نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران با موضوع «بررسی سازوکار برقیسازی زیرساخت و ناوگان حملونقل، فرصتها و چالشها» برگزار شد. در ابتدای جلسه، گزارشی از انتشار آلودگی هوای تهران ارائه شد که نشان میداد بخش قابل توجهی از آلایندههای گازی و ذرات معلق (PM) مربوط به منابع متحرک آلودگی شامل خودروهای سواری، تاکسیها، موتورسیکلتها و ناوگان سنگین است.
تاکید بر ضرورت برقیسازی ناوگان حملونقل
بر این اساس اعضا این نشست، بر لزوم نوسازی ناوگان و جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای برقی و هیبریدی تأکید کردند. در این راستا، ایجاد ایستگاههای شارژ سریع در فواصل ۵۰ کیلومتری و تبدیل کاربری بخشی از پمپبنزینها به ایستگاه شارژ از مهمترین پیشنهادهای مطرحشده بود.
همچنین بهرهگیری از برق خورشیدی بهعنوان منبع تغذیه پایدار برای شبکه شارژ، با توجه به عمر ۲۵ ساله پنلهای خورشیدی، گزینهای اقتصادی و بلندمدت ارزیابی شد.
در بخش زیرساختهای شهری، طراحی پایه چراغهای هوشمند مجهز به شارژر خودرو و تجهیزات الکترونیکی بهعنوان یک راهکار نوآورانه پیشنهاد شد که اجرای آن نیازمند همکاری بین شهرداری، بخش خصوصی و وزارت نیرو است. موضوع بازیافت فیزیکی باتری خودروهای برقی نیز بر اساس تحقیقات دانشگاه صنعتی شریف مورد تأکید کارشناسان قرار گرفت.
از CNG تا سوختهای نوین
در بخش دیگری از نشست، برخی اعضا با اشاره به چالشهای اجرایی و نظارتی، امکانپذیری برقیسازی گسترده در شرایط فعلی کشور را زیر سؤال بردند.
به گفته آنان، کمبود شدید جایگاههای سوخت در کشور—بهطوری که زمان رسیدن به جایگاه سه برابر میانگین جهانی است—توسعه زیرساخت برقی را با مانع جدی مواجه میکند.
در مقابل، استفاده از سوختهای جایگزین مانند آمونیاک و محصولات گاز سنتز نظیر MTO، MTP و MTG بهعنوان راهکارهای سریعتر و کمهزینهتر مطرح شد.
همچنین توسعه جایگاههای CNG و گسترش خطوط مترو بهعنوان واقعبینانهترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا مورد تأکید قرار گرفت.
با توجه به سهم بالای موتورسیکلتها در آلودگی هوا، برخی کارشناسان استفاده از سوخت LPG در موتورسیکلتها را جایگزین مؤثرتری نسبت به برقیسازی گسترده دانستند.
این نشست با تاکید بر دو رویکرد تحول فناورانه و تمرکز بر برقیسازی کامل ناوگان، ایجاد شبکه شارژ و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و همچنین رویکرد بهینهسازی وضع موجود و توسعه CNG، سوختهای جایگزین و حملونقل ریلی به دلیل موانع اقتصادی، نظارتی و اجتماعی، پایان یافت.
تمامی اعضا بر سهم بالای منابع متحرک در آلودگی هوای تهران و ضرورت اقدام فوری اتفاقنظر داشتند. همچنین مقرر شد تصمیمگیری درخصوص مسیر اصلی و ترکیب راهکارها در جلسات آتی و پس از بررسیهای کارشناسی تکمیلی انجام شود.