رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

هیأت اقتصادی ۷۰ نفره اروپا به تهران آمد

مذاکره هیات کشاورزی اروپا با فعالان بخش خصوصی ایران

کاوه زرگران دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی جزئیات برنامه‌های هیات اروپایی در تهران را اعلام کرد. کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا تا روز دوشنبه در تهران است و برخی از اعضای هیات نیز برای مذاکره با شرکت‌های ایرانی چند روز دیگر در تهران می‌مانند.

20 آبان 1396
کد خبر : 10971
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی و مواد غذایی اتحادیه اروپا، در رأس هیأتی متشکل از اعضای عالی‌رتبه اتحادیه اروپا مانند آنماری واندرهدن، رئیس تیم روابط اتحادیه اروپا، جرزی پیلوا، مدیرکل وزارت کشاورزی اتحادیه اروپا و مونیکا هنسی، رئیس واحد وزارت بازرگانی این اتحادیه راهی تهران می‌شود. همچنین نمایندگان 46 انجمن‌ و شرکت تولید‌کننده اتحادیه اروپا در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی برای امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک و بازدید از توانمندی‌های ایران در بخش کشاورزی و صنایع غذایی مرتبط به ایران سفر کرد.

پیام سیاسی سفر اتحادیه اروپا

دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در مورد اهداف این سفر گفت: با توجه به شرایط سیاسی امروز و مواضعی که آمریکا نسبت به کشورمان در پیش گرفته است، ذات این سفر نشان‌دهنده پایبندی اتحادیه اروپا به برجام و تمایل کشورهای عضو این اتحادیه به گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با ایران است.

کاوه زرگران افزود: این هیأت در گروه کشاورزی و صنایع غذایی متشکل از 44نفر از فعالان بخش خصوصی و 20نفر از کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا به ریاست فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی این اتحادیه به تهران می‌آید. ارائه آموزش‌های لازم، راهکارهای بالا بردن سطح روابط تجاری، انتقال تجربه و تکنولوژی و سرمایه‌گذاری مشترک محور اصلی مباحثی است که امروز صبح در فروم(مجمع) اقتصادی مباحث مدنظر اتحادیه اروپا و شرکای ایرانی بحث و بررسی می‌شود.

به گفته وی مذاکرات آنها با شرکای ایرانی عمدتا در چارچوب ضوابط اتحادیه اروپا صورت گرفته و این هیأت از حدود 8‌ماه قبل سفر خود به تهران را اعلام کرده است. زرگران افزود: قبل از این سفر نیز 3گروه مختلف از اتحادیه اروپا با سفر به ایران، توافق‌های اولیه‌ای را داشته‌اند که طی 2روز آینده به قراردادهای نهایی منجر خواهد شد.

نمایندگان 15کشور اروپایی در ایران

دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور با بیان اینکه شرکت‌های مختلف اروپایی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و صنایع غذایی و تبدیلی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: تا‌کنون بیشترین ارتباطات تجاری اروپایی کشورمان با کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا و آلمان بوده اما در این سفر گسترش روابط با سایر کشورهای اروپایی در دستور کار طرفین قرار دارد.

به گفته زرگران، در این هیأت فعالان بخش کشاورزی و صنایع غذایی از 15کشور اروپایی شامل فرانسه، فنلاند، جمهوری چک، بلژیک، اتریش، یونان، کرواسی، قبرس، هلند، ایرلند، مجارستان، لیتوانی، ایتالیا، پرتغال و لهستان نیز حضور دارند. امروز فروم اقتصادی این هیأت برگزار می‌شود و از فردا(یکشنبه) این هیأت با تقسیم به 8 تا 9 گروه مختلف، از شرکت‌های مختلف بخش کشاورزی و صنایع غذایی، دامداری، گل و گیاه و... کشورمان بازدید کرده و با آنها مذاکره خواهند کرد. روز دوشنبه کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا از ایران خارج شده اما برخی دیگر از شرکت‌های اروپایی تا چند روز بعد در ایران باقی خواهند ماند.

روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا

اردیبهشت‌ماه امسال هیأت بزرگ اقتصادی اتحادیه اروپا در چهارمین دور از همایش‌های خود در تهران با حضور «میگوئل آریاس کانیته» کمیسر انرژی اتحادیه اروپا به همراه نمایندگان 50شرکت اروپایی برافزایش همکاری‌ها در حوزه بانکی، گسترش مبادلات تجاری، انرژی و تغییرات اقلیمی تأکید کردند.

بررسی روابط تجاری ایران و شرکای خود در اتحادیه اروپا طی 2سال گذشته میلادی (2015- 2016) نیز بیانگر کاهش واردات و افزایش صادرات ایران به این کشورهاست به‌نحوی که میزان واردات محصولات کشاورزی و غذایی ایران از اتحادیه اروپا در سال2015 برابر با 3میلیارد و 211میلیون دلار بوده که این میزان در سال2016 با 14درصد کاهش به 2میلیارد و 16میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که ارزش محصولات غذایی و کشاورزی صادر شده به اتحادیه اروپا از 561میلیون دلار در سال 2015 با رشدی 22درصدی به 685میلیون دلار در سال2016 رسیده است.

در همین رابطه