رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

دبیرکل اتاق اردبیل در مورد سفر هیات تجاری اردبیل به باکو عنوان کرد

صدور خدمات فنی-مهندسی اولویت تعامل با جمهوری آذربایجان

هیات تجاری و فنی – مهندسی استان اردبیل به جمهوری آذربایجان سفر کردند تا با حضور در نمایشگاه توانمندی ساختمان آذربایجان بتوانند در تعاملات و نشست‌های دوجانبه زمینه ورود و گسترش روابط مهندسی و توسعه صنعت ساختمان را با جمهوری آذربایجان و کشورهای حوزه قفقاز فراهم کنند.

03 آبان 1396
کد خبر : 10734
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات تجاری و فنی – مهندسی استان اردبیل به جمهوری آذربایجان سفر کردند تا با حضور در نمایشگاه توانمندی ساختمان آذربایجان بتوانند در تعاملات و نشست‌های دوجانبه زمینه ورود و گسترش روابط مهندسی و توسعه صنعت ساختمان را با جمهوری آذربایجان و کشورهای حوزه قفقاز فراهم کنند.

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل در مورد این سفر گفت: افزایش حجم مبادلات تجاری استان اردبیل و جمهوری آذربایجان از مهم‌ترین اهداف این سفر بود تا در بخش اقتصاد غیرنفتی به‌ویژه ساختمان امکان گسترش این ارتباطات دوجانبه فراهم شود. صدور خدمات فنی مهندسی به جمهوری آذربایجان و کشورهای آسیای میانه راهبرد نوین در توسعه روابط منطقه‌ای است که می‌تواند به توانمندی استان اردبیل کمک کند.

حسین وثوقی ایرانی گفت: با توجه به تثبیت نرخ ارز و کاهش تعرفه‌های گمرکی امیدواریم حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان با توجه به توانمندی‌های دو کشور افزایش یابد.

وثوقی ایرانی با اشاره به هم‌مرزی چهار استان کشورمان با جمهوری آذربایجان، بیان کرد: قطعاً ما در بین این چهار استان می‌توانیم از شرایط مناسب‌تری برای افزایش حجم مبادلات تجاری بهره‌مند شویم تا در حوزه اقتصاد غیرنفتی نظیر صادرات محصولات ساختمانی و همچنین صدور خدمات فنی – مهندسی موفق عمل کنیم.

وی ادامه داد: در نمایشگاه ساختمانی که در باکو برپا شد هیاتی از مهندسان و تولیدکنندگان صنعت ساختمان از شهرهای مختلف کشورمان با محوریت اردبیل حاضر شدیم و در کنار 28 کشور دنیا در این نمایشگاه شرکت کردیم.

دبیر کل اتاق اردبیل بازار آذربایجان را برای تقویت تجارت خارجی آن‌هم برای شرکت‌های ایرانی مناسب خواند و گفت: اقتصاد آذربایجان در سال‌های اخیر وضعیت خوبی نداشته که قطعاً با فعالیت شرکت‌های آذری برخی مزیت‌های صادراتی ایران مثل سیمان یا مصالح ساختمانی در حال از بین رفتن است و به نظر می‌رسد صدور خدمات فنی – مهندسی و دانش‌بنیان مزیتی خوب برای ما محسوب می‌شود.

وثوقی ایرانی با اشاره به دیدار اعضای هیات تجاری – مهندسی ایران با اعضای کنفدراسیون کارفرمایان آذربایجان، خاطر نشان کرد: در این نشست با معرفی توانمندی‌های تولیدی و خدمات مهندسی استان اردبیل سعی کردیم از سرمایه‌گذاران آذری نیز برای حضور در ایران به‌ویژه اجرای زیرساخت‌های شایسته در این زمینه استفاده شود.

وی ادامه داد: در این سفر به همراه هیات تجاری- مهندسی با رئیس انجمن معماران آذربایجان دیدار داشتیم. رئیس این انجمن به علاقه‌مندی آذری‌ها به معماری ایرانی و اسلامی به‌ویژه شهر اردبیل و همچنین تسهیل روابط مهندسی ایران و آذربایجان تأکید کرده و در این زمینه اظهار علاقه‌مندی کردند.

دبیر کل اتاق اردبیل تصریح کرد: ما در این دیدار خواستار برقراری روابط با تشکل‌های فنی – مهندسی آذربایجان شدیم. از رئیس انجمن معماران آذربایجان برای سفر به کشورمان و اردبیل دعوت کرده‌ایم که قرار شد در آینده نزدیک این سفر انجام شود.

وثوقی ایرانی گفت: در این نشست پس از ارائه گزارش سفر درخواست کردیم مقدمات برقراری ارتباط بین خریداران محصولات و خدمات مهندسی استان و کشور به‌ویژه روابط تشکلی توسط سفارت تهیه و امکان حضور نیروی کار مهندسی استان اردبیل در بازار آذربایجان فراهم شود.

دبیر کل اتاق اردبیل افزود: در این سفر که طلیعه خوبی برای توسعه صادرات خدمات فنی – مهندسی و افزایش صادرات محصولات صنعت ساختمان از کشورمان به‌ویژه استان محسوب می‌شود با توجه به اعلام علاقه‌مندی مسئولان کشور آذربایجان در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان آذربایجان فرصتی فراهم شد تا بتوانیم از ظرفیت آذربایجان و کشورهای آسیای میانه استفاده کنیم تا در این عرصه نیز در کنار عرصه کشاورزی، صنعت و خدمات موفق عمل کنیم.

به گفته وثوقی ایرانی بازگویی ظرفیت‌های جمهوری آذربایجان در این سفر برای هیات ایرانی نیز فرصتی فراهم کرد تا برنامه‌ریزی دقیقی برای اجرای طرح‌های مختلف جذب سرمایه‌گذاران برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به وجود آورند. با توجه به مزیت فراوان استان اردبیل و استان‌های همسایه این امر می تواند نتایج خوشایندی به همراه داشته باشد.

موضوعات :
در همین رابطه