رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اردبیل در شورای گفت‌وگوی استان اردبیل

گمرکات اردبیل به صادرات کالا کمک کنند

حسین پیرموذن عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق اردبیل از نقش گمرکات در بهبود وضعیت صادراتی استان اردبیل سخن گفت.

30 مهر 1396
کد خبر : 10665
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شورای گفتگوی استان اردبیل با حضور رئیس اتاق و استاندار اردبیل برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی اردبیل در این نشست گفت: گمرکات استان باید در راستای ارتقای سطح صادرات اردبیل تلاش کرده و در این زمینه قصور و کوتاهی نکند.

حسین پیرموذن با اشاره به اینکه استان اردبیل باید از بن بست اقتصادی نجات یابد، افزود: صدور کالاهای اساسی از استان اردبیل راهگشای ارتقای اقتصاد منطقه است و ما هیچ گونه کم کاری را به ویژه از سوی گمرک قبول نداریم.

پیرموذن با تاکید بر اینکه گمرک بیله سوار پیشانی اقتصاد اردبیل است، تصریح کرد: کالاهای اساسی استان باید از این مرز بدون هیچ مشکلی صادر شود و با طی فرآیند قانونی این گمرک فعالیت عادی خود را از انجام دهد. گمرک استان اردبیل صادرات چمدانی از مرز بیله سوار را به سه کیلوگرم رسانده در حالی که این مقدار در مرز آستارا 8 کیلوگرم است و عملاً مرز بیله سوار را با مشکل مواجه کرده است. انتظار می‌رود به دلیل تأثیر صادرات چمدانی در مجموع صادرات موانع این نوع صادرات رفع شود.

پیرموذن  یکی از دلایل کاهش صادرات از مرز بیله سوار را حذف عنوان تخصصی از گمرک بیله سوار عنوان و اضافه کرد: این موضوع موجب شده تجار اردبیلی تجارت خود را از آستارا دنبال کنند.

او همچنین خواستار برقراری تخفیفات گمرک بیله سوار شد و تأکید کرد: تخفیفات گمرکی در خوزستان و آبادان اعمال می‌شود. انتظار داریم در گمرک بیله سوار نیز تخفیفات اعمال شود تا موجب رونق تجارت خارجی شود.

رئیس اتاق اردبیل عملکرد بانک‌ها را در ارائه تسهیلات و یاری رساندن به سرمایه گذاران بسیار مهم خواند و گفت: انتظار داریم بانک مرکزی با نظارت‌های جدی خود موضوع سرمایه گذاری‌ها را به خوبی پیگیری کند و آئین نامه بانک‌ها و مصوبات شورای پول و اعتبار در استان‌ها به درستی اجرا شود. به نظر می‌رسد بانک مرکزی تمایلی برای نظارت ندارد چرا که با نظارت‌های دقیق، آئین نامه‌های داخلی نیز به درستی اجرایی خواهند شد.

پیرموذن با اشاره به اینکه استان اردبیل با وجود امکانات و قابلیت‌های فراوانی که دارد باید مرکز رشد و بالندگی اقتصادی باشد، خاطرنشان کرد: از همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه بانک‌ها و دستگاه‌های دخیل از جمله گمرک انتظار داریم از سنگ اندازی های بی مورد خودداری کرده و استان را از بن بست اقتصادی روی داده خلاص کنند.

محدودیت‌های گمرک بیله سوار برطرف شود

سرپرست استانداری اردبیل نیز در این نشست گفت: موانع و محدودیت‌ها در گمرک بیله سوار مورد انتقاد صادرکنندگان و وارد کنندگان است. باید این موانع مورد بررسی قرار گرفته و اگر مشکل در ارتباط با زیر ساخت، جاده و یا مجوز است هرچه سریع‌تر رفع شود تا روند صادرات و واردات در این گمرک بهبود یابد.

اقبال عباسی اظهار کرد: برخی محدودیت‌ها، اعمال نشدن تخفیف‌های گمرکی و نیز تخصصی نشدن گمرک بیله سوار مغان مشکلاتی را برای صادرات کالاهای داخلی ایجاد کرده است. لازم است مسئولان گمرک برای حل آنها اقدام کنند. اعمال تخفیف‌های گمرکی مانند سایر گمرکات در بیله سوار و تخصصی نمودن گمرک آن در حد گمرک آستارا پیگیری می‌شود.

عباسی درباره چگونگی واریز و محل استفاده درآمدهای تزانزیتی گمرک بیله سوار که مورد انتقاد فعالان بخش خصوصی بود، افزود: عایدات استان از درآمد تزانزیتی این گمرک باید احصا شود.

وی بااشاره به فعالیت تعاونی‌های مرزنشینان افزود: تعاونی‌های مرزنشینان در دولت تدبیر و امید با هدف اشتغالزایی وکسب درآمد برای مرزنشینان مورد توجه است ولی موانع و نواقصی در این مورد وجود دارد که باید برطرف شود. تعاونی‌های مرزنشینان تا 50 دلار می‌تواند بدون عوارض گمرکی کالا وارد کند که مزیت خوبی برای آنها محسوب می‌شود.

سرپرست استانداری اردبیل درباره ارائه تسهیلات رونق تولید در استان افزود: تسهیلات بانک‌ها موجب رونق واحدهای تولیدی شده و انتظار می رود بانک‌ها بیش از این در پرداخت تسهیلات همت کنند. دولت در نظر دارد برای حمایت از بخش خصوصی بسته حمایتی که قبلاً مسکوت شده بود به صورت غیر نقدی به بخش خصوصی ارائه دهد.  همچنین در این جلسه مسئولان بانک‌ها، بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی عملکرد خود در باره تسهیلات رونق تولید ارائه کردند.

توجیه محدودیت‌های گمرک بیله‌سوار قابل قبول نیست

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل نیز در این نشست گفت: توضیحات گمرک استان اردبیل در توجیه محدودیت‌های گمرگ بیله‌سوار مورد قبول نیست. محدودیت‌های اعمال شده بر گمرک استان نشان‌دهنده تنگ نظری مدیران این بخش است. قوانین موجود در این زمینه ارتباطی به شورای تأمین استان و مصوبات هیات دولت ندارد.

صدیف بدری با بیان اینکه بانک مرکزی اهتمام جدی برای حل مشکلات حوزه تسهیلات ندارد، گفت: بانک‌های عامل با منابعی که در دست دارند با گشایش دیدگاه باید نسبت به حل مشکلات تسهیلاتی اقدام کنند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بسته حمایتی دولت از صادرات، تصریح کرد: بسته حمایتی دولت فرصت مناسبی برای صادرکنندگان استان است. نمایندگان مردم برای اجرای نهایی آیین‌نامه این مصوبه تلاش خواهند کرد.

بدری با اشاره به اینکه استان اردبیل در حوزه ترانزیت وضعیت اسفناکی دارد و این قاعده در بخش تسهیلات گمرکی و زیرساختی مستثنا نیست، عنوان کرد: توسعه زیرساخت‌های استانی باعث توسعه استان خواهد شد و زیرساخت مناسب صنعت و اقتصاد پیشرفته را به دنبال خواهد داشت.

اردبیل مصوبه‌ای برای محدودیت صادرات چمدانی ندارد

 دادستان عمومی و انقلاب اردبیل نیز در این نشست در خصوص اظهارات مدیران گمرکی اردبیل برای ابلاغ مصوبه شورای تأمین جهت ایجاد محدودیت در صادرات چمدانی گفت: شورای تأمین این استان مصوبه‌ای برای محدودیت صادرات چمدانی نداشته و چنین مصوبه‌ای وجود خارجی ندارد.

ناصرعتباتی افزود: صادرات چمدانی یکی از زمینه‌های رونق اقتصادی در مرز استان است  که کسبه و مردم به جد طالب آن هستند و به همین دلیل شورای تأمین هیچگاه مخالفتی با کمیت صادرات نخواهد داشت.

عتباتی با اذعان به اینکه بازار مرزی بیله سوار وضعیت مطلوبی نداشته و تقریباً راکد است، ادامه داد: به منظور رونق این بازار صادرات چمدانی می‌بایست توسعه یابد.

موضوعات :
در همین رابطه