رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس سازمان ملی بهره وری

2.8 درصد از رشداقتصادی 8 درصدی باید از بهره وری حاصل شود

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه هزینه یابی مواد تاثیر مهمی در حوزه بهره وری دارد، افزود: 2.8 درصد از رشد هشت درصدی اقتصاد باید از محل بهره وری تامین شود.

20 شهریور 1396
کد خبر : 10111
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه هزینه یابی مواد تاثیر مهمی در حوزه بهره وری دارد، افزود: 2.8 درصد از رشد هشت درصدی اقتصاد باید از محل بهره وری تامین شود.

رویا طباطبایی یزدی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران

رویا طباطبایی یزدی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران امروزدر نشست خبری در محل این سازمان، میانگین رشد اقتصادی سال های 1393 تا 1395 را معادل 4.55 درصد اعلام کرد و گفت: سهم بهره وری 2.91 واحد درصد بوده است یعنی سهم بهره وری 64 درصد از رشد را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه در سال های 1396 تا 1398 باید سهم بهره وری از رشد به 35 درصد برسد، افزود: هم اکنون سهم بهره وری بین 15 تا 20 درصد است که رسیدن به سهم 35 درصدی کار آسانی نیست. 

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران افزود: بهره وری باید در دوره 15 تا 20 ساله بررسی شود و در کوتاه مدت نمی توان محاسبه درستی ارایه داد.
طباطبائی یزدی در ادامه از برگزاری همایش بین المللی هزینه یابی در هفته پایانی شهریور ماه خبر داد و افزود: این گردهمایی به مدت سه روز در تهران برگزار می شود.
وی گفت: در این کنفرانس اساتید و متفکران صاحب‌نام و برجسته‌ای از کشورهای آلمان، تایلند، هند، مالزی، ژاپن، تایوان و ویتنام به ارایه آخرین مباحث نظری و معرفی برترین تجارب موفق پیاده‌سازی MFCA می‌پردازند.

رییس سازمان ملی بهره وری ایران ادامه داد: همچنین در این کنفرانس بین‌المللی، در مجموع ۸۰ نفر از متخصصان و فعالان حوزه بهره‌وری سبز در کشور و شرکت‌کنندگانی از ۱۱ کشور دیگر عضو سازمان بهره وری آسیایی( APO ) از جمله بنگلادش، کامبوج،‌ هند، اندونزی، مالزی، نپال، پاکستان، تایوان، سری‌لانکا، تایلند و ویتنام حضور دارند.

وی گفت:هزینه‌یابی جریان مواد یکی از ابزارهای نوین ارتقای بهره‌وری سبز بوده که با ابتکار کشورهای پیشرفته‌ای همچون آلمان و ژاپن در قالب استاندارد بین‌المللی ایزو ۱۴۰۵۱، در بسیاری از بنگاه‌های تولیدی و صنعتی این کشورها و برخی از کشورهای عضو APO موجب ارتقای بهره‌وری، کاهش قیمت تمام شده محصول و حفاطت از محیط زیست شده است.

طباطبایی یزدی بیان داشت:کمیته ملی هزینه‌یابی جریان مواد (MFCA) در راستای توسعه و ترویج مفهوم بهره‌ وری در کشور به ویژه بهره وری سبز، با محوریت سازمان ملی بهره وری ایران و با مشارکت دستگاه‌ های اجرایی ذیربط شامل «وزارت امور اقتصادی و دارایی»، «سازمان حفاظت محیط زیست»، «سازمان ملی استاندارد ایران»، «وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «سازمان صنایع کوچک و شهر‌ک‌ های صنعتی ایران»، «شرکت ملی نفت ایران»، «دانشگاه صنعتی سهند تبریز» و «دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات» و با هدف استانداردسازی مبانی اجرایی این تکنیک، آموزش و ترویج مفاهیم آن تشکیل شده است. 
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان ملی بهره وری ایران شامگاه یکشنبه در یازدهمین جلسه اقتصاد مقاومتی استان زنجان
گفت: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در سه بند واژه بهره وری به طور صریح قید و در نیمی از بندها نیز مولفه های اثرگذار بر بهره وری همچون کارآفرینی، دانش بنیانی، عدالت محوری مطرح شده است.

طباطبایی یزدی ادامه داد: در عمل توجه زیادی به بهره وری طی 24 سال گذشته نشده و در دستگاه های اجرایی نیز کمیته های بهره وری شکل گرفته است که در دل آن نیروهایی از نظر کمی و کیفی به طور کافی وجود ندارد تا تخصص لازم برای سنجش بهره وری داشته باشند.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران، با بیان اینکه بهره وری در قوانین و لفظ بسیار آمده است، اظهارکرد: در عمل توجه زیادی به این مقوله در نهاد حاکمیتی و چه در سایر دستگاه ها نشده و ارتقا درصد رشد اقتصادی در بهره وری همکاری همه دستگاه های اجرایی را می طلبد که باید محقق شود.

طباطبایی ادامه داد: چرخه بهره وری در بدنه دولت استقرار یافته و دستور العمل های سنجش برای وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت نفت، سازمان انرژی اتمی و وزارت آموزش و پرورش مطابق با استانداردهای ابلاغ شده اما تیم زبده ای که بتوانند بهره وری را با این دستور العمل ها محاسبه کنند کافی نبوده و نیازمند تقویت است.
طباطبایی یادآورشد: ریشه بهره وری در منابع انسانی باید در آموزش و پرورش، آموزش عالی و مشکلات اجتماعی و فرهنگی جستجو شود. 

در همین رابطه