رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پیام غلامحسین شافعی به همایش رد پای آب و آب مجازی

استفاده از مفهوم آب مجازی می‌تواند به ترمیم منابع از دست‌رفته کمک کند

پیام غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران به همایش رد پای آب و آب مجازی از سوی محمد شریعتمدار رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران قرائت شد.

17 آبان 1396
کد خبر : 10954
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

همایش رد پای آب و آب مجازی امروز با پیام غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران آغاز به کار کرد.

متن کامل این پیام را می‌خوانید:

با عرض سلام، ادب  و احترام به محضر شرکت‌کنندگان در نشست تخصصی "ردپای آب و آب مجازی"، مقدم همه شما عزیزان بخصوص آقای پروفسور هوکسترا و همکارانشان به اتاق ایران را گرامی داشته و خوش‌آمد می‌گویم. بسیار خوشحالم که اتاق ایران میزبان این محقق برجسته بین‌المللی در زمینه مدیریت آب و همچنین بنیان‌گذار مفهوم رد پای آب است. امیدوارم که نشست امروز گامی ارزشمند در معرفی، آموزش و تبیین مفهوم ردپای آب در کشور بردارد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی و مشاور سه قوه، خود را موظف به اعتلای فضای کسب‌وکار در یک فضای اقتصادی پایدار می‌داند. این اتاق در راستای تحقق اهداف و انجام وظایف قانونی خود در حیطه کشاورزی و آب، اقدام به ایجاد مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب در جهت بهبود فضای کسب‌وکار کشاورزی و آب نموده است تا با انجام مطالعات راهبردی، موجبات کمک به رونق بنگاه‌های اقتصادی، تولید ثروت و کارآفرینی در کشور و ایجاد فضایی برای حضور مؤثر و مشارکت ذی‌نفعان و نقش‌آفرینی آن‌ها در سیاست‌گذاری‌های کلان، بخشی و خرد، در زمینه کشاورزی و آب فراهم کند. این مرکز، تاکنون اقدامات ارزشمندی را نیز انجام داده و در  موارد حساس توانسته نقش‌های مؤثری را ایفا کند.

از جمله اقدامات مؤثر این مرکز در راستای کمک به رفع بحران آب کشور، برگزاری "اولین کنفرانس بین‌المللی آب مجازی" در اردیبهشت‌ماه سال جاری، باهدف آشنایی افکار عمومی با تعریف و مفهوم آب مجازی و تجارت آن، بررسی جنبه‌های مختلف تجارت آب مجازی و همچنین تعامل خبرگان و دانشگاهیان، سیاست‌گذاران و ذینفعان و مدیران، برای ورود به این اندیشه بوده است.

آب مجازی و تجارت آن از مباحث نو و جدیدی است که در دنیا مطرح شده است. مطالعات انجام شده، نشان می‌دهد که استفاده بجا و حساب‌شده از این مفهوم، می‌تواند در دوران احیا و ترمیم منابع آب خسارت‌دیده کشور چاره‌ساز باشد. ورود و تحقق این خواسته مستلزم شناخت ابعاد گوناگون این نظریه است که لازم است بررسی‌های متنوع و دقیق‌تر به‌منظور ارائه راهکارهای کارآمد و مؤثر انجام گیرد. لذا با توجه به کمبود تجربه و مطالعه کافی در این خصوص در داخل کشور، ضرورت بررسی جنبه‌های مختلف تجارت آب مجازی، طی نشست‌های مختلف تخصصی و با حضور متخصصان بین‌المللی و بخش‌های مختلف داخلی کشور اعم از بخش‌های خصوص و دولتی احساس می‌شود.

امیدوارم که نشست حاضر، موجب آشنایی بیشتر افکار عمومی با مفهوم رد پای آب و آب مجازی و سبب تعامل خبرگان، دانشگاهیان، سیاست‌گذاران، ذینفعان و مدیران برای ورود به این اندیشه در کشور گردد.

بار دیگر از حضور همه حضار گرامی از جمله پروفسور هوکسترا و همکاران تشکر نموده و آرزوی دستیابی به دستاوردهای پرباری برای این نشست دارم.

در همین رابطه