رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سید عباس عراقچی

تجارت آب مجازی باید در سیاست‌گذاری‌های بخش‌های مرتبط با تجارت کالا در نظر گرفته شود

سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه می گوید اگر همین امروز برای مسئله آب در کشور اقدامی نکنیم، فردا خیلی دیر است و مشکلات ما بیشتر می‌شوند.

13 آبان 1396
کد خبر : 10873
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سید عباس عراقچی در نشستی با آرین هوکستارا، استاد دانشگاه توئنته هلند و صاحب نظریه «رد پای آب» و سیدمحمدحسین شریعتمدار رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب بر ضرورت افزایش آگاهی بخشی در زمینه بحران آب و موضوع آب مجازی تاکید کرد: تجارت آب مجازی باید در تصمیمات همه بخش‌های مرتبط با تجارت کالا در نظر گرفته شود.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در این دیدار گفت: وضعیت آب در کشور ما مطلوب نیست و هرسال هم بدتر می‌شود؛ مسئله آب برای ما مشکلاتی به وجود آورده است؛ دلیل بسیاری مهاجرت‌ها شده و در بعضی موارد برای اشتغال هم مشکلاتی به وجود آورده است. اگر همین امروز برای مسئله آب در کشور اقدامی نکنیم، فردا خیلی دیر است و مشکلات ما بیشتر می‌شوند.

عراقچی بر لزوم آگاهی بخشی عمومی در مسئله آب تأکید کرد و گفت: قدم اول در مدیریت آب در کشور افزایش آگاهی بخشی هم به عموم مردم و هم مسئولان و سیاست‌گذاران در مورد موضوع آب است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با تأکید بر اهمیت موضوع آب مجازی گفت: تجارت آب مجازی باید در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات همه بخش‌هایی که در فرایند تجارت و صادرات و واردت کالا نقش دارند، در نظر گرفته شود و همه به این موضوع توجه کنند.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه از ایجاد بخشی به‌عنوان دیپلماسی آب در وزارت خارجه تحت نظر همین معاونت برای حل موضوع آب با همسایگان خبر داد.

عراقچی با مثبت خواندن همکاری با طرف هلندی و اعلام آمادگی برای همکاری و استفاده از نتایج تحقیقات گفت: پیشنهاد من این است که شما ضمن تحقیق بر روی وضعیت ایران، وضعیت افغانستان را هم مطالعه کنید تا بتوانیم با پیوند تحقیقات مشترک بین دو کشور، راه‌حل‌هایی برای این موضوع پیدا کنیم.

 مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در ادامه برنامه‌های خود پیرامون آب مجازی، طرحی را با عنوان تعیین الگوی کشت بهینه در حوزه دریاچه ارومیه با استفاده از رد پای آب مجازی با همکاری دانشگاهی در هلندی در دست انجام دارد.

آرین هوکستارا، استاد دانشگاه توئنته هلند و خالق نظریه رد پای آب که قرار است با مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در این زمینه همکاری کند، باهدف آشنایی و رایزنی با سیاست‌گذاران دولتی در ایران به تهران سفر کرده است. وی در نشست با معاون وزیر خارجه جزئیاتی از تحقیقات خود در مورد وضعیت آب در ایران را بیان کرد و با اشاره به تجربه‌های هلند در موضوع آب، برای همکاری با معاون حقوقی وزارت خارجه اعلام آمادگی کرد.

در همین رابطه