رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق کرمانشاه در نشست شورای گفت‌وگو

ظرفیت‌های مرزی استان کرمانشاه مورد توجه قرار گیرد

رئیس اتاق کرمانشاه می گوید اختصاص ردیف بودجه‌ای خاص به مرزهای تجاری استان کرمانشاه از طریق سازمان برنامه‌ و بودجه استان با کمک استانداری و نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی می‌تواند در توسعه استان‌های مرزی موثر باشد.

17 آبان 1396
کد خبر : 10939
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه می گوید اختصاص ردیف بودجه‌ای خاص به مرزهای تجاری کرمانشاه از طریق سازمان برنامه‌ و بودجه استان با کمک استانداری و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی می تواند در توسعه استان های مرزی موثر باشد.

بیست و نهمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه با حضور استاندار و رئیس اتاق کرمانشاه برگزار شد.

رئیس اتاق کرمانشاه در این نشست گفت: استان کرمانشاه یک استان مرزی با ظرفیت‌های خاص است و درآینده جزو استان‌هایی خواهد بود که سه مرز رسمی با عراق خواهد داشت. کرمانشاه می تواند هم‌زمان با اقلیم کرد و بخش عرب نشین عراق تبادلات داشته باشد. در جلسات شورای گفت‌وگو سعی می‌کنیم عمده مشکلات مرزها را بررسی و حل‌وفصل کنیم.

کیوان کاشفی افزود: با توجه به برنامه پایش اتاق ایران از شوراهای گفت وگو به ‌صورت سه ماهه و فصلی، از شورای استانی ارزیابی به عمل می‌آید و طبق آخرین بررسی‌های به‌عمل‌آمده استان کرمانشاه با کسب ۶۰ امتیاز رتبه ۱۱ کشور را کسب کرده است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران پیشنهاد‌هایی برای توسعه بیشتر استان کرمانشاه مطرح کرد. اختصاص ردیف بودجه‌ای خاص به مرزهای تجاری استان کرمانشاه از طریق سازمان برنامه‌وبودجه استان با کمک استانداری و نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین پیشنهاد کاشفی برای توسعه استان بود.

کاشفی تاکید کرد: تأسیس شرکت توسعه عمران مرزهای تجاری استان جهت انجام فعالیت‌های عمرانی و کمک به بخش دولتی برای مدیریت بهتر در این مرز (سهام این شرکت می‌تواند توسط سازمان همیاری شهرداری‌ها، اتاق بازرگانی، تشکل‌های اقتصادی و تجار استان و دیگر متقاضیان خریداری شود) ضروری است.

وی رصد و پیگیری فعالیت‌های هریک از مرزهای تجاری و حل‌وفصل مسائل و مشکلات موجود با برگزاری منظم جلسات کارگروه توسعه صادرات استان را از دیگر مسائلی دانست که باید موردتوجه قرار گیرد.

کاشفی همچنین از برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات در هفته آینده و تقدیر از صادرکنندگان خبر داد.

بازارچه‌های مرزی وضعیت مساعدی ندارند

استاندار کرمانشاه نیز دراین نشست گفت: بازارچه‌های مرزی وضعیت مساعدی ندارند و نتوانسته‌ایم سهولت لازم را برای استفاده از وضعیت مرزی بودن استان به‌عنوان یک امکان و فرصت فراهم کنیم.

هوشنگ بازوند افزود: بخش مهمی از توسعه استان بستگی به نحوه مدیریت مرزهای استان دارد. از مدیرکل راه و شهرسازی و مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌ها می‌خواهم موضوع بهینه‌سازی محورهای مواصلاتی مرزی را به‌عنوان یک مطالبه محوری از وزیر محترم راه پیگیری کند.

بازوند گفت: باید از ظرفیت‌های شورای ساماندهی مبادلات مرزی برای حل‌وفصل مشکلات مرزهای استان استفاده کنیم. در این خصوص با مسئولان مربوطه در وزارت کشور، جلسه‌ای برگزار کرده‌ایم. با تلاش‌های صورت گرفته قرار شد ستادی تحت عنوان شورای توسعه استان کرمانشاه به ریاست وزیر کشور تشکیل شود تا پیگیر وضعیت توسعه استان باشد.

وی بیان کرد: از معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری می‌خواهم تا روز دوشنبه هفته آینده جمع‌بندی مشکلات مربوط به بازارچه‌های مرزی را برای ارائه به وزارت کشور آماده کند.

بازوند گفت: شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی از شوراهای بسیار مهم برای استان است. با توجه به تجارب آقای کاشفی توقع داریم تصمیم‌گیری‌های این شورا در استان تأثیر گذاشته و رقم استان در سرمایه‌گذاری خارجی ارتقاء یابد.

استاندار کرمانشاه گفت: از اتاق بازرگانی می‌خواهم شرایط حضور جدی استان کرمانشاه را در اجلاس و نمایشگاه فرصت‌های شغلی فراهم کند.

لزوم توجه به ظرفیت مرزسومار

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در این نشست گفت: ضروری است در جهت ظرفیت‌یابی بازارهای هدف تلاش کنیم و در راستای متناسب‌سازی و ارتقاء فرهنگ بسته‌بندی کالاها قدم برداریم تا کیفیت آن‌ها را افزایش دهیم.

احمد صفری حمایت از صادرکنندگان نقطه صفر مرزی را در اولویت دانست و گفت: با توجه به اینکه استان کرمانشاه استانی توسعه‌نیافته است، نیاز است معافیت‌های مالیاتی در استان اعمال شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تصریح کرد: مرز سومار یکی از ظرفیت‌های صادراتی است لذا باید موردتوجه قرار بگیرد و موانع موجود در جهت ایجاد زیرساخت‌های آن رفع شود.

وی در دستور کار قرار دادن توریسم درمانی را یکی دیگر از اقدامات مهم دانست و ادامه داد: البته باید این دستور کارها پیگیری شود چراکه با کاغذبازی و پشت تریبون حرف زدن و عمل نکردن چیزی درست نمی‌شود.

صفری گفت: اگر بخواهیم بازار را از دست ندهیم و صادرات را زیاد کنیم باید کیفیت را ارتقاء داده و اعتماد مشتری را جلب کنیم و همان جنسی را که به مشتری نشان می‌دهیم تحویل دهیم.

در همین رابطه