رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از واکنش بازارها به مواضع برجامی ترامپ

بورس برگشت، دلار و طلا پس رفت

اظهارات دیشب ترامپ علیه برجام و پایبندی ایران به این سند بین‌المللی، که واکنش‌های جهانی در پی داشت، بازارهای کشورمان نیز که اخیراً اخبار مربوط به مواضع ترامپ را پیش‌خور کرده بود را تحت تأثیر قرار داده؛ بازار سرمایه اینک با تقویت تقاضا به مدار مثبت بازگشته است اما در مقابل طلا و ارز که در هفته‌های اخیر صعودی بوده‌اند در بازه منفی معامله می‌شوند.

22 مهر 1396
کد خبر : 10550
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بازار سرمایه، اولین بازاری بود که پس از صحبت‌های دیشب ترامپ درباره برجام بازگشایی شد؛ در پیش گشایش بورس تهران، قدرت تقاضا بر عرضه چربید و باعث شد قیمت اولین معامله اغلب سهام، در بازه مثبت انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، بازار سرمایه ایران که از حدود دو هفته پیش به استقبال مواضع احتمالی رئیس‌جمهور آمریکا علیه برجام رفته و تا حدودی با جو منفی مواجه شده بود، در اولین روز معاملاتی پس از اظهارات ترامپ چرخشی 180 درجه‌ای داشت و با تقویت تقاضا همراه شد.

امروز، در پیش گشایش بورس تهران، قدرت تقاضا نسبت به میزان عرضه سهام بیشتر بود و برخی از سهام مورد توجه بازار، به‌ویژه در گروه خودرو، قبل از آغاز معاملات با صف خرید مواجه شدند؛ اما این صف‌ها پیش از نواخته شدن زنگ شروع معاملات محو شد هرچند همچنان برتری قدرت تقاضا نسبت به عرضه مشهود بود.

دو نکته می‌تواند در تحلیل حرکت امروز بازار در نظر گرفته شود؛ اول اینکه ارزش کل معاملات رقم چشمگیری نیست و نمی‌تواند به معنای تقویت کلی تقاضا در بازار قلمداد شود و دوم اینکه قیمت گشایش برخی از سهام نسبت به قیمت معاملات بعدی آنها بالاتر است؛ این مسئله می‌تواند حاصل هیجان زودگذری باشد که از گشایش بازار به بعد کمتر شده و به تضعیف تقاضا منجر شود.

حرکت مثبت بورس تهران باعث شد تا لحظه تنظیم این گزارش، ارزش معاملات این بازار به حدود 94میلیارد و 600میلیون تومان برسد و شاخص کل با حدود 503 واحد رشد، به کانال 85هزار واحدی وارد شود و روی 85هزار و 247 واحد برسد.

دلار متعادل، خنثی یا گیج

در بازار ارز اما، به نظر می‌رسد فضا متعادل شده و سخنان دیشب ترامپ اثرگذاری چندانی در روند آن نداشته است. این بازار در ابتدای کار هنوز نتوانسته خط روند خود را پیدا کند؛ بر همین اساس قیمت‌های دلار در بازهای مختلف تهران نوسان‌های مشابهی ندارند و در وضعیت گیجی به سر می‌برند.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، دلار که تقریباً از ابتدای مهرماه وارد فاز صعودی شد و از حوالی 3هزار و 892تومان خود را به رقم‌های بالاتر از 4هزار و 40تومان رسانده بود، امروز در بازه منفی گشایش یافت درحالی‌که هم‌زمان بانک مرکزی نرخ دلار مبادله‌ای را 3 تومان افزایش داده بود.

آخرین قیمت‌های بازار ارز حاکی از این است که هر دلار آمریکا در گشایش بازار آزاد تهران 4هزار و 14تومان دادوستد می‌شود که نسبت آخرین قیمت این ارز در پایان معاملات روز پنج‌شنبه حدود 3تومان کاهش یافته است.

در گشایش معاملات امروز بازار ارز، دلار پاساژ افشار با 30 تومان کاهش نسبت به آخرین قیمت‌های روز پنج‌شنبه 4هزار و 13 تومان معامله می‌شود و دلار سبزه‌میدان نیز با 30تومان کاهش به 4هزار و 10تومان رسیده است.

امروز بانک مرکزی دلار مبادله‌ای را با 30ریال افزایش، 34هزار و 179ریال قیمت‌گذاری کرده .دلار سنا نیز 40هزار و 85ریال عرضه می‌شود.

طلا آرام و سر به زیر

طلای جهانی امروز کار خود را با رشد جزیی شروع کرد اما حرکت این فلز پرطرفدار در بازار ایران همین رشد جزیی را نیز نداشت و در روند مخالف حرکت کرد.

در شرایطی که هر اونس طلای جهانی با رشد اندک حدود 50 سنتی همراه بود، هر گرم طلای 18عیار در بازار ایران حدود هزار و 100تومان، معادل 0.2 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، با توجه به اثرپذیری بالای بازار طلا از قیمت ارز، افت قیمت طلا می‌تواند حاصل کاهش اندک قیمت ارز و هم‌راستا با این بازار باشد.

بر این اساس قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، با 9هزار و 500 تومان کاهش، یک‌میلیون و 310هزار و 500 تومان معامله شد و سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با 2هزار تومان کاهش به یک‌میلیون و 272هزار تومان رسید اما هنوز معامله‌ای برای سایر سکه‌ها ثبت نشده است.

در بازار آتی سکه نیز، معاملات آتی با افت همراه بود. در گشایش بازار، تمام معاملات سکه آتی برای ماه‌های آبان، دی و اسفند 96 و ماه‌های اردیبهشت و تیرماه 97 افت حدود 10 تا 14 هزارتومانی را تجربه کردند.

در همین رابطه