همه ظرفیت صادراتی هنوز سیستم حمل و نقل پایدار و شرکت بین المللی حمل و نقل ندارد که ساماندهی این حوزه بسیار ضروری است.

رئیس اتاق کرمان اظهار کرد: حمل و نقل استان بشدت آسیب پذیر است و صادرات و گردشگری را تحت تاثیر خود قرار می دهد در حالی که استقبال فعالان اقتصادی استان کرمان از رویداد پاکستان که هفته پیش به میزبانی اتاق کرمان برگزار شد، نشان داد ظرفیت و تقاضای بسیاری برای مبادلات و مراودات تجاری وجود دارد.

کرمان در آینده هاب لجستیکی خواهد بود

در ادامه این نشست مدیرکل دفتر امور اقتصادی، سرمایه گذاری، سرمایه گذاری و تامین مالی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: کرمان در مرکز چهارراه طلایی حمل و نقل قرار گرفته است و آینده استان کرمان به عنوان یک هاب لجستیکی در شرق کشور لحاظ می شود. محمد حجارزاده، به نبود شرکت حمل یخچال دار در جنوب استان، به عنوان یکی از مسائل این حوزه اشاره کرد و افزود: صادرکنندگان و واردکنندگان محموله بار خود را ضمن همکاری با شرکت های حرفه ای حمل می کنند و باید این شرکت ها در استان وجود داشته باشند.

وی ادامه داد: مزیت های رقابتی استان دسترسی به بندر شهید رجایی و بندر چابهار، دسترسی به مواد اولیه معدنی و کشاورزی و تنها استان واقع در دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است و بالاترین ارزش افزوده در حوزه معدن را دارد که مهمترین دلایل برای سرمایه گذاری در این حوزه محسوب می شوند. حجارزاده، راه اندازی تیر پارک و مجتمع خدماتی و رفاهی بین راهی در استان کرمان را از جمله نیازهای اصلی حوزه حمل و نقل در استان عنوان و تصریح کرد: هنوز هیچ تیرپارکی برای سرویس دهی به کامیون های استان با 107 میلیون عبور در 5 ماهه ابتدای امسال نداریم.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی، سرمایه گذاری، سرمایه گذاری و تامین مالی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: در کرمان باید قابلیت هایی به منظور امکان پشتیبانی از دو بندر شهید رجایی و بندر چابهار وجود داشته باشد که از جمله آنها می توان به احداث پارک های لجستیک تحصصی عمومی، توسعه سردخانه های بزرگ مقیاس و مدرن، اتصال ریلی بهینه به چابهار و شبکه ملی و سراسری، ارتقای شبکه جاده های داخلی استان و دپو کانتینر خالی و توزیع در شعاع استان های همجوار (اسنپ کانتینر) اشاره کرد.

وی بیان کرد: اگر فرصت سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل استان از دست برود، سهم استان از حمل و نقل و لجستیک بین المللی از دست می رود که این موضوع باید به صورت جدی پیگیری شود.

ضرورت تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات حمل و نقل و ترانزیت کالا در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز در ادامه این نشست به موضوع توقیف خودروهای حامل گاز مایع در پارکینگ های کرمان و خطرات این موضوع اشاره کرد و گفت: در این ارتباط نیازمند هم آهنگی و هم افزایی در استان کرمان هستیم و پیشنهاد می شود کارگروهی در استان تشکیل و نگاه سختگیرانه به این مورد تسهیل شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، با بیان اینکه عدم هم افزایی مراجع مختلف استان سبب ایجاد مشکلاتی برای سرمایه گذاران در حوزه حمل و نقل و همچنین خودروهای ترانزیتی عبوری از استان می شود، ادامه داد: پلیس امنیت اقتصادی گاهی نگاه سختگیرانه ای به این موضوعات دارد که نتیجه اش گلایه مندی فعالان حوزه حمل و نقل است، بنابراین پیشنهاد می شود رفع این مسائل پیگیری شود.

مدیران برای رفع نگرانی های حوزه ترانزیت کالا همراهی کنند

استاندار کرمان نیز با تشکر از اتاق کرمان برای پرداختن به موضوعات مهم و ضروری استان در قالب شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، بیان کرد: در سفرهای مقامات مختلف از جمله وزیر راه و شهرسازی به استان تصمیمات بسیار خوبی برای جاده های استان در بحث لجستیک، حمل و نقل ریلی و همچنین مسائل مرتبط با فرودگاه های استان گرفته شد.

محمدعلی طالبی، با اشاره به عزم دولت در استان کرمان برای تکمیل راه آهن کرمان – سیرجان و تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سیرجان به منطقه لجستیک یا بندر خشک در نتیجه سفر نماینده ویژه رئیس جمهور در امور توسعه دریا محور به استان، افزود: همچنین ایجاد مرکز لجستیک کرمان و مرکز لجستیک راه آهن سیرجان تصویب شد. وی ادامه داد: فرصت های بسیار خوبی در استان در حوزه حمل و نقل، لجستیک و توسعه سرمایه گذاری در این حوزه فراهم شده است. همچنین ایجاد دو بزرگراه با مشارکت بخش خصوصی در کرمان پیگیری می شود که یکی به بندرعباس و دیگری به بندر لیردف می رسد که اتفاق بسیار بزرگی برای توسعه حمل و نقل و مسائل لجستیک در استان کرمان است.

طالبی، با استقبال از مصوبات مطرح شده در شورای گفت و گو، بر معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان کرمان در حوزه حمل و نقل و لجستیک تاکید کرد و گفت: این فرصت ها باید به عنوان جمع بندی دولت و اتاق بازرگانی یا بخش خصوصی در قالب شرکت های حمل و نقل یا در قالب فرصت های فیزیکی توسعه ظرفیت های حمل و نقل و لجستیک استان فراهم و معرفی شوند.

استاندار کرمان با اشاره به موقعیت خوب جغرافیایی استان، ادامه داد: کرمان در مسیر دو راه آهن سراسری و دو خط جاده سراسری قرار گرفته و موقعیت بسیار خوبی برای توسعه صادرات به سمت جنوب و همچنین کشورهای شرقی دارد؛ بنابراین استان کرمان در این حوزه باید فعال شود. وی بر همراهی مدیران استان برای رفع نگرانی های مربوط به ترانزیت کالا از استان تاکید کرد و گفت: نباید ذهنیتی در رابطه با نوع عملکرد استان کرمان در رابطه با ترانزیت کالا وجود داشته باشد.

مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسب و کار اتاق کرمان نیز در ادامه با بیان اینکه حمل و نقل بین المللی در زنجیره صادرات اهمیت بسیاری دارد، گفت: حمل و نقل هم از نظر استراتژیک و هم به لحاظ اقتصادی اهمیت دارد و سبب اشتغالزایی می شود. امین عبدالله نژاد، حمل و نقل را یکی از شاهراه های توسعه منطقه ای معرفی کرد و افزود: ۱۲ درصد از هزینه نهایی کالاهایی که در ایران تولید می شود متعلق به حمل و نقل بوده که دو برابر میانگین جهانی است.

وی در ادامه به بیان ایرادات وضعیت حمل و نقل و ترانزیت استان و همچنین ارائه پیشنهاداتی برای بهبود این حوزه پرداخت که تدوین سند جامع لجستیک استان با افق 5 ساله با همکاری اتاق کرمان، طراحی و راه اندازی پلتفرم دو سویه حمل و نقل کالا به منظور ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا و کاهش هزینه‌ها ، تشکیل کارگروه استانی توسعه اقتصاد مبتنی بر حمل و نقل و لجستیک، شناسایی و ترغیب شرکت‌های حمل و نقل غیرفعال به بازگشت به فعالیت یا واگذاری شرکت ثبت شده، تسهیل موانع تردد کالا و… از جمله این پیشنهادات بود.

گفتنی است، در این نشست و با حضور جمعی از مدیران استان وضعیت جاده های استان تشریح و نمونه مصداقی از چالش های حمل و نقل کالا (صادرات گاز مایع) و همچنین فرصت های سرمایه گذاری در حوزه راه و وضعیت حمل و نقل بین المللی کالا مطرح شد.