عضو هیات رئیسه اتاق ایران ضمن تأکید بر اهمیت شفافیت در ساختار مالی اتاقها، رعایت این اصل کلیدی را مطالبه جدی نسل جدید اعضای اتاقها دانست.
کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران با حضور در نشست مشترک خزانهداران و مدیران مالی اتاقهای استانی با تأکید بر اهمیت شفافیت در ساختار مالی اتاقهای کشور، آن را یکی از اولویتهای حیاتی برای جلوگیری از بروز بحرانهای مالی و حفظ اعتماد در مجموعه اتاقها عنوان کرد.
او با اشاره به مطالبات نسل جدید اعضای اتاقها تصریح کرد: این گروه از ذینفعان، امروز خواهان شفافیت کامل مالی هستند و انتظار دارند اسناد و مدارک مالی بهصورت عمومی، قابل مشاهده و قابل بررسی باشد.
کاشفی هشدار داد: بروز کوچکترین بحران مالی در یکی از واحدهای اتاقها، تمام شبکه اتاقها را در سطح ملی تحت تأثیر قرار میدهد و میتواند اعتماد عمومی را با چالش مواجه سازد؛ این امر، ضرورت شفافیت مالی را دوچندان میکند.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه پنج محور کلیدی برای اصلاح و تقویت ساختار مالی اتاقها را پیشنهاد داد و عنوان کرد: تصویب آییننامههای مالی و معاملاتی یکپارچه در تمامی واحدها، بودجهریزی مبتنی بر برنامههای مأموریت محوری، نه صرفاً رویکردهای هزینهای، تفریغ دقیق بودجه با مشارکت خزانهداران و کارشناسان مالی، ایجاد نظام نظارتی کارآمد بدون مداخله در تصمیمات اجرایی و انتشار رسمی و شفاف اسناد مالی برای جلوگیری از شایعات و سوءبرداشتها، اقداماتی هستند که میتوانند در راستای اهداف ذکر شده، مؤثر واقع شوند.
کاشفی با تأکید بر سیاست نظارت بدون دخالت در حوزه مالی گفت: اگر شفافیت را در شرایط امروز، که با تهدیدات و چالشهای متعدد روبهرو هستیم، نپذیریم، بخش مالی به پاشنه آشیل اتاقها تبدیل خواهد شد.

لزوم رعایت سختگیرانه قوانین و تقویت شفافیت مالی در اتاقها
محمدرضا رمضانی معاون امور مجلس اتاق ایران نیز در این نشست، با اشاره به نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی بر عملکرد اتاقها، گفت: مجلس در دورههای دهم تا دوازدهم، پیگیری درباره مسائل درآمدی اتاقها و نظارت بر رعایت قوانین مالی را در دستور کار داشته است. بر این اساس، ضروری است اتاقها بهدقت از ضوابط قانونی تبعیت کرده و صورتهای مالی خود را مطابق استانداردهای مقرر ارائه کنند.
او با تأکید بر اهمیت رعایت دقیق موازین حقوقی و مالی افزود: جمعبندی مسائل قانونی و توجه همزمان به اهداف کمی و کیفی بودجه از بروز مشکلات آتی جلوگیری میکند و به ارتقای نظم مالی و مسئولیتپذیری در اتاقها کمک خواهد کرد.