رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سورنا ستاری در حاشیه نشست با فعالان بخش خصوصی در اتاق ایران

3300 شرکت دانش‌بنیان سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان تراکنش مالی داشته‌اند

معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: باید نیروی انسانی را به زیرساخت‌های توسعه‌ای-سرمایه‌گذاری در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل کنیم. حدود 3300 شرکت دانش‌بنیان در ایران داریم این شرکت‌ها به مرحله بازدهی اقتصادی رسیده و سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان تراکنش مالی داشته‌اند.

18 مهر 1396
کد خبر : 10506
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: باید نیروی انسانی را به زیرساخت‌های توسعه‌ای-سرمایه‌گذاری در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل کنیم. حدود 3300 شرکت دانش‌بنیان در ایران داریم این شرکت‌ها به مرحله بازدهی اقتصادی رسیده و سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان تراکنش مالی داشته‌اند.

سورنا ستاری و غلامحسین شافعی در اتاق ایران. عکس: محمد علی‌مهدی.

بعد از پایان نشست مشترک سورنا ستاری، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با فعالان اقتصادی بخش خصوصی، او در جمع خبرنگاران از وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران گفت. این نشست در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

ستاری درباره توانمندی و وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران گفت: نیروی انسانی فوق‌‍العاده‌ای که در ایران وجود دارد، قابلیت و پتانسیل است که به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند. ما منابع زیرزمینی مثل نفت، گاز، انواع و اقسام معادن و زیرساخت‌ها را در کشور داریم اما هیچ وقت به سرمایه انسانی به‌عنوان پایه و زیربنای توسعه اقتصادی فکر نکرده‌ایم.

ستاری تصریح کرد: آن چیزی که در حوزه شرکت دانش‌بنیان اهمیت دارد سرمایه انسانی فوق‌العاده‌ای است که در کشور موجود است. اینکه بخش خصوصی چگونه می‌تواند روی سرمایه‌های انسانی سرمایه‌گذاری کند، در این حوزه اهمیت دارد.

او تأکید کرد: در شرایط روز اقتصاد کشور، بازارهای گذشته یا اقتصاد گذشته دیگر خیلی جوابگوی نیاز جامعه نیست؛ این بازارها و اقتصاد سنتی رشد پایینی دارد. برای همین ضرورت توسعه استارت‌آپ‌ها و بقیه شرکت‌های دانش‌بنیان برای اقتصاد ایران بسیار جدی است.

معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان رویکردی مثبتی دارد؛ این‌ها بارها به استفاده بهینه از منابع نیروی انسانی تأکید کرده‌اند؛ همچنین به حضور بخش خصوصی در اقتصاد باور دارند.

ستاری تصریح کرد: دولت می‌خواهد شرکت‌های دانش‌بنیان را به بخش خصوصی واگذار کند و از حضور بخش خصوصی در این حوزه استقبال می‌کند.

 او در جمع خبرنگاران گفت: امیدواریم اتاق ایران در این حوزه به‌عنوان شریک واقعی عمل کند.

 ستاری، به حذف قوانین زائد و حمایت از استارت‌آپ‌ها را در حوزه خدمات و تکنولوژی اشاره کرد و گفت: ما در این زیست‌بوم جدید، برای سرمایه‌گذاری در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، به قانون‌گذاری برای حرکت نیاز داریم.

او در پاسخ به اینکه قوانین تجارت پاسخگوی نیاز امروزی جامعه و شرکت‌های دانش‌بنیان نیست، گفت: «در همه جای دنیای این شرکت‌ها اول خود را اثبات می‌کنند و بعد قانون حمایتی از آن‌ها نوشته می‌شود. ما هم نمی‌دانیم که چه قوانینی باید نوشته شود تا پاسخگوی نیاز این حوزه باشد یا حوزه را تحت تأثیر قرار دهد. این حرکت نو و تازه‌ای است که باید کمی صبر کرد تا موانع برطرف شده و قوانین حمایتی آن با شناخت تدوین شود..»

او تأکید کرد: ما باید از این شرکت‌ها حمایت کنیم؛ چون مردم از ما این سرویس‌ها را با این دسترسی و قیمت می‌خواهند. این سیستم باعث می‌شود ساختار دولتی ما هم تحت تأثیر قرار گیرد. در آینده هرروز نرم‌افزار و سیستم جدیدی در کشور فعال خواهد شد. برای همین به این زودی نمی‌شود پیش‌بینی کرد که چه قوانینی و کجا لازم است. بعداً باید به اصلاح قوانین فکر کرد و آن‌ها را تدوین نمود.

ستاری افزود: در حوزه مقاله‌نویسی در حوزه نانو ایران رتبه چهارم را دارد و این رتبه در حوزه بیوتکنولوژی 12 است. ما باید بتوانیم همین پیشرفت‌های علمی را به توان اقتصادی خود تبدیل کنیم.

او درباره آخرین آمارهای شرکت‌های دانش‌بنیان هم گفت:‌ طبق آخرین آمار حدود 3300 شرکت دانش‌بنیان در ایران داریم. ما هر دو سال یک‌بار شرکت‌ها را ارزیابی مجدد می‌کنیم. الآن حدود 10000 شرکت ارزیابی مجدد شده‌اند که 3300 دانش‌بنیان است.

او همچنین افزود:‌ این شرکت‌ها حدود 40 هزار میلیارد تومان تراکنش مالی داشته‌اند و این به معنای این است که این شرکت‌ها مراحل رشد خود را طی کرده و در حال سوددهی هستند. باید بتوانیم از این شرکت‌ها در حوزه عمل حمایت کنیم.

در همین رابطه